Status på nedre stolbanan i Gränsen nu i påsk?

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Hej

Åker upp till Gränsen nu på söndag till torsdag. Jag kan inte låta bli och vara nyfiken på om nedre stolbanan är fixad som planerat tills dess. Någon som har lite inside information?

Senast ändrad:
Hörde av en snubbe idag att dom hoppades på nu till helgen. Men vet inte vart han fått infon från.

Frågade när jag var där i helgen, men verkade oklart. Tror de snackade något om att hela liftsystemet skulle ställas ut på naturhistoriska museet och placeras mellan avlagringarna från Kritaperioden och Bockstensmannen...

Är i gränsen nu och tror inte du ska ha för höga förhoppningar på att den går till helgen, är knappt att övre sittliften går.

Carde sa:
Frågade när jag var där i helgen, men verkade oklart. Tror de snackade något om att hela liftsystemet skulle ställas ut på naturhistoriska museet och placeras mellan avlagringarna från Kritaperioden och Bockstensmannen...
Bockstensmannen bor på museet på Varbergs Fästning.

Men åter till ämnet, ping
@Corin?

Att liften skulle bli klar till påsk är det ingen som tror, är nog bara ett sätt för lapland resorts att lura dit folk till påsken. Har vi tur så kanske i maj men troligtvis blir den inte klar den här säsongen.

Övre liften hade också problem. Korgarna fastnade i betongklumpen som nedre vändhjulet var fäst i. LR kanske kan lägga ett bud på liften i Dundret som verkar vara till salu.
Det funkade dock fint att knalla upp på Nordals för egen maskin

Carde sa:
Övre liften hade också problem. Korgarna fastnade i betongklumpen som nedre vändhjulet var fäst i. LR kanske kan lägga ett bud på liften i Dundret som verkar vara till salu.
Det funkade dock fint att knalla upp på Nordals för egen maskin
Önskedrömmen är väl en modern lift istället för två från förhistorisk tid.

Lokalnyheterna alltså SVT hade ett reportage nyss om liften i gränsen, de sa då mitten på maj. Tro de sa 18 maj

"Vi har fått ett ungefärligt leveransdatum, dock kommer det att ta tid innan allt är på plats igen. Vi vill vara så transparenta som möjligt och prognosen är att Nedre stolliften kan börja rulla under första halvan av maj månad. Detta blir alltså mot säsongens slut vilket vi beklagar då det självklart påverkar gästens skidupplevelse."

https://riksgransen.se/oppettider/

eftersom lapland resort inte har öppet så länge det finns snö, utan dom stänger 26 maj. trots enorma mängder snö där uppe. så jag är helt säker på att dom inte kommer att komma igång med liften denna säsong. det är bara ett sätt att lura dit folk avslutningshelgen i hopp om att liften ska gå.

Snödjup

Tillbaka
Topp