Stighudar till Nocta..

Gahnis

Aktiv medlem
Stighudar till Nocta..
Som titeln lyder..

Har gått och blivit med Noctor och har för avsikt att tura lite med dom. Tacksam för tips om bra och passande hudar..

Mången Tack!

/Gahnis

Stighudar till Nocta..
Jag har ett par nocta, som jag köpte pomoca-hudar till. Det skulle jag inte rekommendera. Fick mecka som tusan för att få spännet fram att sitta bra. Men till slut fick jag det att funka.
Har en polare med G3-hudar till liknande skidor, som verkar fungera riktigt juste!

Stighudar till Nocta..
Aahh.. Tack!
Har också hört att det finns vissa hudar som inte alls är "kompatibla" med Nocta, därav tråden..

Fler förslag eller "icke förslag" någon?

Stighudar till Nocta..
Black Diamond Ascension Nylon STS eller G3 Alpinist är väl standard-rådet, har själv ett par Pomoca Free (till K2 Sidestash och Extrem Opinion) och kan väl se hur nosen skulle kunna ställa till det för vissa men eftersom att man kan justera bredden på "loopen" så borde det egentligen inte vara några bekymmer?

Annars kan du ju dra iväg ett mail och höra vad BC själva tycker passar bäst?
Se bara till att få skurit dom med G3:s kniv, så fruktansvärt överlägsen allt annat.

Stighudar till Nocta..
Ok.. Tack!
BC har ju själva en modell som är framtagen för deras skidor, så det är väl troligt att de skulle rekommendera de..
Så fort själva skidmärket står med på hudarna så tenderar de ju tyvärr att stiga lite i pris också.

Men då är kanske Kohla ett alternativ då?

Stighudar till Nocta..
Gahnis sa:
Som titeln lyder..

Har gått och blivit med Noctor och har för avsikt att tura lite med dom. Tacksam för tips om bra och passande hudar..

Mången Tack!

/Gahnis
Oavsett märke (även bland det som är föreslaget) så är det fästet till fram/bak du måste kolla så att det passar. Det spelar ingen roll om hudarna i sig själva är utmärkta, om du sedan inte kan fästa dem så är det ju ändå "kört" ;)

En bred "universal"-bygel med tillräcklig bredd, så att den verkligen går in över skidans spets fram är en bra början. Bakändan på skidan är ju typisk avrundad och då får man tänka till hur man vill göra? Om man kan göra en skåra i skidan, vissa modeller tillåter det, för ett bakfäste så kan det fungera utmärkt. Annars så kapar man längden på hudarna så de avslutar innan "twin-tipen" delen går upp, klistrar man hudar utan bak-fästen hela vägen upp på en sådan skida så är det bara gjort för de skall lossna... Med kvalitetshudar och bra lim så är det inga problem att använda dem utan bakfästen, har ett par liknande skidor med samma utformning, och om det är oklart så kan jag lägga ut någon bild?

/Christian

Stighudar till Nocta..
Jag hade ett par G3 alpinist climbing skins till ett par Bent chetler där ett tag! Gillade skarpt att det inte var någon bygel i nosen på huden utan att de istället var små "krokar" som höll fast huden framtill!
Jäkla trevligt tailclip också.

Bra grejer!

Snödjup

Tillbaka
Topp