Stighudar

Eric_W

Aktiv medlem
Stighudar
Ok, med risk för att verkar totalt kass men jag har ett par ARG från armarda jag tänkt utrusta med ett par trekkers och stighudar för kortare turer någon gång i bland, mest för att prova på.

Trekkers verkar passa bra i salomonbindningen och skidorna i sig är lätta och fina.
Men hur gör jag med de här med stighudar? Vart får jag tag på dem, hur breda ska jag ha, hur fäster man dem? Upplys mig om allt vad de gäller stighudar, jag har totalt noll koll som ni kanske märker. :)

Tack på förhand!

Stighudar
Finns på diverse hemsidor och i skidaffärer. Kör själv på ett par BD Glidelite STS. Hur breda de ska vara beror lite på tycke och smak. Jag köpte dem tillräckligt breda för att täcka hela skidan, skar sedan till dem så att de blev ca 6 mm smalare än skidan, för att få fram stålkanterna, jobbigt på skrå annars.

Föster gör man genom att trä en ögla över nosen, lägga huden utmed skidan (klister på undersidan av hudarna) och i Glidelite STS fall så har man ett spänne man knäpper fast på tailen (olika på olika modeller).

Hur det är att huda på ett par ARG vågar jag inte säga dock, låter slitsamt men du får ju ha roliga skidor på nervägen :)

Senast ändrad:
Stighudar
skulle definitivt köra med ett par stighudar med ring både fram och bak på ett par arg då det är rätt svårt att få ett litet spänne att sitta på en twintip. bra ställe att köpa hudar från är annars https://www.climbingskinsdirect.com/. ska själv plocka upp två par därifrån inom en snar framtid. Sen är det viktigt att hudarna täcker bra på mitten av skidan om du måste skråa någon gång. Men går man bara i puder är detta inte något större problem förstås.

Stighudar
keffmonst sa:
skulle definitivt köra med ett par stighudar med ring både fram och bak på ett par arg då det är rätt svårt att få ett litet spänne att sitta på en twintip.
Jag körde, som sagt, Glidelite med STS fästet på mina Goodha 191 som har bland de mest monstruösa baktipparna som skidvärlden skådat (7,5 cm hög, högre än framänden) och den halkade inte av en enda gång.

Åter till topic så finns det en BD Ascension också, antingen den eller Glidelite'n som väger mer än den andra och tål lite mer stryk också. Grymt nöjd med mina hudar, lätta att ta av och på, tar inte mycket plats, väger inte så mycket och kostade inte allt för mycket (betalade ca 1100 i "vanlig" skidbutik). Manualen som följer med visar också tydligt och bra hur simpelt det är att skära hudar. Något som jag trodde skulle vara lika komplicerat som att välja skidor...

Senast ändrad:
Stighudar
Eric_W sa:
Hur funkar de med klister? är de inte bökit, försämrar de åkegenskaperna på nått sett?
Bra fråga där..har sj funderat lite på det och naee..jag tror inte att det gör det. Iaf inte avsevärt mkt. Kanske att man får valla lite oftare och mer än vanligt..men thats about it.
Btw...vad ska du ha för bindning på dina Arga skidor?

Stighudar
Jarle sa:
keffmonst sa:
skulle definitivt köra med ett par stighudar med ring både fram och bak på ett par arg då det är rätt svårt att få ett litet spänne att sitta på en twintip.
Jag körde, som sagt, Glidelite med STS fästet på mina Goodha 191 som har bland de mest monstruösa baktipparna som skidvärlden skådat (7,5 cm hög, högre än framänden) och den halkade inte av en enda gång.

Åter till topic så finns det en BD Ascension också, antingen den eller Glidelite'n som väger mer än den andra och tål lite mer stryk också. Grymt nöjd med mina hudar, lätta att ta av och på, tar inte mycket plats, väger inte så mycket och kostade inte allt för mycket (betalade ca 1100 i "vanlig" skidbutik). Manualen som följer med visar också tydligt och bra hur simpelt det är att skära hudar. Något som jag trodde skulle vara lika komplicerat som att välja skidor...
Ok, kanske bara är mina seth som strular med sts. problemet med att dom glider åt sidan ledde efter ett tag till att själva siliconremmarna sprack. Har dock använt dom på mina völkl snowwolf på veckolånga turer utan problem (förutom att även här sprack siliconet efter ett tag). Men då har jag turat en hel del på dessa hudar (BD Ascension) i varierande före.

Stighudar
keffmonst sa:
Jarle sa:
keffmonst sa:

Ok, kanske bara är mina seth som strular med sts. problemet med att dom glider åt sidan ledde efter ett tag till att själva siliconremmarna sprack. Har dock använt dom på mina völkl snowwolf på veckolånga turer utan problem (förutom att även här sprack siliconet efter ett tag). Men då har jag turat en hel del på dessa hudar (BD Ascension) i varierande före.
Kan säkert ha att göra med topsheetet på skidorna. Sethen har väl ganska glatt topsheetp om jag inte missminner mig? Goodha hade ju räfflat.

Stighudar
Tja..
är inte rutinerad gällande stighudar etc. Men är det värt att skaffa ett par om man ska typ till fernie i några mån? Har en poolare som bara körde med snöskor eller helt utan. vad rekomenderar ni?

Stighudar
Snöskor ta mycket plats, är bökigt och har långt ifrån samma bärighet. En polare körde med det i vintras och svor ig förbannad varenda gång... Bör tilläggas att de gick sönder efter en vurpa som är i klass med "stanna vi liften och inte hålla balansen", dvs ingen kraft alls.

MAO tycker jag att hudar är bättre val

Stighudar
Eric_W sa:
Hur funkar de med klister? är de inte bökit, försämrar de åkegenskaperna på nått sett?
En av de saker många brukar försumma och här gäller det att alltid tänka till! För att undvika att åkegenskaperna försämras bör man ta sig till en välsorterad hantverksaffär och införskaffa sig ett lim av typ två komponent, vilket brukar göra underverk gentemot orginalet som sitter på hudarna.

Mina fem cent!

Stighudar
Ok, behöver man "klistra" om efter varje gång man använt dem?
Finns det några stighurar utan lim? Skulle de inte vara enklare med ett eller två till fästen som man tillexempel spänner framför och bakom pjäxan? Någon borde väl kommit på den tanken vid det här laget och provat? :)

Ang. mitt skidval så är det som sagt för att komma åt åkningen efter ett dump när allt liftnära blivit uppåkt. Inget att göra längre turer med, det förstår jag också.
Har ett par legends 8800 som jag skulle kunna göra till långturskidor så småningom :)

Stighudar
För att gå kortare turer för att komma åt "godset" ett par halvtimmar bort, så är trekkers och stighundar helt klockrent. Det är egentligen inte så mycket att tänka på och det är inte komplicerat, bara att skaffa hudar tillräckligt breda för dina skidor och skära till dem.

Även jag kan varmt rekommendera glidelite STS. Bra glid och fäste, och STS-fästningen är riktigt bra i de fall jag sett iaf.

Det där med tvåkomp.lim vet jag inte vad christian pratar om? Du får gärna förtydliga chrtur. Normalt sett kör alla jag vet med vanliga limmet som sitter på när man köper hudarna, och det går att gå många turer innan det börjar bli för dåligt fäste.

Stighudar
Kom på en sak till. Se till att underhålla hudarna med därför avsett vax (vanlig valla ska visst funka bra det också). Detta för att behålla impregneringen av hudarna så det inte fastnar stora chokor med snö under skidorna...

Tillbaka
Topp