Stighudar, vad behövs?

mytsk

Medlem
Stighudar, vad behövs?
Nu är det så att jag skall införskaffa mig mina första hudar och skulle då vilja ställa några frågor. Men innan det vill jag påpeka att jag ägnat x antal timmar och läst diverse trådar om just hudar och har väl mer eller mindre kommit fram till det spelar mindre roll på vilka hudar man köper då alla verkar mer eller mindre nöjda med sina.

Men när jag läser äldre trådar (2-3 år tillbaka) så var det främst diskussioner om hur hudar fungerade med TwinTips och eventuellt lösningar.
Så här är min frågar egentligen om det idag finns en bra lösningar för hudar till Twintips? Finns det någon "teknik"/"lösning" som fungerar bättre/sämre?

Sitter på Skistore och tittar på vad som finns listat under hudar och dess tillbehör och hittar då följande prylar:
* Adjustable Tip Loop
* Glue
* Glop Stopper Skin Wax
* STS Kit
* STS Tail Strap

Så låt säga att jag köper ett par Black Diamond Ascension Nylon STS 140mm, vad behövs då egentligen och vad är bra att ha till mina Twintips.

Adjustable Tip Loop får jag ju med till mina hudar men behövs det ett par till att sätta bak på huden, feltänk?
Glue, behövligt eller ej?
Glop Stopper Skin Wax, viktigt att ha eller bara "bra att ha"?
STS Kit, ???
STS Tail Strap, behövligt eller ej?

Grand question:
Vad behöver jag införskaffa för att få ett par kompletta hudar till mina twintips?

Tack för mig.

//Martin

Stighudar, vad behövs?
Normalt sett inget. Klister behövs först om flera år (om du inte använder dem extremt mycket). Ett nät att sätta mellan brukar följa med, gör det inte det så skaffa. De sitter för hårt om man sätter ihop dem klister-mot-klister.

Hur man löser "aktern" kan diskuteras. För det mesta räcker det med att hudarna bara får sluta (klipp en rundad ända i så fall). Någon typ av krok/fäste är ett alternativ.

Skin vax kan nog vara bra när sådant väder visar sig. Det kan frysa på hudarna vilket inte är trevligt, men oftast går isen att "åka" bort ganska lätt.

Det "tillbehör" som jag själv tycker bäst om är att jag fixat en stång i taket med klämmor så att det är lätt att torka dem när man kommer hem.

Stighudar, vad behövs?
Silvertejp kan man fästa stighudarna längst ner om det skulle envisas att rullas upp. Men om man rundar av änden brukar de hålla sig på plats rätt så länge. Viktigast är att ha ett fäste högst upp som är lätt att ta av vid nedfärd utan att du behöver ta av dig skidorna.

Stighudar, vad behövs?
Jag vill verkligen slå ett slag för någon typ av fäste även bak. Jag har inte gått speciellt mycket med hudar, men typ varje gång jag har gjort det så har någon i sällskapet fått problem med att hudarna släppt bak.

Stighudar, vad behövs?
Glop stop är bra för hudarna - men det funkar med en vanlig bit valla också. Ta en lite varmare eller basewax.
Se till så du får hudarna rätt skurna. För breda hudar på skidan är inget kul...

Stighudar, vad behövs?
Kolla att tip loopen går över nosen. Twintips har ju ingen \"riktig\" spets utan är rätt breda och avrundade, men det kanske \"adjustable loop\" fixar. Likaså i baken. De vanliga clipsen på t ex BDs hudar kommer inte funka. De behöver nån form av skåra för att sitta bra, anser jag. Du kan ju alltid fila ur ett hack i skidan. Kohla har ett bra bakfäste som funkar på alla skidändor, finns säkert fler varianter från andra tillverkare. Eller ännu enklare som förslaget ovan, klipp och runda av. Jag har inte haft några problem med mina hudar (BD på twintip, avrundade och ingen flärp bak).

Sen, det där med en film/nät/plast/skydd mellan hudarna. Skit i det, det är bara en sak till som man ska fippla med i snålblåsten. Visst, det är lite drag i breda hudar, men orkar man inte får man träna lite mer under försäsongen. Är lite en teknikfråga också. Bra att ha vid sommarförvaringen dock.

och... för smala hudar är inte heller kul...

Stighudar, vad behövs?
Tillskillnad från mats_r kör jag alltid med nät! Ett tips är att inte köra fullånga nät utan dela på hälften. Dvs. ett nät till varje hud. Nätet ska då vara ungefär halva längden av huden, varje hud viks då över ett nät (klistras ihop dubbelvikt met nätet emellan ...). Går att hantera även i blåst.

/MM

Stighudar, vad behövs?
Jan använder också "halva" nät och jag sätter inte på dom ute på berget om det är grisväder utan när jag torkat hudarna på kvällen.

Stighudar, vad behövs?
Måste slå ett slag för att spraya med silikonspray, billigt och hindrar effektivt snö från att fastna under skidorna när det är skumt väder och torr snö...

