StepOns/Ins - Statusuppdatering

Kaskar

Aktiv medlem
Jag råkade gå in på Burtons hemsida och titta på StepOns samt att jag diskuterade ämnet i närheten av min telefon och nu bombarderas jag av annonser och YouTube-rekommendationer i ämnet.

Det jag noterar är att jag inte har sett StepOn/Ins annat än i butik? (förutom att jag såg ett par old school Clickers i Agnäsbacken runt jul...) Är det nån som köpt och åker på dem?

Det jag också noterar är att de YouTubers som testar StepOns/Ins (som inte är dedkierade StepOn/in youtubers) och som säger de är bra, ingen av dem fortsätter åka på dem. Hur bra är det då egentligen...?

Så. Är det nån som åker på ett nytt sytem och har en åsikt?
Bespara mig "Jag tror att det är XXX"-kommentarer, first hand experience only

Tycker att K2:s nya Clicker ser oerhört mycket intressantare ut än Burtons Step-on. Jag är dock lite färgad av 35 år av Burtonogillande men ändå.

@Doughboy Kan du utveckla varför du tycker så?
Jag tycker att framför allt infästningen på Clickersystemet känns mer pålitlig och robust än Burtons. Clicker har ju två infästningar på undersidan av sulan medan Burton har en under tån och en bakom hälen. Upplever Burtons som lite plastigt och potentiellt "knakigt" Obs, jag har bara känt och klämt, inte åkt.

Jag tycker att framför allt infästningen på Clickersystemet känns mer pålitlig och robust än Burtons. Clicker har ju två infästningar på undersidan av sulan medan Burton har en under tån och en bakom hälen. Upplever Burtons som lite plastigt och potentiellt "knakigt" Obs, jag har bara känt och klämt, inte åkt.
Burton har 3 fästpunkter, två vid tårna och en i hälen.
Jag har inte åkt i varken K2 eller Burtons system, men de man möter som har step on svär att det är det bästa de haft.
Har själv problem med att det knakar och knäcker i bingingen.

Step on bindningarna klickar lite.
Det jag tänker om K2 är ju att färstpunkten är i sulan under skon och att det kan finnas risk för snö och isbildning typ.

Har tyvärr aldeles för många boots och bindningar för att byta system men StepOn är det enda som har tillräckligt breda boots för mina fötter att funka så både K2 och Nitro(som verkar sluta med Clicker till nästa säsong).

@snowdaddy har åkt en del på StepOn. Så han kanske berätta sin historia.

Kört med StepOn i en säsong och jag är sjukt nöjd. Bara det att man kan smälla i foten direkt man lyfter rumpan från liften å åka direkt ner, nu är det jag som får vänta på kompisarna som åker skidor å jämt ska spänna åt pjäxorna innan dom kan åka.

Känslan är om inte bättre än vanliga bindningar då det sitter tight och snabb heel-to-toe.

Mina är modell 19/20 som klickar lite, men pratade med personalen på burton concept store och dom sa att årets modell ska det vara åtgärdat!

Kommer aldrig gå tillbaka :)

Jag skaffade Step Ons för att vara lite snabbare i bindningarna när jag åker med barnen (som är på skidor). Jag har åkt på Step Ons en dryg vecka nu och jag är både positiv och negativ.

De är extremt smidiga att komma i och ur så länge det inte är mycket snö eller du blir tvungen att stanna på ställen där det inte är plant. På transportsträckor och runt liftar kan man snabbt plocka av sig hela brädan och gå medans man drar barnen eller bara knatar upp till liften. Sen slänger man ner brädan och hoppar i bindningarna på ett par sekunder.

"Problemet" uppstår när ett barn har ramlat i djupare snö och man måste knäppa av sig för att pulsa tillbaka upp. Jag upplevde att det ibland var lite jobbigt att få av sig bidningarna när man inte kunde trampa ner i hällen medan man lossar spärren till hälen. Sedan måste man föra över vikten till tåsidan... ibland när det lite bökigt när man vill göra det snabbt.

Jag har testat mina Photon wide step on på allt från mjuk lekbräda till Korua Bullet Train och Stranda Cheater. Bidningarna funkar bra, men jag saknar en riktig dubbel boa på dem. Jag har breda fötter och jag vill dra åt mindre runt främre delen av foten än över vristen och benet. De kändes lite sladdriga när jag inte spände åt dem tillräckligt hårt.

Jag tänker lite att om man kan få dem att passa bra och åker mindre liftsystem på normala brädor är de riktigt trevliga. Det är svårt att låta bli att flina inombords när man klickar i och åker förbi andra brädåkare som antingen har satt sig ner eller sparkar upp kanter i snön.

