steadycam

steadycam
Tjena, vet att det finns massor med trådar om steadycams men har inte hittat någon som svara på min fråga.
Jag letar efter en bra kamerastabiliserare till min Canon HV40 och har kommit över flera olika modeller när jag läst olika trådar här på freeride. Dom jag fastnat för är:

OPTEKA - X-GRIP 499:-
HAGUE - CAMFRAME 899:-
HAGUE - MMC CAM STABILIZER 1299:-

Jag undrar om någon har testat liknande modeller och kan göra en jämföring, vilken fungerar bäst, mest prisvärd osv.

Mitt främsta användningsområde kommer vara followcam på skidor.

Tack på förhand

steadycam
För att få riktigt stabila bilder så hade jag rekommenderat att köpa en glidecam eller flycam..

Handtag funkar, men brukar fortfarande bli skakigt och inte så snyggt. Camframen är ju i stort sett samma sak som handtaget förutom att man kan hålla med två händer. Den sistnämnda funkar ganska bra på din kamera men skulle nog råda dig att kolla på tex flycam nano också, innan du bestämmer dig. Kostar några hundringar mer men något att satsa på skulle jag vilja säga. Finns för bra priser nere ifrån Tyskland. Kolla ebay!:)

steadycam
Okej, ska kolla upp det :)
Men hur fungerar det med en sån flycam, säg att man åker efter någon som ska hoppa och man behöver vinkla kameran lite uppåt för att få med hoppet. Går det eller får man helt enkelt filma längre ifrån?
Har en fisheye med 0,5x så har hyfsad vidvinkel

steadycam
Det krävs lite träning för att köra en sån riktigt bra, och för att lära sig hur den fungerar. Men det är inga problem att sedan vinkla den om du vill det. Och fisheyen gör det ju bara enklare när du får med så mycket, och då behöver du ju inte tänka på att göra så stora rörelser med den.

steadycam
Flycam och den sistalänken som visade bygger båda på samma princip och är "fattigmans steadycam". Kommer som tidigare nämnts krävas en del träning. Sök på vimeo.com istället så kommer du hitta en massa tips. Bland annat på hur du för en billig peng bygger en själv som kommer fungera väl så bra som många som du köper.

Tillbaka
Topp