stinkande handskar

Steffo

Ny medlem
stinkande handskar
Hejsan
Har ett par skidhandskar i skinn som jag trivs väldigt bra med.
Dock så har de börjat lukta riktigt djävla illa om dem (gammal svettlukt).
vilket märks när de åker av efter åkning. Inte riktigt läge att köra dem i tvättmaskin så vad göra? Någon som har nåt bra tips?
Mvh/S

stinkande handskar
Jag skulle testa följande metod:

Blaska i lite handtvättmedel och vatten och låt det dra en stund. Skölj ur rejält. Låt torka.
Sen häller du i en halv liter t-röd i varje och väntar några minuter. Skölj ur.
Låt torka och fetta sedan in handskarna rejält innan du använder dom. Annars riskerar du få sprickor i lädret som blir torrt efter behandlingen. Njut av alkisdoften nån dag, men det lägger sig.

Senast ändrad:
stinkande handskar
Tack för
inlägg... ja nåt måste göras annars får jag slänga dem. Provar nog en försiktig handtvätt med infettning efteråt. Går inte det så får jag väl testa att sprita ner dem eller lägga dem i frysen.
Mvh /S

stinkande handskar
Testa annars att fylla t.ex. ett glas med ättika och ställ det tillsammans med handskarna i ett slutet medium i något dygn. Funkar fint i illaluktande bilar så borde funka med handskar också :)

stinkande handskar
Fit'n clean borde väl funka för handtvätt av handskar med..
Körde mina 67% merino och bambu-underställ i fjol och det ingrodda försvann faktiskt!
Värt ett försök?

stinkande handskar
Jag fick höra att man kunde tvätta hockeyhandskar i 40 grader. Trixet är tydligen att man inte torka handskarna för fort för då blir skinnet hårt. Jag har testat i maskin och det fungerade bra. Inget sköljmedel, ingen tummling, utan de fick hänga i källaren utan element. De torkade efter några dagar. Nu doftar de gott igen. Se bara till att det är bra ventilation i rummet. Resultatet kan säkert variera beroende på vilket typ av skinn vantarna är gjorda av. Gör detta på egen risk.

Lycka till!

stinkande handskar
Vi hade ett liknande problem förra säsongen. Efter ett gäng misslyckade försök att tvätta bort stinken, åkte de i kaminen och bidrog således till att värma upp stugan. Problemet löst.

Har du mycket/illaluktande handsvett, köp billiga handskar.

stinkande handskar
MnO sa:
Jag skulle testa följande metod:

Blaska i lite handtvättmedel och vatten och låt det dra en stund. Skölj ur rejält. Låt torka.
Sen häller du i en halv liter t-röd i varje och väntar några minuter. Skölj ur.
Låt torka och fetta sedan in handskarna rejält innan du använder dom. Annars riskerar du få sprickor i lädret som blir torrt efter behandlingen. Njut av alkisdoften nån dag, men det lägger sig.
Bäst i test! I allafall när det gäller innerskor och borde fungera även för handskar.

Annars är det väl ett tips att köpa handskar med löst foder/innervantar. Går att tvätta utan att fördärva läder och lim i ytterskalet. Smörj läder regelbundet så suger det inte fukt och blir mumma för bakterier vid torkning. Illaluktande bakterier trivs som bäst vid 40 grader så även om tvätt sköljer bort det mesta så är 40 grader bara trevligt för bakterierna och i regel blir det några kvar efter tvätt som kan fortsätta att föröka sig när det blir lagom varmt och fuktigt. Därför ska man ge dem sprit också och/eller tvätta vid minst 60 grader.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp