Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stighundar vs. stighudar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mes" data-source="post: 9990" data-attributes="member: 14483"><p>En mycket vidsynt fråga min käre JCM. </p><p>Som vi alla vet så finns det Fågelhundar, Älghundar, Brukshundar, Knähundar mm. Dessa hundar är framavlade för att främja vissa egenskaper. (Själv äger jag en trogen fyllehund)</p><p></p><p>Jag vet enligt säkra källor att det på minst två platser finns hundkennlar som försöker avla fram Stighundar. Själv följer jag med spänning ett avelsprogram i trakterna av Arjeplog där man kommit ganska långt.</p><p>Som jag hoppas att du förstår är det ju inte bara att ta vilken gatukorsning som hällst utan här krävs noggrant urval. I Arjeplog har man baserat sin avel för den optimala stighunden på att en korsning av Spårhund och en Vorsteh. (Vilket på tyska uttalas ”Foooorsteg” och betyder steg före) Du förstår säkert det geniala att korsa en steg och spårhund. Resultat av flera steg i ett spår blir ju en stig, Vilket inte kan annat en resultera i en Stighund!</p><p>Projektet är föranleder självklart lika mycket hämlighetsmakeri som biltesterna vilka genomförs i samma by. </p><p></p><p>På ryktesvägen har det kommit till min kännedom att det även finns ett liknande avelsprogram i den lilla hålan Nelson BC. Här sker aveln på Ledhund och Knarkhund. Anledningen till denna korsning är den speciella atmosfären som råder i BC. En Ledhund kan nog med lätthet bli en Stighund, (led och stig är ju nästan samma sak) men då det sker uppblandning med Knarkhund klarar denna version av Stitighund även av den tuffa ”på rökning” och svamp ätande som praktiseras i denna underbara delstat. (Detta kan föranleda att vi i den skandinaviska versionen bör avla in några procent Ölhund)</p><p></p><p>Jag hoppas att dessa spännande avelsprogram fortsätter och att vi redan till våren kan testa några unga Stighundar. Som ett orosmoln finns det nu nedlagda avelsprogrammet i Norge, där korsades Blindhund med Lavinhund. Du kan ju själv förstå konsekvensen .</p><p></p><p>Lev väl bröder och systrar. eder Mespropp</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mes, post: 9990, member: 14483"] En mycket vidsynt fråga min käre JCM. Som vi alla vet så finns det Fågelhundar, Älghundar, Brukshundar, Knähundar mm. Dessa hundar är framavlade för att främja vissa egenskaper. (Själv äger jag en trogen fyllehund) Jag vet enligt säkra källor att det på minst två platser finns hundkennlar som försöker avla fram Stighundar. Själv följer jag med spänning ett avelsprogram i trakterna av Arjeplog där man kommit ganska långt. Som jag hoppas att du förstår är det ju inte bara att ta vilken gatukorsning som hällst utan här krävs noggrant urval. I Arjeplog har man baserat sin avel för den optimala stighunden på att en korsning av Spårhund och en Vorsteh. (Vilket på tyska uttalas ”Foooorsteg” och betyder steg före) Du förstår säkert det geniala att korsa en steg och spårhund. Resultat av flera steg i ett spår blir ju en stig, Vilket inte kan annat en resultera i en Stighund! Projektet är föranleder självklart lika mycket hämlighetsmakeri som biltesterna vilka genomförs i samma by. På ryktesvägen har det kommit till min kännedom att det även finns ett liknande avelsprogram i den lilla hålan Nelson BC. Här sker aveln på Ledhund och Knarkhund. Anledningen till denna korsning är den speciella atmosfären som råder i BC. En Ledhund kan nog med lätthet bli en Stighund, (led och stig är ju nästan samma sak) men då det sker uppblandning med Knarkhund klarar denna version av Stitighund även av den tuffa ”på rökning” och svamp ätande som praktiseras i denna underbara delstat. (Detta kan föranleda att vi i den skandinaviska versionen bör avla in några procent Ölhund) Jag hoppas att dessa spännande avelsprogram fortsätter och att vi redan till våren kan testa några unga Stighundar. Som ett orosmoln finns det nu nedlagda avelsprogrammet i Norge, där korsades Blindhund med Lavinhund. Du kan ju själv förstå konsekvensen . Lev väl bröder och systrar. eder Mespropp [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stighundar vs. stighudar
Tillbaka
Topp