Stegjärn som sitter: funkar Petzl Irvis Hybrid till WTR-sula?

AndersWingqvist

Aktiv medlem
Gjorde en rejäl maja förra vintern när jag köpte ett par universal-stegjärn från Camp. Vet inte vad som for i mig egentligen (mer än att det var sjukt bråds i vanlig ordning och resan till Alperna låg 3 dagar bort...). Problemet med de stegjärn som jag köpte var såklart att de inte satt ordentligt. De lossnade helt sonika när vi klättrade uppför de lite brantare snöfälten.

Nu är jag inne på att köpa Petzl Irvis Hybrid till mina alpina pjäxor med gåläge och WTR-sula. Är det någon som har erfarenhet av den kombinationen? Eller någon som rekommenderar ett annat stegjärn till Salomons WTR-sula med techinserts?

Ska poängtera att syftet i vanlig ordning är skidåkning. Alltså det ska inte klättras is eller annat. Behöver bara lite prylmässig assistans när det brantar på, hårdar på och man måste upp, upp, upp för att få det där SJUKT grymma offpist-åket!

Har de till ett par dalbello lupo TI med WTR sula och det funkar bra, lite meckigt att dra åt remmen med vantar bara.

Så länge det är stegjärn för klack både fram och bak ska det inte vara några problem till någon pjäxa. Leverlock heter det väl på petzl tror jag.

(Och irvis hybrid är ett lämpligt järn för att klättra på snö)

Senast ändrad:
Jag tror att du har ett par ok stegjärn, men kan det vara så att du har ställt in sullängden ett snäpp för långt?

Eller är det att längdjusteringen som "glider", att det inte går att lita på dem? Så är det med Camp 290, som har ett mjukt spectra-band för längdjustering.

Ska man "bara" gå på snö, och lite klippa är Camp 390, 350 mycket bra. Så lätta (siffran antyder vikten i gram). Aluminium blir mycket lättare än stål, det blir att man tar med dem istället för att de ligger hemma. Men är det ren is, svartis i Cham, funkar det inte.

Tillbaka
Topp