Stighudar, vad behövs?
Blide sa:
Måste slå ett slag för att spraya med silikonspray, billigt och hindrar effektivt snö från att fastna under skidorna när det är skumt väder och torr snö...
bra tips, är de vanligt silikonspray från biltema eller liknande eller är de nåt speciellt för hudar+ :D

Stighudar, vad behövs?
Jag kör med vanlig från vart som helst, då får du dessutom på köpet känslan av att inte äta rak ur handen på företag som säljer samma skit som alla andra fast "specialanpassat" hehe...

Stighudar, vad behövs?
Du behöver i princip ingenting om du köper Black Diamond Ascension Nylon STS 140mm, STS står för att det är fästen fram och bak så då funkar det bra till tvin-tipp skidor. BD ögla fram är justerbar så dom kommer också att funka. Det följer med nät att ha mellan hudarna, påse att förvara dom i. Men ett tips är att du skaffar dig G3 skärverktyg för hudar, då skär du till hudarna super lätt. Dom skär automatiskt 5mm in på båda sidorna utan att du behöver flytta hudarna som man måste göra om man använder BD skärverktyg.

JH

Senast ändrad:
Stighudar, vad behövs?
Shit så mycket bra tips det hamnade i den här tråden. Tackar bockar och bugar för all input.

Står väl mellan BDs Ascension STS 140 eller G3 Alpinist för enkelhetens skull och lutar mot BD's pga adjustable tip loopen.

Angående silikonsprayen så är ju det en smart lösning. Men i flygsyfte så är är det nog bästa att lämna sillssprayen hemma och släpa med sig eventuellt vax för att slippa att behöva ha ett halvtimmes utlägg om vad det är till för. Blir nog till att förpreppa huden med sillisar hemma först :)

För skärning av BD hudar hittade jag detta lilla klipp:

//M

Stighudar, vad behövs?
Jag kör med BD's 140mm, sitter väldigt bra och du kan gå ganska brant uppför utan problem, rekommenderas!

Nät behövs ej, det är bara slita lite så får du isär dom. Klistret var för starkt så nätet mitt fastnade i små bitar under hudarna så jag la ner det. Bakfästet lossnar och blir liggandes under nån gran efter några turer men det går bra utan.

mytsk: sillikonsprayet är nog tillför skidan inte hudarna, har inte provat men brukar spraya telisbindningar för att det inte ska fastna så mycket snö i dom.

Stighudar, vad behövs?
Jag fick hem mina G3 Alpinist 130mm igår, oerhört skönt att slippa mecka med att sätta fast topp-loop osv, det är redan laminerat in i tyget, både fram och bak och så besätller man passande storlek... dom små krokarna fram var jättelätta att få på plats, återstår att se hur det funkar i fält givetvis men..
Skärverktyget funkade kalas, tog inte många minuter så var det färdigt, man får dock skära medhårs, mothårs så blir inte snittet lika fint. :)

Och snöar göre, nästan (men bara nästan) så jag drar på hudarna och går upp på en kulle här i närheten ;)

Senast ändrad:
Stighudar, vad behövs?
lleberger sa:
Jag fick hem mina G3 Alpinist 130mm igår, oerhört skönt att slippa mecka med att sätta fast topp-loop osv, det är redan laminerat in i tyget, både fram och bak och så besätller man passande storlek... dom små krokarna fram var jättelätta att få på plats, återstår att se hur det funkar i fält givetvis men..
Skärverktyget funkade kalas, tog inte många minuter så var det färdigt, man får dock skära medhårs, mothårs så blir inte snittet lika fint. :)

Och snöar göre, nästan (men bara nästan) så jag drar på hudarna och går upp på en kulle här i närheten ;)
Sluta tveka nu, ut o prova direkt det hade jag gjort! :D

Stighudar, vad behövs?
Har en fråga angående stighudar.
Jag har hört att det skall finnas korta stighudar som jag tror inte skall limmas. Dessa sitter mitt på skidan med fästen i bak och frambindning.
Skall väl i så faall duga till enklare utflykter iväg från pisten.
Har jag hört rätt? Samt har någon provat?
Eder
OldGen

Stighudar, vad behövs?
OldGen sa:
Jag har hört att det skall finnas korta stighudar som jag tror inte skall limmas. Dessa sitter mitt på skidan med fästen i bak och frambindning.
Eder
OldGen
Jag tror att det du tänker på är det system som heter "Fellelås" som finns på Åsnes turskidor, har inte hört att det skall finnas till utförsskidor.

Stighudar, vad behövs?
OldGen sa:
Eder
OldGen
Vi hade sådana från Montana i butiken i Schweiz men har inte sett de i Sverige. De som testade de sade att det funkade efter omständigheterna bra.

Stighudar, vad behövs?
kan rekommendera G3 skins när det gäller montering. Skar precis till dem, va skitenkelt och gick på 5-10 min! dock hade jag nog valt ett smalare skin om jag fick välja nu, så man hade sluppit skära dem alls och spara lite vikt, körde med 130mm på ett par Atomic BC 140-123-134.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp