Stighundar.. Förlåt, hudar

Jarle

Aktiv medlem
God afton kära FR.

Satt precis och funderade på vilka av vinterns skidor man ska sätta ett par Duke på när jag helt plötsligt insåg att jag har noll koll på hudar. Har i vilket fall förstått att det finns hudar för olika fören, kort och långhåriga mao?

Hudarna kommer i vart fall gå som allround, dvs att de kommer möta både vindpinat, fluff, sten och bargolv...

Vad ska man då satsa på? Märke? Modell?

Säg att hudarna hamnar på ett par skidor i längden 195 med 110 mm midja, hur långa/breda ska jag då klippa till hudarna?

Om vikt och dylikt spelar någon roll så väger jag 70-74 kg spritt språngande naken.

/Jarlenäs

Tack, har kikat på den men jag fick inte riktigt ut hur mycket marginal man ska ha till stålkanterna, för/nackdelar med olika längd på håren osv.

jag går på Black Diamond - Glidelite STS men den huden e någon sorts allround hud om jag har fattat det rätt så (passar mig som glad amatör som kanske vet alltting om detta) men de kan leverars på i många breddar... hur man fixar till hudarna får man med en fin manual och en kniv liknade sak... men har för mig att den skall hammna precis innaför stålkanten typ.
den sista frågan tror jag inte påverar alls men men

Bredd = 3mm innanför kanten på varje sida e skitbra.
Längd= lika långa som skidorna gärna med en krok bak också. Finns kortare varianter men jag har inte sett någon använda dem utan problem än.
Som kalle188 så använder även jag BD glidelite STS och tycker de fungerar ruskigt bra. Skitnöjd rent ut sagt!

Jag tycker att du ska skära minst 5-6 mm innaför stålkanten så slipper du massa strul när du ska sätta på hudarna när det blåser och är bus väder!

Hawk100 sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=2538

Här hittar du massor av bra info om stighundar!!!!
Mycket läsvärt!!!!!
Hehe, det var den tråden jag hade i åtanke när jag skrev rubriken... Tack för att du letade upp inlägget, mycket bra läsning ;)

Du ska ju givetvis välja bredd på huden efter bredaste stället på skidan och inte midjemåttet. köp alltid en bredare hud än skidan. Som blackriverpaint sa så bör du väl kapa ca 3mm på var sida, typ lika mycket som stålkanten är bred + lika mycket till.

Som kalle188 och Blackriverpaint går även jag på Black Diamond GlideLite STS. Jävla bra skit. Har använt dem innan och kommer köpa nya likadana i vinter igen. Vanliga Ascension STS är tyngre och större men slitstarkare (orange) men i stort sett samma hud.
Här har du alla black diamonds hudar: http://www.bdel.com/gear/skins_overview.php

Tillbaka
Topp