Stålullsarmerad epoxi

Pillard

Aktiv medlem
Då var det nog minst 20 grader. Själva limningen gjordes på dan. Var ju natten sen som var lite svalare

Pillard

Aktiv medlem
Med tanke på epoxikompetensen i den här tråden kommer här en annan följdfråga. Jag behöver få loss ett gäng inserts som ju förstås skruvats i med epoxi. Hur får man lättast loss dem? Är det värme via lödkolv som enklast får epoxin att släppa? Eller finns några andra knep för att få epoxi att släppa?

havreboll

Aktiv medlem
Pillard sa:
Med tanke på epoxikompetensen i den här tråden kommer här en annan följdfråga. Jag behöver få loss ett gäng inserts som ju förstås skruvats i med epoxi. Hur får man lättast loss dem? Är det värme via lödkolv som enklast får epoxin att släppa? Eller finns några andra knep för att få epoxi att släppa?
Lödkolv skulle jag säga. Kan dock flika in att jag inte lyckades få ur mina QK inserts. Har du BF inserts så går det nog galant.

Problemet man har är att få epoxyn som håller insertsen att släppa men inte limmet som håller ihop lamineringen av skidan.

Pillard

Aktiv medlem
Det gick kalas! Räckte att sätta ner en 30w-kolv i inserten i 15-20 sek. Sen var det bara att skruva upp. Köpte 8mm spårbits också så det underlättade en del också.

Pillard

Aktiv medlem
Nästa följdfråga här (inser att den här tråden mest blev en epoxi-följetong :) ):

Nu när jag har ett helt gäng inserts urskruvade, hur fasen får jag dem helt rena för att kunna återanvända dem? Det känns ju synnerligen troligt att det sitter kvar epoxi i gängorna eller kan jag utgå ifrån att all epoxi sitter kvar i träet i skidorna?

Om det är epoxi kvar, finns det några kemikalier man kan bada dem i som löser epoxin utan att metallen går åt? Bör man värma upp dem utav helskotta så epoxin blir rejält mjuk och sen doppa dem i nåt lösningsmedel?

havreboll

Aktiv medlem
Pillard sa:
Nästa följdfråga här (inser att den här tråden mest blev en epoxi-följetong :) ):

Nu när jag har ett helt gäng inserts urskruvade, hur fasen får jag dem helt rena för att kunna återanvända dem? Det känns ju synnerligen troligt att det sitter kvar epoxi i gängorna eller kan jag utgå ifrån att all epoxi sitter kvar i träet i skidorna?

Om det är epoxi kvar, finns det några kemikalier man kan bada dem i som löser epoxin utan att metallen går åt? Bör man värma upp dem utav helskotta så epoxin blir rejält mjuk och sen doppa dem i nåt lösningsmedel?
Värm till cirka 70 grader och sedan är det bara att peta/skrapa/gnugga/"insert synonym"... :(

Pillard

Aktiv medlem
havreboll sa:
Pillard sa:

Värm till cirka 70 grader och sedan är det bara att peta/skrapa/gnugga/"insert synonym"... :(
Crap! Jag var rädd för att det var något sådant som krävdes... Får ta mig en ordentlig titt på om det behövs göras rent eller om det är enklare att bara köpa nya (vilket jag ändå behöver göra med några stycken)

iSooLi

Aktiv medlem
Pillard sa:

Hitta en mutter eller nåt med motsvarande invändig gänga (ett gängsnitt är väl optimalt) som inserten har utvändigt och skruva insertsen genom den några gånger. Det borde rensa tillräckligt.

Pillard

Aktiv medlem
iSooLi sa:
Pillard sa:

Hitta en mutter eller nåt med motsvarande invändig gänga (ett gängsnitt är väl optimalt) som inserten har utvändigt och skruva insertsen genom den några gånger. Det borde rensa tillräckligt.
Just det, det är ju onekligen sant. Om inte annat märker jag ju då ifall gängorna funkar eller om de är för pajjade och behöver bytas. Frågan är var jag hittar något sådant dock....

Pillard

Aktiv medlem
Weird, när jag söker på gängsnitt får jag mest upp gängtappar. Gängtapp har jag ju redan och skulle ju förstås kunna använda i en vanlig bräda som test. Det lär ju dock inte rensa ur eventuella rester :)

Pillard

Aktiv medlem
Kan göra ett tillägg här. Efter att jag nu skruvat ut insertsen ur även det andra skidparet tänkte jag försöka få dem rena. Att skrapa ur gängorna med en kniv var ju helt hopplöst men vad som hade ganska bra effekt var att koka insertsen i diskmedelsvatten. Jag körde ett varv först utan diskmedel och noterade att det var lite glasfiberrester kvar i några gängor. Det var dock en hel del skräp i vattnet jag hällde av så jag tog ett varv till och lät dem ligga. Den gången hade jag även i diskmedel. Nu när jag plockade upp dem var de helt rena allihop. Planen var ju att värmen skulle mjuka upp epoxin helt och det verkar ha skett.

Von_vettet

Medlem
Sitter lite i samma situation som TS. Fick med mig ena insatsen ur när bindningarna skulle demonteras på ena paret. Det är bara en av 16 som gått ut vilket gör att det känns drygt att ommontera helt. Min tanke var att helt enkelt köra lite med dremeln för att fräsa ur lite i träet för att få bort de små resterna som ligger i skidan, och sedan dunka på med epoxi och då även få färsk trä för epoxin att greppa i. Det tycker jag borde funka bra. Jag får ändå ett nytt rejält lager med epoxi runt insatsen.

Pillard

Aktiv medlem
När all epoxikompetens finns i tråden är det ju bara att fråga. Min senaste limning verkar inte riktigt vilja härda. Ytan är lite mjuk. Trycker jag med en skruvmejsel blir det en liten grop. Den har ändå legat i mer än en vecka. Kan det vara så att epoxin blir gammal till slut? Jag har haft flaskorna i kanske 4 år nu.

TopiNieminen

Aktiv medlem
När all epoxikompetens finns i tråden är det ju bara att fråga. Min senaste limning verkar inte riktigt vilja härda. Ytan är lite mjuk. Trycker jag med en skruvmejsel blir det en liten grop. Den har ändå legat i mer än en vecka. Kan det vara så att epoxin blir gammal till slut? Jag har haft flaskorna i kanske 4 år nu.
Epoxi är färskvara och håller ca. ett år. Bygger man bärande konstruktioner så ska man vara noga om bäst före datum. Den kan härda som det ska men hållbarheten behöver inte hålla måttet.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp