Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stighundar vs. stighudar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 9988" data-attributes="member: 13861"><p>Intressant fråga på det hela. Som jag ser det så finns det två skolor vad gäller stighundar. Den strikt klassiska skolan torde ju vara den gamla Schweiz-Österrikiska där det självklara valet är en trogen St Bernhard med tillhörande konjakstunna i trä om halsen. Denna klassiska hund har ju dock problemet att höjden över snön blir alltför stor för att kunna bemästra branta traverseringar på bästa sätt då höjden blir betydande och därigenom försvårar balanshållningen. Däremot ser jag inga större problem i detta då den medföljande konjaken mycket väl kan ersätta branta puderfält som berusningsmedel.</p><p></p><p>Om däremot uppförsgången är av största vikt skulle jag däremot vilja rekommendera den strävhåriga taxen som stighund. Låg höjd ger en överlägsen snökontakt. Men, den största fördelen ligger ju förstås i behåringen på rasen. Denna liknar i mycket ett par stighudar av bästa märke, jag skulle nästan drifta mig till att säga att denna sort är överlägsen det bästa marknaden har att erbjuda. Den stora nackdelen ligger ju naturligtvis i avsaknaden av konjakstunna. Men då detta lätt går att avhjälpa med en termos i ryggsäcken så ser jag en klar testvinnare här.</p><p></p><p>Dock, ett varningens finger bör utfärdas för båda dessa hundrasers ägare som torde vara rackarns svartsynta och inte till fullo vilja uppskatta det sanna nöje som en stighund får uppleva. Mitt råd borde därför bli, som en kompromiss, att leta upp ett par lämpliga byrackor, med fördel av den lägre sorten samt med rejält oborstad päls för bästa resultat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 9988, member: 13861"] Intressant fråga på det hela. Som jag ser det så finns det två skolor vad gäller stighundar. Den strikt klassiska skolan torde ju vara den gamla Schweiz-Österrikiska där det självklara valet är en trogen St Bernhard med tillhörande konjakstunna i trä om halsen. Denna klassiska hund har ju dock problemet att höjden över snön blir alltför stor för att kunna bemästra branta traverseringar på bästa sätt då höjden blir betydande och därigenom försvårar balanshållningen. Däremot ser jag inga större problem i detta då den medföljande konjaken mycket väl kan ersätta branta puderfält som berusningsmedel. Om däremot uppförsgången är av största vikt skulle jag däremot vilja rekommendera den strävhåriga taxen som stighund. Låg höjd ger en överlägsen snökontakt. Men, den största fördelen ligger ju förstås i behåringen på rasen. Denna liknar i mycket ett par stighudar av bästa märke, jag skulle nästan drifta mig till att säga att denna sort är överlägsen det bästa marknaden har att erbjuda. Den stora nackdelen ligger ju naturligtvis i avsaknaden av konjakstunna. Men då detta lätt går att avhjälpa med en termos i ryggsäcken så ser jag en klar testvinnare här. Dock, ett varningens finger bör utfärdas för båda dessa hundrasers ägare som torde vara rackarns svartsynta och inte till fullo vilja uppskatta det sanna nöje som en stighund får uppleva. Mitt råd borde därför bli, som en kompromiss, att leta upp ett par lämpliga byrackor, med fördel av den lägre sorten samt med rejält oborstad päls för bästa resultat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stighundar vs. stighudar
Tillbaka
Topp