Stance

Stance
Nemen vad trevligt, jag hade rätt!

Här kommer en fråga till, som ja tyvärr inte kan besvara själv :|

Om man har, låt säga 4cm set back, hur har man mätt då? dvs hur "mäter man bakmonteringen"..?

Stance
nu gissar jag men jag tror att det blir avståndet mellan centrum på brädans längd och centrum på stancemåttet.. dvs om stancecentrumet ligger bakom längdcentrum så är det avståndet bakmonteringen.. eller nåt..

Stance
juvas nästan rätt.
Set back är avståndet mellan centrum på brädans "running length" och centrum på stancen. Nästan alla brädor har längre nos än tail så då blir det lite fel om man mäter brädans totala längd.
Oftast (iallafall på Burton) brukar insertsen vara 2.5 cm bakmonterade.
Men jag kan också ha fel.

Stance
En fråga angående det här:

Alla dom brädor jag har haft har haft längre nos än tail. Och jag har alltid (sen jag började åka "seriöst") flyttat fram främre bindningen ett steg fram så att måtten blir nästa identiska. Och gillar det. Fattar inte varför man gör nosen längre än tailen? Man svänger ju trotts allt med tailen, då vore det ju teoretiskt fel att ha bindningarna och vikten på tailen?

Kan nån förklara lite för mig här?

God jul förresten =)

Stance
Nosen är längre för att få bättre flyt i puder, tailen är oftast lite kortare och hårdare för att få lite pop i ollies... Förstår inte riktigt hur du menar att man svänger med tailen? Svänger man inte oftast genom att kantställa brädan...

Stance
Jo, Me nsäg att du inte vill carva (alltså fullt ut). Ma nhar ju vikten på framfoten och svänger genom att glida tailen åt vänster/höger. Fattar du? Eller om jag säger så här: Du svänger mer med tailen än med nosen. tex i en brant backe då du måste hasa. Då hasar du med tailen.

Är det fler som gör som jag och flyttar fram frambindningen? mätte lite snabbt och slarvigt att min sequence har bakbindningen 3,5 cm mer bakåt än frambindningen. Jag kör ju sällan puder. Utan mer hopp.

Stance
Har testat det men ja fick en känsla av att nosen va kortare än tailen då så jag kör standard fast lite bredare.

Sen gillar ja puder så lång nos är ett plus

Stance
Ok. Jag har alltid kört så och aldrig riktigt tänkt på det. Kom och tänka på det nu när jag köpte ny bräda och pojkarna på jobbet ville montera. Och gjorde naturligtvis på sitt sätt... Nej jag vill då ha lika lång tail som nos.

Stance
Knolpak: OK, fattar vad du menar med att svänga med tailen, vet inte om det underlättas så mycke av att centrera bindningarna, men kör på det som känns juste för dig, alla är olika!

Stance
har man centrerad stance så måste man ju köra med samma vinakr på bindningarna å duck annars känns det knäppt då av ståndet från tåna till nos/tail blir kortare på nosen än på tailen typ.

ju kortare tail ju lättare blire ju å svänga om man inte gör skärande svängar att de skulle bli lättare förstår ja inte

dock får man samma känsla om man kör switch fast då ska man ju ha en bräda som inte har hårdare tail oxå.
ska man köra centrerad så bör amn köpa en bräda som är gjord för det för att få ut det bästa.

Stance
en tapered shape, eller en directional om man vill stjäla surftermer, alltså utvecklingen av "mer nos än tail brädor" (detta gäller ej de få undantag av twintip brädor med bakmonterade inserts) gör att du går in i svängarna lättare. Och om man ska bryta ner ett "perfekt skär" så använder du hela den effektiva kanten i snön, alltså du hasar inte alls. Setbacks och Tapered shapes gör att du snabbare kommer in i svängen, extremt exempel är Burton Fish.

Stance
Det går inte att montera om så att man får längre nose/tail!
Nosen/tailen bestäms när brädan tillverkas!!!
Om man lägger brädan på ett superplant golv så är nosen/tailen dom yttersta "bitarna" som inte har kontakt med golvet.
Med nose/tail kanske ni menar hela avståndet från centrum på bindningen och ut? Jag vet inte om det har något namn, men det är inte nose/tail.

Vad jag vill komma fram till är att om man vill ha centrerad stance så måste man (förutom vid twintip) mäta från brädans åkyta INTE totala längd.
Nu låter det på en del som att dom har en bräda med längre nose än tail och därför flyttar fram frambindningen så att dom tror att dom står centrerat när dom i värsta fall står frammonterat.

Fast stance är ju så individuellt så egentligen så kan man ju stå med negativ vinkel på båda bindningarna och frammonterat två decimeter om man tycker att det känns bäst.
Jag vill INTE vara någon "messerschmitt" utan försöker bara reda ut lite begrepp.
God jul!!!

Stance
jo, jag mätte från "åkytan". Och då blev det slavrigt mätt 3,5 cm. Vilket jag tycker verkar (hemma, innan första åket) lite väl extremt. Brädan är ju en parkbräda så varför är den i princip gjord för puder? Tycker det verkar lie konstigt...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp