Stighudar

Stighudar
Om du har fler par skidor och inte vill ha fler hudar kan kanske High trail vara bra.
Jag har ingen erfarenhet av dessa men tanken känns ny,
Hudarna är delade med material på yttersidorna men ej i mitten, kan således anpassas til olika skidor.

http://www.websitefolder.net/highsport/STIGHUDAR.asp

Vet ej hur dessa funkar att aptera i blåst på fjället men det kanske ngn annan kan svara på

/ F

Stighudar
Jag är inte en lika entusiastisk förespråkare för dom två delade hudarna. En skrivbordsprodukt tycker jag. Har stått och strulat med dom en blåsig dag, tog bra lång tid innan jag fick fast dom på skidorna. Var av en del lossnade på väg upp. Inte nått för mig men kanske för andra som har bättre tålamod än vad jag har ;-)

Läs mer om stighudar på http://www.utemagasinet.se/tester/article428449.ece

Micke

Stighudar
jag har precis skaffat mig ett par kohla classig hudar 130 mm till mina bent chetler. Funderar nu dock på om jag behöver ett twintipfäste bak? många säger att det är helt onödigt medan andra säger att det är sjukt värt. Det var ngn som sa att du kan lika gärna kapa dem lite efter där rockern börjar så behöver du inget fäste. Ngn som har ngt tips på vad som är bäst?

ride on

Stighudar
Bumpar denna något gamla tråd. Jag har sett flertalet personer som traskar upp för pisterna och själv blivit jävligt sugen på det. Känns som en rejäl utmaning att ta sig högst upp och sedan få ett grymt åk ner! Jag håller mig dock till 95% i pisten, och mina skidor är såklart därefter (storslalom). Finns det hudar till storslalomskidor, eller blir detta opraktiskt, svårt etc?

Stighudar
Hett tips är att hyra en utrustning som är gjord för turåkning. (alltså hela kitet.. pjäxor, skidor, bindningar, hudar..)
Efter det kan du själv avgöra om det är värt att satsa på. Troligtvis blir svaret "ja"!

Att fixa hudar till dina storslalomlagg är genomförbart, men kanske inte att rekommendera.
För det första är skidorna inte alls konstruerade för att gå på tur med. Skidorna är gjorda för att åka fort och hårt i pist. I praktiken innebär det en styv, tung och smal skida. Ingen höjdare när du går på tur..
Troligen är det heller inte en turbindning monterad vilket i praktiken omöjliggör turande.

Om du vill börja med toppturer så är mitt råd att sikta på två separata "kit".
Behåll dina storslalomskidor som de är, och om toppturandet faller dig i smaken så köper du en utrustning för det ändamålet..

Vidare rekommenderar jag att du inte traskar upp i pisten utan lååååångt därifrån!

Lycka till!

Stighudar

@Cerik
Självklart kan du sätta stighudar på dina storslalomskidor, men har du en vanlig alpin bindning och inte kan lyfta på hälen är det ganska meningslöst. På flacken fungerar det hjälpligt men så snart det blir lite brantare får du en hopplös uppgift.

Vad du behöver är en bindning med turfunktion där du kan lyfta hälen, och köper du en sådan kan du sannolikt ändå inte montera den på dina storslalomskidor eftersom du troligtvis har någon form av "rail" eller "platta" på dem.

Det finns iofs. ett alternativ som heter Alpine Treekers vilket är en insats till en alpin bindning som göra att du får "turfunktion". Men det är ingen höjdare.

Vill du testa "topptur" föreslår jag att du börjar med att hyra utrustning. Finns knappast i skogsbackarna men i fjällen och alperna bör det inte vara något problem att få tag på.

/MM

Senast ändrad:
Stighudar
Tack för grymma svar! Får bli och kolla på hyra osv i vinter. Vad kan ett tur-kit landa på tror ni?

Och vart bör man vandra upp med skidorna? Tänker om man ändå vill få ett pist-åk efter turen...?

:)

Stighudar

@Cerik
Om du vill åka pist utför kan du naturligtvis gå upp i pisten. De flesta av oss använder stighudar för att komma åt offpist som man inte når från liften/pisten ... ;-)

/MM

Stighudar
Cerik sa:
Tack för grymma svar! Får bli och kolla på hyra osv i vinter. Vad kan ett tur-kit landa på tror ni?

Och vart bör man vandra upp med skidorna? Tänker om man ändå vill få ett pist-åk efter turen...?

Tänk också på att när du ger dig utanför pisterna (och ibland även i pisterna om terrängen och olyckan jobbar emot dig) så förekommer laviner. Absolut något att tänka på för att dö är inte det roligaste. Att gå på tur är ett sjukt roligt och givande sätt att åka skidor på som, enligt mig, vida överstiger piståkande även om det har sina ljusa stunder också. Dock skall man visa respekt för bergen och skaffa sig den kunskap som behövs för att vistas bland bergen på ett säkert sätt, både för sig själv och för andra. Så ut och hyr turutrustning, gå på några kurser och skaffa dig lite litteratur och hyr sen en guide så att du dom första gångerna kan översätta teorin till praktik i en någorlunda säker miljö.

Aldrig sur på tur ;)

Stighudar
havreboll sa:
Cerik sa:

Tänk också på att när du ger dig utanför pisterna (och ibland även i pisterna om terrängen och olyckan jobbar emot dig) så förekommer laviner. Absolut något att tänka på för att dö är inte det roligaste. Att gå på tur är ett sjukt roligt och givande sätt att åka skidor på som, enligt mig, vida överstiger piståkande även om det har sina ljusa stunder också. Dock skall man visa respekt för bergen och skaffa sig den kunskap som behövs för att vistas bland bergen på ett säkert sätt, både för sig själv och för andra. Så ut och hyr turutrustning, gå på några kurser och skaffa dig lite litteratur och hyr sen en guide så att du dom första gångerna kan översätta teorin till praktik i en någorlunda säker miljö.

Aldrig sur på tur ;)
Låter som mycket kloka råd! Att ge mig ut på någon större offpist är det inte tal om med mina väldigt bristfälliga kunskaper. Mitt mål, till en början, är att få ett rejält träningspass upp för pisten, käka en god macka i solen och sen verkligen förtjäna åket ner (för pisten) :)

Tillbaka
Topp