Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Funderar på att byta till step in bindningar till min Burton Custom. Finns det någon som vet vad man ska köpa och varför. vill bara ha lite råd...ha det
Har kört Emery´s step in några år,funkar bra.
Det är samma system som Rossignol oxå har.Finns i 2 varianter-Freeride/med en hårdare sko och utan bakkappa på bindn. Freestyle/med kappan på bindningen.
Bra sko som funkar är Emery Foxtrot och Bebop som är den dyrare av dem.Därimot kan passformen variera beroende på årsmodell.
Har inte haft problem att komma i/ur bindn, som jag har sett att ex. K2 klickerägare har haft.
åkte på emery step in med bi boob skor,på en extrem carbon tyckte det sög totalt. dålig kontakt med brädan å hårda tunga skor.känns som pjäxor.är det lite slask å runt noll så fryser skiten.totalt värdelösa..
Jag kör med Burtons SI-X och tycker att dom är rikgit bra för man har riktigt bra kontakt med brädan.
Ett stor plus till är att Burton har kvar bakkappan på sina bindningar vilket gör skorna inte blir så klumpiga utan känns som ett par relativt vanliga snowboard dojjor, så om du skall köra Burton grejjer så kan jag varmt rekomendera ION boots och där kan du välja mellan olika styvheter på bootsen
Spenderar du din tid med att åka snowboard och inte slösar bort den med att fjanta omkring i ett lekland så är det klart du skall köpa step-in bindnigar.
Fördelarna är många, bl.a. följande:
- De är lättare = du åker och hikar snabbare
- De är stabilare = du kan åka snabbare
- De reagerar snabbare = du kan svänga snabbare
- De glappar inte = du kan ligga på skärande sväng längre
- De är mycket enklare att ta på = du kommer iväg snabbare
- Du kan ta på dem stående och samtidigt som du glider på en transportsträcka efter att ha sparkat fart med bakfoten = du slipper se ut som en säl som ligger i backen och svär över spännen som trilskas...
Nackdelarna är få (om några):
- Om man kör när det är tö och inte tar bort snön/isen från bindningarna innan du ställer brädan för kvällen och det sen fryser på, kan det vara problem att komma i bindningen dagen efter. Fast samma problem återfinns på buckle-bindningar när det fryser i stapsen.
- Enligt gamla och förlegade värderingar är du inte lika cool som dina kompisar med buckle-bindningar.... fast det kompenserar du med att åka snabbare och snyggare vilket i sin tur leder till att tjejerna spanar in dig och inte dina kompisar i sälkolonin.
Damien Sanders som dominerade både i och utanför pipen i början av 90-talet körde med plattbindningar och ett par Koflach randoneé pjäxor i hårdplast...
själv har jag emery utan bak kappa och ösin skor. det är de bästa bindningar jag haft och skorna med, känns lite som om man var fast limmat i brädan otrolig kontroll och precison på åkningen. samt om man åker ankar lyft så kan man klicka in sig efter ett par meter i brädan och så har man helt annan kontroll i liften!
Jag har kört med Emery SiS i totalt tre veckor under tva ar. Var nöjd med dem. Köpte nya bindningar och boots igar. Jag vill sälja mina gamla bindningar och boots. SiS är vanligtvis lite dyrare än vanlig utrustning men jag vill bara ha en billig penning, om du är intresserad.