Stöckli Rotor

Kretz

Ny medlem
Stöckli Rotor
Hej,

är det någon som har bra / dåliga erfarenheter av Stöckli Rotor?

de fins ju dessvärre inte med i "Skiddatabasen".

mvh
J

Stöckli Rotor
Hej J!

Jag provkörde Rotor för två år sen under en testhelg i tidig dec, och som man kan tänka sig innebär en tidig decemberhelg uppkörd backe - ömsom slaskdrivor, ömsom blåis och liiite liiite halvgoa ytor däremellan. Men föret till trots höll jag Rotorn som min personliga favorit den helgen! Testade 169 och 179 (tror jag, minns inte exakta centimetrarna, men nånstans i de trakterna var det) och hade sjukt kul på 179:an. Skidan går att ösa järnet på, trycka till härligt på skär och mangla genom/över/på de ömsom halvhårda/halvmjuka pucklarna... Som Sverigeskida tror jag den är idealisk, perfekt att ösa pist med och förmodligen tillräcklig för lite småbergspuder! Fick uppfattningen att det är en skida som är bäst när den får jobba hårt, alltså inte något slöåkningsdon.

Har du kört nåt på dem själv? Om inte så se till att testa ett par! De är grymma!

Lycka till! /Sara

PS: Glömde, jag som testade är 173 cm lång och väger både då och nu runt 70 kg med utrustning. Jag åker tekniskt bra. Kan tillägga att min ännu mer tekniskt duktige killkamrat som är runt 185 och troligen väger runt 75 också hade Rotorn som favorit. Därav kan jag dra någon slags generaliserad slutsats att den åtminstone passar asbra för duktiga åkare om är mellan 173 och 185 cm långa och väger 70-80 kg :)

Senast ändrad:
Stöckli Rotor
Jag håller med!
Jag åkte några dagar på dem förra vintern, det är en kul skida som trivs när man pressar den hårt! En riktigt bra skida som ger en allround-åkstil, funkar utmärkt att pumpa puder med. (det går faktiskt att åka offpist på skidor som är smalare än 120 i midjan, det handlar om teknik)

Stöckli Rotor
Hej Sara & Tompa,

Jo, jag testade den en dag i Egelberg men då endast i pist och mycket uppkörd offpist = pist förhållande.

Precis som ni, tyckte jag den var riktigt bra. Man kunde pressa den i princip hur hårt som helst och den bara höll linjen :O) Grym!

MEN jag har redan Völkl 6* Supersport för att slita upp tyget på armbågarna i pisten, så jag letar efter något mer "allround" dvs de ska kunna flyta på utanför pisten också. Jag är dock inte ute efter en ren puderskida, då de dagarna dessvärre är lätträknade :o/

Tror ni Rotorn är för hård för offpist?

mvh
Johan

Stöckli Rotor
nej det är den inte. Det var helt ok snöförhållanden när jag åkte den och den flöt på fint, men som sagt det är ingen nybörjarskida. Fast om du tyckte om den i dåliga förhållanden så borde du vara tillräckligt duktig åkare för att klara av den i lössnö.
Jag känner flera urinvånare i österrike som åker på rotorn som "varjedagskida", så nog är det ett bra köp.

Tillbaka
Topp