Stavlängd??

Stavlängd??
Jag tänkte köpa nya stavar, men jag vet inte vilken stavlängd jag ska ha. Jag är 166cm lång och åker mest park.

Har ni några förslag?

Tacksam för svar.

Stavlängd??
jag är ca 172 cm..å jag köt med 110..tycker dety är skönt när det inte är för långt när man kör park..som du skreva att du gjorde..så om jag vore du skulle nog jag köpa 110

Stavlängd??
Tycker det blir lite för långt med 0,72x... Jag är 183 och kör med 125, vilket känns helt perfa. Inget för skidbestigaren, men vad fanken ska man med de där extra 5 centimetrarna till när man åker utför?

Stavlängd??
vand upp och ner pa staven, tag tag under kringlan med handen (den delen sjunker ner i snon) och armbagen skall nu bilda en 90graders vinkel. hur lang man ar spelar ju ingen roll da benen och overkroppen varierar pa alla vuxna och barn. sa nu vet ni det

//

Stavlängd??
.72, var inte det på 80-talet?

Gör så här; gå in på en skiduthyrning och be att få hyra ett par stavar, det brukar kosta en tia i veckan. Börja med ett par 1,15 o åk ett par åk. Om det inte känns bra så byter du till ett par längre, eller kortare, beroende på känslan. På de flesta ställen kostar det ingenting. Om du tycker det verkar pinsamt kan du hyra lite skidor och pjäxor samtidigt (tar du lavinsond också så märker de ingenting). Efter några dagar har du hittat en längd som känns bra. Köp sen ett par stavar i den längden, lägg gärna nån tusenlapp så slipper du bli utskrattad.

(Eller köp ett par rejäla stavar på närmaste sportbutiksrea o såga av dem efter hand tills de känns bra i handen enligt tidigare inlägg.)
Godnatt.

Stavlängd??
gå till en affär. vänd en stav upp och ner och sätt handen under kringlan. Är armen i 90 graders vinkel är det den staven du ska ha... lycka till!!

Stavlängd??
Ni som är så säkra på att det ska vara långa stavar (0,72x), kan ni vänligen lägga fram lite goda argument för varför de ska vara så in i bänken långa?

Själv tycker jag att det är lagom om armen är 90 grader när man håller ÖVER trugan då staven är uppochned. Dvs ungefär 5-10 cm kortare än vad andra rekommenderar.

Tillbaka
Topp