Burton har 3 fästpunkter, två vid tårna och en i hälen.
Jag har inte åkt i varken K2 eller Burtons system, men de man möter som har step on svär att det är det bästa de haft.
Har själv problem med att det knakar och knäcker i bingingen.
Jag var otydlig angående Burton inser jag, sorry.

Tror att det är cyklisten i mig som tilltalas av Clicker eftersom man klickar i på samma sätt som i cykelpedaler och så är det väl fortfarande så att Shimano har ett finger med omspelet när det gäller K2:s bindningar? Låter det vara osagt.

Ända sedan step-in hade sin första era för sådär 20-ish år sedan har jag sagt att när den första generationen snowboardåkare blir 50+ kommer utvecklingen av step-in bindningar att ta fart och jag tror absolut att det är vad vi ser nu.

Jag var otydlig angående Burton inser jag, sorry.

Tror att det är cyklisten i mig som tilltalas av Clicker eftersom man klickar i på samma sätt som i cykelpedaler och så är det väl fortfarande så att Shimano har ett finger med omspelet när det gäller K2:s bindningar? Låter det vara osagt.

Ända sedan step-in hade sin första era för sådär 20-ish år sedan har jag sagt att när den första generationen snowboardåkare blir 50+ kommer utvecklingen av step-in bindningar att ta fart och jag tror absolut att det är vad vi ser nu.
Har också för mig att Shimano petar med sina fingrar i Klicker...

Var köper jag aktier i StepOn och Klicker endast?
Du har haft helt rätt och det kommer nog att explodera inom de närmsta 5åren, speciellt om de kan enas om ett system och göra det tillgängligt där det behövs mest.
Tänk att kunna hyra såna bindningar som nybörjare eller sällan åkare. Det måste kännas magiskt att slippa hålla på med spännen och skit samt att inte behöva sätta sig och bli blöt medan dina medåkare på skidor måste vänta.

Förhoppningsvis lockar det till sig skidåkare och andra pga lätthet(lathet) och att sporten kan växa lite.

Hade köpt direkt StepOns till min sambo om Burton hade haft en herrboot(bredare läst än i dam) i storlek 38 som de har i vanliga boots.

Många år sedan man satte sig ner för att spänna fast bindningar. Tidskillnaden marginell jämfört med att spänna åt slalompjäxor (om man vill ha vettig funktionalitet måste de ju öppnas nere).

Nästa alltid en del snö i bakbindningen när man kommer upp. Ofta kan den sitta kvar med vanliga bindningar. Åker dessutom 99% puder och ganska ofta skall brädan av för några meters (förhoppningsvis bara) hiking för att sedan spännas på igen på en exponerad toppkam med en del snö i prylarna - saknar INTE någon form av step in/on.

En sak jag funderar över. Med vanliga bindningar så drar jag åt alla spännen för kung och fosterland. Får man något av den känslan när skorna väl sitter fast i bindningen i step ons? Rättare sagt, hur pass tajt känns det?

En sak jag funderar över. Med vanliga bindningar så drar jag åt alla spännen för kung och fosterland. Får man något av den känslan när skorna väl sitter fast i bindningen i step ons? Rättare sagt, hur pass tajt känns det?

Samma här. Hatar alla former av glapp. Tyvärr orsakar det lite obehagliga pressure points för mig ibland. Om man kan hitta en stepon-boot som sitter perfekt så borde det ju i teorin vara helt perfekt för fötterna. Tyvärr passar inte mina fötter i Burton...

Jag har kört på Step On med DC pjäxor i ca 1 vecka totalt. Bara kört i mindre backar (Åmål, Sunne och Isaberg). Som all annan utrustning måste man ju köra in den. Först kändes det stelt med helt nya boots. Man måste lära sig hur mycket man ska "snöra" pjäxorna osv. Ganska snart kändes det jäkligt bra och jag tänker inte längre på att jag åker med Step On.

DC-pjäxorna passar mina fötter väldigt bra. Åk-känslan är riktigt bra. Grymt hälgrepp och tåskär. Jag valde DC för att jag inte gillar Burtons toebox samt att jag behövde 9.5 vilket jag bara hittade från DC.

Otroligt smidigt i små backar dock måste man lära sig hur man enklast klickar i. Smidigast att klicka i på en hyfsat platt plats eller så gör man det i bara farten!

Klickljudet finns där men det är tydligast när man åker släplift. Jag tänker inte på det när jag åker.

Forward Lean funkar sådär. Är man beroende av forward lean kan det vara ett problem. Lutar man fram hälkappan för mycket får man inte i två klick i det bakre fästet.

Det beryktade glappet är inget man tänker på när man åker. Tydligt hemma på vardagsrumsgolvet men där åker jag inte så ofta...

Tillbaka
Topp