Statistik-/bevakningsuppdrag till bummare

PhatFred

Aktiv medlem
Vi vet ju allihop att svenska fjällen blir smäckfulla under sport- och påsklovsveckorna.
Men hur är det nere i alperna?

Hur mycket fyller svenskar ut områdena under sport- o påsklov?
När har folk i respektive alpland lov och semestrar?
Hur fullt blir det då?

Som ni säkert förstår så är jag ute efter att kunna spendera lite tid på så tomma berg som möjligt. Går det att passa in en 3- till 5-veckorsperiod mellan alla fullbelagda veckor?
Har ingen särskild preferens vad gäller länder och kan flytta mig under perioden.

Och nej, jag räknar inte barmarkstid som ett alternativ....

Zermatt & Verbier: halvtomt på folk mellan januari 10 och februari 4. Därefter har sportloven startat. Dessutom, undvik söndagar... alltid busy!

Det innebär alltså att svenskar åtminstone hjälper till rätt bra att fylla ut bergen?
Och en vilodag i veckan är helt OK.

Kanske ska påpeka att detta är en sondering inför nästa vinter, så flera rapporter under säsongen mottages tacksamt.

Januari är klart bäst. Allt efter 2-3 januari är riktigt nice fram till kanske 3-4 februari, då drar sportloven igång och allt djävulskap det för med sig. I frankrike sträcker sig sportloven genom hela februari, även ibland lite in i Mars. Det är olika regioner som har lov vid olika tillfällen och det påverkar också. Exempelvis när Lyon har sportlov är det överjävligt på alla sätt och vis eftersom de har så nära till alla bergen. När norvästra franrkike har lov brukar det vara lite bättre då dessa har riktigt lång resväg. Österike och Schweiz har jag ingen koll på men antar att det är liknande.

Jag skulle sikta på att åka ner vid nyår för att sen stanna tills folket kommer. Alternativt kan du ju leta upp lite mindre kända orter som fortfarande har bra åkning men lite mindre folk.

Senast ändrad:
Lågkonjunkturen är i antågande och då kommer folk att förlägga skidsemestrar på hemmaplan. Generellt så kommer folk att turista mindre och billigare. Hur skall man utnyttja denna information.

Antagligen kommer hardcore bummarna fortsätta som vanligt, eftersom det är hängivna och kan konsten att snåla rejält, däremot kommer "casual" åkaren och barnfamiljerna att välja billigare alternativ. Så mitt tips är att satsa på exklusiva familjeparadis, där borde det vara störst procentuellt tapp i antal turister. Sen är länder som upplevt en kraftigvaluta förstärkning extra attaktiva. Japan och Schweitz borde vara heta kandidater. Jag var själv i japan i januari och där hade hotellet det sämsta bokningsläget på 15 år. Nästa år lär det bli ännu värre/bättre.

Intressant tanke, har förträngt konjunktur eländet för tillfället. Vart är bra att vända sig om man vill boka japan skidresa? Har vart jävligt sugen på att åka dit länge, men studier har varit i vägen.

ulno7633 sa:
Lågkonjunkturen är i antågande och då kommer folk att förlägga skidsemestrar på hemmaplan. Generellt så kommer folk att turista mindre och billigare. Hur skall man utnyttja denna information.

Antagligen kommer hardcore bummarna fortsätta som vanligt, eftersom det är hängivna och kan konsten att snåla rejält, däremot kommer "casual" åkaren och barnfamiljerna att välja billigare alternativ. Så mitt tips är att satsa på exklusiva familjeparadis, där borde det vara störst procentuellt tapp i antal turister. Sen är länder som upplevt en kraftigvaluta förstärkning extra attaktiva. Japan och Schweitz borde vara heta kandidater. Jag var själv i japan i januari och där hade hotellet det sämsta bokningsläget på 15 år. Nästa år lär det bli ännu värre/bättre.
Jobbar på ett äkta familjehotell i St.Anton (vilket borde ses ganska mycket som en familjeort). De har aldrig haft bättre säsong, fullt från december någon gång ända fram tills minst slutet av mars. :) Men inte fan tjänar jag mer för det. :(

Senast ändrad:
Ytterligare en månad gången, dags att lyfta tråden igen.

