Stighudar, klister på belag

Schermanio

Ny medlem
Hej,
Kör splitboard och mina nuvarande stighudar från G3 har altid varit lite kinkiga, förvarar dem klister mot klister och de sitter så in i bänken hårt. Det har alltså aldrig varit något problem med att de inte fäster mot belaget utan snarare tvärt om. De är 3 år gamla eller något sådant men jag har en misstanke om att de hade något år på nacken på hyllan när jag köpte dem. Nu i det sista så har klistret börjat sitta kvar på undersidan av brädan också när jag drar av hudarna. Började litegrann men nu är det i princip klister under hela skidan. Och det är mindre roligt för glidet blir allt annat än bra plus att brädan bara blir kladdig och kletig.
Har googlat runt lite men hittar ingen konkret lösning på just detta problemet, allt handlar i princip om att limma om eller få klistret att sitta bättre. Så därför frågar jag här; är det någon som vet något husmorstips på hur man får klistret att sluta fastna på belaget efter att man tar av hudarna??
Tack tack!

eriC1

Aktiv medlem
Börja med att aldrig förvara dom i rumstemperatur. Varma sommardagar kan det lätt bli över 25 grader i din garderob eller vart du nu kan tänkas ha dom. Förråd i källare eller verkstad utan fönster är rätt ställe att förvara, så svalt som möjligt, och utan allt för stora variationer i temperatur, och aldrig över 20-25 grader brukar jag sikta på.

Är klistret redan lite klumpigt och lossnar så har dom troligen förvarats för varmt, eller fuktigt, och ett tips då som jag brukar göra är att ta någon yta man inte är rädd om, låta dom sitta klistrade där nån dag för att få bort överskott av klister. Sedan tar du bakplåtspapper och klipper till och klistrar på hudarna, sedan tar du vallajärn eller strykjärn på relativt låg temperatur och drar längs med hudarna (på bakplåtspappret). Känn dig för lite, håll inte för länge på samma ställe utan dra fram och tillbaka tills då känner att limmet under pappret har blivit lite annan konsistens (brukar ta 5-10 sekunder av total strykning för mig), men håll inte för länge på samma ställe för risk finns att du förstör limmet eller plasten i huden. Låt pappret sitta kvar nån dag eller tills nästa gång du använder hudarna.

Inte alltid detta funkar om limmet är riktigt gammalt eller förstört, men brukar funka som en första åtgärd.

Schermanio

Ny medlem
OK. Jag har hittat detta som en lösning för att få tillbaka livet i hudar som tappat stinget men inte för att de ska sluta klistra av sig. Men det kanske hänger ihop.
Har tidigare förvarat dem i frysen men inte den sista säsongen. Men nu var det på en två veckors tur i Kalifornien, där var det svårt att förvara dem i något annat än rumstemperatur.

skalt

Medlem
Har haft precis samma problem med G3s hudar. När jag var ute och turade förra året var vi 3 av 4 som hade precis samma problem: vi 3 som hade G3-hudar. Det ska sägas att den av oss 4 som inte hade några problem (tror han hade hudar från Kohla) är känd som den som lägger minst fokus på att ta hand om utrustningen av oss...

Mitt tips för framtiden är helt enkelt att hålla sig undan från G3s hudar. Jag tycker inte detta ska behöva hända med sådan frekvens med så pass dyra grejer.

Det jag har gjort för att lösa problemet med befintliga hudar är att ta bort det gamla limmet fullständigt och dra dit nytt från Black Diamond. Kladdigt och tidskrävande, men det funkar.

dr_cosmo

Medlem
Märkligt!

Av de hudar jag provat så tycker jag att G3 sticker ut åt andra hållet, dvs att deras klister är det som fungerar absolut bäst, bättre än både kohla och BD, Jag hade köpt G3´s glue renew som är väldigt lättjobbat.

..men det är jag det.
//R

klassy

Aktiv medlem
Vi är några kompisar som alla hade G3 hudar och har alla upplevt problem. Lossnar längst fram, känsliga för snö, sjukt "sticky" klister, etc etc.

Jag har bytt till Pomoca och de är ju orimligt mycket bättre.
Har även ett par hudar från Atomic 70% mohair, som känns som något mitt-i-mellan dessa två.

Tyvärr ingen lösning på ditt problem, men jag är nöjd!

Kaskar

Aktiv medlem
Börja med att aldrig förvara dom i rumstemperatur. Varma sommardagar kan det lätt bli över 25 grader i din garderob eller vart du nu kan tänkas ha dom. Förråd i källare eller verkstad utan fönster är rätt ställe att förvara, så svalt som möjligt, och utan allt för stora variationer i temperatur, och aldrig över 20-25 grader brukar jag sikta på.
I frysen brukar experterna här på freeride skriva

jaksu

Aktiv medlem
Jag har precis samma problem med mina Alpinist hudar. 1-2 dagar i frysboxen eller ute i kylan räcker att de funkar ok. Så som jag fattade hade G3 problem med klistret för 3-5 år sedan och mina är precis så gamla.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp