Stighudar G3 Alpinist vs bd Ascension

Skull

Ny medlem
Tja

Skidor och bindningar är valda så nu är det dags att köpa nya hudar och jag väljer mellan G3 Alpinist och bd Ascension. Jag är sugen på att testa G3 men blir lite undrande över deras nya toppfäste. Se, http://www.genuineguidegear.com/tele...ing_skins.html
Någon som har någon erfarenhet av dessa eller som överhuvudtaget har sett och känt på dem IRL. Det jag är mest orolig över är huruvida de kommer att repa upp skidan och eller tendera att lossna. Nu när jag köper nya skidor så vill jag ju inte att de ska bli repade i onödan. bd vet jag att många tycker om men det vore kul att testa dessa.
/Martin

Den erfarenheten vi har i butiken av G3 vs. BD hudar är att dom är likvärdiga, vist G3 har haft problem med klistret på hudarna för några år sedan men det har jag inte hört något om det senaste åren. Den nya toppen ser intressant ut och bör fungera riktigt bra med lite bredare skidor, ska bli spännande och testa den i vinter. Det du bör du tänka på när du köpa hudar att dom ska ha fästa bak om du ska använda dom under längre turer. Att hudar skulle göra repor på skidorna har jag aldrig hört talas om däremot så skyddar dom skidorna på vägen upp!

//Micke

Tack för svaret.
Det jag menar med att repa skidorna gäller inte själva belaget utan spetsens ovansida. Eftersom Alpinist har typ två "krokar" istf en båge som tex på bd. Det var mer det jag undrade
/Martin

Hej!

Ang. hudar så hur funkar fästena på twintip?
Min sambo har ett par Pocket Rocket som är väldigt runda både bak o fram.
Finns det några hudar/fästen som passar x-tra bra på dessa skidor?
Även mina Gotama är ganska så runda & dom har ju ännu x-tremare tail.
Tänkte i år att börja tura lite grann, inga långturer direkt, men för att komma lite längre.

Nån som har tips på bra hudar till PR & Gotama?

// Kricke

Krickemannen sa:
Hej!

Ang. hudar så hur funkar fästena på twintip?
Min sambo har ett par Pocket Rocket som är väldigt runda både bak o fram.
Finns det några hudar/fästen som passar x-tra bra på dessa skidor?
Även mina Gotama är ganska så runda & dom har ju ännu x-tremare tail.
Tänkte i år att börja tura lite grann, inga långturer direkt, men för att komma lite längre.

Nån som har tips på bra hudar till PR & Gotama?

// Kricke
Kör sj på ett par G3 skins och har både haft twintip och square tail. Funkar ju såklart bäst på en skida som är platt ibak. En sak som en del gör är att köpa dubbla bågar och ha båge både dra och bak på twins. Lär funka hur bra som helst!

Ok, men finns det färdiga skins med båge både bak o fram?
Med tanke på twintippens popularitet borde det ju finnas en marknad. :-)
Har kikat lite snabbt både på G3 & BD o det ser dåligt ut med färdiga.
Men vart köper man isåfall lösa delar?

Nått bra tips?

// Kricke

PNyberg sa:
En sak som en del gör är att köpa dubbla bågar och ha båge både dra och bak på twins. Lär funka hur bra som helst!
Hmm...så du sætter ett ring både fram och bak, va av uppfattningen att hudarna skiftar lite i længd med åldern ibalnd klimat!? Ær inte det lite att "låsa" sig...

Har anvænt hudar på en drøs olika skidor, mest G3 hudar och har inte haft några problem med att få de att sitta på mina twins, under en 3-6h tur kanske man får sætta de på plats igen kanske 1 gång om man har otur att någon trampar en på skidorna dær bak.

G3 med fæste bak:
g3felle.jpg

BB Ascension:
BLD0787.jpg

Skulls sa:
Det jag menar med att repa skidorna gäller inte själva belaget utan spetsens ovansida. Eftersom Alpinist har typ två "krokar" istf en båge som tex på bd.
Mina blir repiga på ovansidan/sidan, både av ringen fram och kroken bak.

Senast ändrad:
Ahh, det är en produkt som gått förbi mig! Ser bra ut. Lättare att få det att passa med en topp som inte är så spetsig.
Kroken bak tycker jag har lämnat lite märken iaf, samt att jag har fått vända bygeln på mina G3 så att det där röda platshöjlet är gömt i huden och då är det metall som ligger på ovansidan. Konstig beskrivning, men nån kanske fattar ;)

Kommer kroken lös så att man ställer in längden bak på Alpinist? Alltså inte så att man inte bara viker in huden genom byglen.

Svar til WITMatrix. Visst det lär väl göra att dom inte rikitgt är så anpassningbara. Vet iofs inte hur mkt hudarna krymper i olika temps. men det kan väl inte handla om flera cm??
Som sagt är det bara ngt jag har hört att en del har gjort för att slippa att taildelen glider åt sidan och av skidspetsen i bak. Sj så har jag kört på orginalsättet med bygel fram och "klämmern" i bak. Fungerar helt ok på twintips, grymt på squaretails!

Disse (G3 Alpinist) stighuder (feller på norsk)....funkar mycket bra. Kjøpte dom från www.backcountry.com. Festesystemet foran er perfekt, og vikten er lågere enn expedition skins..........mycket bra skins

Tillbaka
Topp