Nu har mars också gått, och påskhelgen är över, så nu tar man gärna emot lite mer info.

Påsken var väl fullbefolkad, antar jag, men hur fullt med folk har det varit i mars? Finns det nån mellansäsong att tala om? Och är det isf nån tidsrymd på den eller bara nån lite lugnare vecka?

En fråga som kvarstår är skillnad mellan olika länder. Fullt olika perioder? Olika fullt "när det är fullt"? Någon som varit runt såpass att det går att svara på det?

Och som ett tillägg tar jag gärna emot tips på små undanskymda orter eller ställen där "ingen" bryr sig om lössnön, men som har ett bra liftsystem. Är inte nåt vidare intresserad av ett bra uteliv och har inte lust att fajtas för varenda pudersväng. Kommer m.a.o. att hålla mig ifrån t.ex. Chamonix....

PhatFred sa:
Ytterligare en månad gången, dags att lyfta tråden igen.

Nu har mars också gått, och påskhelgen är över, så nu tar man gärna emot lite mer info.

Och som ett tillägg tar jag gärna emot tips på små undanskymda orter eller ställen där "ingen" bryr sig om lössnön, men som har ett bra liftsystem. Är inte nåt vidare intresserad av ett bra uteliv och har inte lust att fajtas för varenda pudersväng. Kommer m.a.o. att hålla mig ifrån t.ex. Chamonix....
Ang. påsken så varierar det ju från år till år. I år var påsken ganska sen om jag inte har helt fel. Ett hett tips är att ta bort orter med "flaskhalsar" för att komma upp på Berget (t.ex Zermatt - speciellt Klein Matterhornsidan och Engelberg - som annars är rätt lungt, men det kan ta tid att komma upp på berget).

I Schweiz (t.ex Verbier) tycker jag inte det är så jäkla farligt oavsett period. Det går nästan alltid att hitta schysst snö och orört puder, om man är beredd att knata lite. Skippar du uteliv kan du också bo i Nendaz istället för Verbier (till ca: 1/5 av priset eller bättre) och dessutom nå Mt.Fort snabbare än från Verbier. Nu är Nendaz väldigt sömnigt så man får ju ta det för vad det är. Från den sidan av Wallis når du också Zinal och Crans Montana inom 40min (med bil), vilket inte är helt fel.

För övrigt finns det precis hur mycket mindre orter med en lift som helst som kan erbjuda "schysst" åkning. Ta fram en detaljerad karta och kolla, liftarna är markerade, likaså höjderna.

Som andra sagt, Efter nyår till början på Februari är "bäst" ur sport-lovs perspektiv. Sedan brukar mitten av Mars fram till Påsk vara helt ok. Ligger påsk tidigt så är det också tomt efter påsken.

PhatFred sa:
... och har inte lust att fajtas för varenda pudersväng. Kommer m.a.o. att hålla mig ifrån t.ex. Chamonix....
Kan säga att i år var väldigt lite folk i Chamonix i slutet av mars absolut inga problem att åka ospårat och enda liftkön var till kabinerna (vänta på nästa typ). Men det kan vara pga finanskris eller bara en slump kanske, oavsett vad så var det en trevlig förändring.

balanselius sa:
PhatFred sa:
... och har inte lust att fajtas för varenda pudersväng. Kommer m.a.o. att hålla mig ifrån t.ex. Chamonix....
Kan säga att i år var väldigt lite folk i Chamonix i slutet av mars absolut inga problem att åka ospårat och enda liftkön var till kabinerna (vänta på nästa typ). Men det kan vara pga finanskris eller bara en slump kanske, oavsett vad så var det en trevlig förändring.
Oj! Nästan lite chockerande :-)
Inget jag skulle våga chansa på. Får väl skaffa nån spion som gärna delar med sig...

Tillbaka
Topp