Stance.

Viktor_tornberg

Ny medlem
Stance.
Hej. hur många grader ska man ha när man åker bräda och åker park osv?
Har haft 15 15 hela tiden men har haft för mig att man ska ha mera?

Tacksam för svar.

peace

Stance.
Testa.. Åker du park och mycket switch är duckstance att föredra eller iaf rak bakfot.
Utgå ifrån 15 eller 18 fram och -6 till -12 bak och känn dig fram.

Stance.
Bra tips är att du ställer dig på brädan och känner efter lite. Sen får du försöka skruva fast bindningarna där det känns bäst. Om du åker mycket switch kan du bara vrida dig som att du åkte åt andra hållet, sen får du hitta ett läge som känns åt bägge hållen. Sen får du finjustera beroende på hur det känns när du åker.

Alla är ju lite olika så det är helt individuellt hur du vill stå, finns inte så mycket som säger att du 'ska' stå på ett visst sätt.

Men om man kollar på en massa åkare så blir det väl en sorts statistiskt underlag. Om jag gissar så kanske det kan se ut ungefär som nedan:
fram / bak
carving (+24 till +30)/(+9 till +15)
Freeride (+18 till +24)/(+3 till +9)
Freestyle (+12 till +18)/(-9 till +6)

Men som sagt, du ska kunna stå bekvämt när du är i en åk/hopp ställning så att du har bra balans, så testa själv!

lycka till
Rob

Ps. Jag har själv (+18/+3) om jag hoppar, och (+21/+6) annars...bara som exempel.

Stance.
Linearob13 sa:
Bra tips är att du ställer dig på brädan och känner efter lite. Sen får du försöka skruva fast bindningarna där det känns bäst. Om du åker mycket switch kan du bara vrida dig som att du åkte åt andra hållet, sen får du hitta ett läge som känns åt bägge hållen. Sen får du finjustera beroende på hur det känns när du åker.

Alla är ju lite olika så det är helt individuellt hur du vill stå, finns inte så mycket som säger att du 'ska' stå på ett visst sätt.

Men om man kollar på en massa åkare så blir det väl en sorts statistiskt underlag. Om jag gissar så kanske det kan se ut ungefär som nedan:
fram / bak
carving (+24 till +30)/(+9 till +15)
Freeride (+18 till +24)/(+3 till +9)
Freestyle (+12 till +18)/(-9 till +6)

Men som sagt, du ska kunna stå bekvämt när du är i en åk/hopp ställning så att du har bra balans, så testa själv!

lycka till
Rob

Ps. Jag har själv (+18/+3) om jag hoppar, och (+21/+6) annars...bara som exempel.
Alltså när du skriver +21/+6 betyder det att du har 21 grader framåt på bindningen fram och 6 grader bakåt på den bakrebindningen?

Sjukt kul att få bra svar! Tack

Senast ändrad:
Stance.
Hej igen,

Det jag menar är 6 grader framåt med '+6' och hade jag menat 6 grader bakåt hade jag skrivit '-6'. Hoppas du förstår!

/Rob

Edit: Så eg. om du står (+15/-15) och trivs med det...så varför inte! Det man kan säga är att om du skulle vilja köra skärande svängar så skulle du få mer kraft om du körde med vinklar som var ganska höga (+/+). Men som nån sa, åker du switch mycket så måste du kompromissa. Man kan inte få allt :-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp