Starta ett filmbolag

Ollee

Ny medlem
Starta ett filmbolag
Jag går Samhäll inriktning Ekonomi på gymnasiet. Som projektarbete ska jag och några kompisar starta ett företag, och då slog denna genuina tanke mig: Varför inte starta ett filmbolag och producera en film med åkare här från Freeride.

Som ni kanske förstår så finns det inte möjlighet att samla ett dussin glada åkare och sticka till Åre och filma en vecka, utan det skulle isåfall gå till på så sätt att man samlar in råmaterial från Er, och sedan sätter sig ned med en duktig redigerare och snickrar ihop något.

Naturligtvis så ska de som medverkar få någon form av ersättning, men den delen får nog vara osagd ett tag, filmen måste ju krängas också.

Som ni förstår så brainstormar jag bara lite, så ni får jätte gärna ge mig tips och förslag. Och säg gärna till om jag är helt ute och cyklar.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Starta ett filmbolag
Låter som en helkul idé för er, om ja skulle gjort en film så hade ja hällre gjort en dokumentär, ta nåra schyssta kompisar, välj en helg o börja filma från att ni kliver upp tills ni går o lägger er i stortsätt..

Starta ett filmbolag
Pellee sa:
Låter som en helkul idé för er, om ja skulle gjort en film så hade ja hällre gjort en dokumentär, ta nåra schyssta kompisar, välj en helg o börja filma från att ni kliver upp tills ni går o lägger er i stortsätt..
Jo det hade varit skitkul också. men sen ska ju skiten säljas också =D

Starta ett filmbolag
Klart att du inte är helt ute och cyklar, kul idé. Men det kan bli svårt att bara "få" material. Du behöver en bra deal med alla, var ska det "sändas", är det bara skolarbete osv

Starta ett filmbolag
Einar_Lindgren sa:
Klart att du inte är helt ute och cyklar, kul idé. Men det kan bli svårt att bara "få" material. Du behöver en bra deal med alla, var ska det "sändas", är det bara skolarbete osv
Ja det är klart, jag ska slipa på det. Lite vitsen med det hela är ju att det ska säljas, alltså tryckas upp på DVD. Man skulle kunna sälja det till t.ex. min skola, och dom visar det på skolbiografen, även sälja här på Freeride.. men somsagt, fortsätt ge mig förslag och tips så blir jag glad! =)

Starta ett filmbolag
tips 1: man kan använda nån form av server, ftp, hemsida eller liknande till att dela med sig materialet...tror det finns vissa sidor som erbjuder upp till 500mb utrymme, det går ju några klipp på ett sånt konto i alla fall...

Starta ett filmbolag
Kurtti sa:
tips 1: man kan använda nån form av server, ftp, hemsida eller liknande till att dela med sig materialet...tror det finns vissa sidor som erbjuder upp till 500mb utrymme, det går ju några klipp på ett sånt konto i alla fall...
tack för tipset =)

Starta ett filmbolag
Gör en dokumentär som tar upp skidåkning i olika former.
Som innehåller intervjuer, åkning, repotage och så..
T.ex. Jibbing, Carving, Offpist, telemark, Snowboard osv.

Du har ju din bästa källa rakt framför ögonen :)

Senast ändrad:
Starta ett filmbolag
CrashX sa:
Gör en dokumentär som tar upp skidåkning i olika former.
Som innehåller intervjuer, åkning, repotage och så..
T.ex. Jibbing, Carving, Offpist, telemark, Snowboard osv.

Du har ju din bästa källa rakt framför ögonen :)
Också en mycket bra idé, i en sådan film skulle man ju också lätt få plats med ganska mycket åkning.. tack för en strålande idé!

Starta ett filmbolag
nice, då har ni något jävligt skoj o se fram emot. se till o vinn regionala mässan, då får ni ännu roligare =)
Tänk på att det är bra pr för företag att synas med UF, man kan få låna mycket grejer gratis ist för att hyra

Starta ett filmbolag
b270350 sa:
nice, då har ni något jävligt skoj o se fram emot. se till o vinn regionala mässan, då får ni ännu roligare =)
Tänk på att det är bra pr för företag att synas med UF, man kan få låna mycket grejer gratis ist för att hyra
Tack för tipsen =), du verkar rutinerad! Kom gärna med så många tips som möjligt, allt som ni kommer att tänka på!

Senast ändrad:
Starta ett filmbolag
Det är väl inte helt omöjligt heller att boka gruppbiljett på ett tåg eller så och sticka upp en dag och åka skidor? Med tanke på vad b270350 sa om spons kanske ni kan få liftkort sponsrade eller ngt liknande!

Starta ett filmbolag
AbsolutIggy sa:
Det är väl inte helt omöjligt heller att boka gruppbiljett på ett tåg eller så och sticka upp en dag och åka skidor? Med tanke på vad b270350 sa om spons kanske ni kan få liftkort sponsrade eller ngt liknande!
Nej det skulle nog inte vara omöjligt, man skulle kunna kombinera det man filmat själv med material härifrån.. =)

Starta ett filmbolag
aaaaaaaaaah ! precis vad jag har i min hemlig het funderat på, skulle också gå sam ekonomi UF men tillslut blev de inte de..

sjukt bra idé o ja hjälper gärna till me de ja kan..

all makt åt Tengil, vår befriare.

Starta ett filmbolag
alwaysCrash sa:
aaaaaaaaaah ! precis vad jag har i min hemlig het funderat på, skulle också gå sam ekonomi UF men tillslut blev de inte de..

sjukt bra idé o ja hjälper gärna till me de ja kan..

all makt åt Tengil, vår befriare.
Ah, tack så mycket. All hjälp som går att få behövs :). Jag fortsätter att slipa på planerna, och fortsätt gärna att hjälpa mig med idéer och förslag!

Tillbaka
Topp