Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Stavisättning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 108054" data-attributes="member: 13245"><p>Skidlärare må vara fegisar som hänger i liftkuren, men herr Rockberg drämmer ju här till med några riktigt fina rader på forumet "ALLA tävlingsåkare som blivit något har en vettig rörelse som gynnar en stavisättning. Ser man inte det har man bara bristande analytisk blick för skidåkning och förstår inte grundbehoven i skidtekniken.". </p><p></p><p>Fasiken, jag blir tårögd av den rent poetiska frasen "bristande analytisk blick". Hoppas det inte var mig som Ola anklagar för detta, för "analytisk blick" är närmast ett mellannamn för mig. </p><p></p><p>Att det sedan finns en lite logisk brist i resonemanget kan vi ta som ett olycksfall i arbetet. Ola skriver att alla tävlingsåkare som blivit något har en vettig rörelse som gynnar stavisättning. Logiken här är alltså att tekniskt sett bra åkning gynnar stavisättning, inte tvärt om. </p><p></p><p>Hur är det då med omvändningen. Tja, jag skulle säga att en bra stavisättning gynnar tekniken i skidåkningen, men defintivt inte är ett måste. Snarare är själva stavisättningen att betrakta som ett slags pedagogiskt hjälpmedel för att få till resten av åkningen. Många "carvingåkare" av idag har ju en hopplöst statisk position och en passiv inledning på svängen och här skulle säkert skidlärare Rockberg kunna ge några råd som på ytan handlar om stavarna men på djupet om hela åkningen dynamik.</p><p></p><p>När man väl har en solid teknik, aka "vettig rörelse", så är inte stavtoppens kontakt med snön i varje enskild sväng ett måste (något som ju också bevisas av några korta blickar på ett WC-race).</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 108054, member: 13245"] Skidlärare må vara fegisar som hänger i liftkuren, men herr Rockberg drämmer ju här till med några riktigt fina rader på forumet "ALLA tävlingsåkare som blivit något har en vettig rörelse som gynnar en stavisättning. Ser man inte det har man bara bristande analytisk blick för skidåkning och förstår inte grundbehoven i skidtekniken.". Fasiken, jag blir tårögd av den rent poetiska frasen "bristande analytisk blick". Hoppas det inte var mig som Ola anklagar för detta, för "analytisk blick" är närmast ett mellannamn för mig. Att det sedan finns en lite logisk brist i resonemanget kan vi ta som ett olycksfall i arbetet. Ola skriver att alla tävlingsåkare som blivit något har en vettig rörelse som gynnar stavisättning. Logiken här är alltså att tekniskt sett bra åkning gynnar stavisättning, inte tvärt om. Hur är det då med omvändningen. Tja, jag skulle säga att en bra stavisättning gynnar tekniken i skidåkningen, men defintivt inte är ett måste. Snarare är själva stavisättningen att betrakta som ett slags pedagogiskt hjälpmedel för att få till resten av åkningen. Många "carvingåkare" av idag har ju en hopplöst statisk position och en passiv inledning på svängen och här skulle säkert skidlärare Rockberg kunna ge några råd som på ytan handlar om stavarna men på djupet om hela åkningen dynamik. När man väl har en solid teknik, aka "vettig rörelse", så är inte stavtoppens kontakt med snön i varje enskild sväng ett måste (något som ju också bevisas av några korta blickar på ett WC-race). HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Stavisättning?
Tillbaka
Topp