Störande inre blänk i skidglasögon särskilt märkbart i de med ljusa färger

ThobbeT

Medlem
Hej!
Fick för mig att byta upp mig från mina gamla 10-15 år gamla biliga, numera lite repiga skidglasögon av märke Cebes, ett par orange för starkt ljus (fullt solsken) och ett par gula för svagare ljus. Föll för Oakley Flight Deck bl.a. för det bredare blickfältet. Började med ett par Prizm "Rose" med 26% ljusinsläpp och alltså rosa färg. Tänkte sen att jag behövde ha ett par för ännu svagare ljusförhållanden och köpte en extralins Prizm "High Pink Iridium" med 46% ljusinsläpp. När jag nu provar dessa i växlande molnighet, upptäcker jag en sak som jag ev. sett förut på andra skidglasögon, men inte brytt mig så mycket om, en ibland rätt störande reflektion av det egna ansiktet som relekteras i skidglasögats insida. (Notera jag kör med kontaktlinser så det har inte med att jag skulle ha glasögon under att göra).
En kommentar är väl att ju mera ljusinsläpp, desto mera blir ansiktet under skidglasögat upplyst och ju mera syns reflektionen i baksidan av skidglasögats lins.
Många jag frågar har aldrig tänkt på det här fenomenet, men en säljare i en sportaffär sa att det var känt och att Poc och Smiths hade lyckats bäst reducera det här. (Han hade inga sådana att sälja).
Någon med kunskskaper därom eller enga spaningar?
MVH
Thobbe

Ser du ditt egna ansikte på insidan?

Själv har jag aldrig sett någon spegelbild, men i alla goggles med spegelglas störs jag av att det blänker och glänser lite på olika ställen på insidan av linsen. Är det sol kan det störa så mycket att jag blir lite snurrig.
När jag nyligen köpte nya goggles testade jag spegellinser från giro, oakley, poc, spektrum, smith och dragon och det blänkte i alla, ungefär lika mycket på liknande vis. Jag köpte ändå goggles med spegellins från Giro, för jag tycker dom gör bra goggels och dom passar perfekt med hjälmen. Jag hoppas att det inte blänker för mycket. Jag antar att det blänker mindre om man har en lins utan spegel, och allra minst med en riktigt mörk lins utan spegel, men jag tycker ändå inte det är obefintligt. Jag undrar verkligen vad jag kan göra åt detta! Bara åka när det är molnigt eller stå ut eller kan jag göra något för att slippa bli yr?

Hej!
Tror vi talar om samma sak, det som reflekteras på insidan måste ju vara den del av ansiktet som är under glasögat som blir upplyst och reflekteras i den blanka ytan på insidan av glasögats lins. Att det är egna ansiktet som reflekteras tänker nog inte många på, det ligger ju för många i oskärpa för det är så nära. Jag tror det är mest att ytan på inre linsen som är blank inte så mycket den pålagda spegelytan på den yttre linsen på utsidan. (Det är normalt dubbla linser.)
Formen på linsen alltså hur den är böjd borde påverka. Klart nyfiken på om som nämnt POC eller Smith's har lyckats bättre.

Hej

Jag har haft likartade iakttagelser på mina Anon M2. Nu var det ett tag sedan jag jobbade med optik. Lite fysik för den som orkar.
Annars är slutsatsen: Om man har en lins med högt ljusgenomsläpp så bör spegeln vara mindre dominerade än infärgningen. Men det ser inte lika coolt ut.

(Sidonot: Utan antireflexbehandlig så har man ungefär 4% reflektion i en glas/luft övergång vid ca 90grader . Dvs ~8% rakt igenom ett glas)
R1 * A1 * r1
R1 Reflektion på yttre yta (0 till 1)
A1 Attenuation eller dämning i glaset. Exempel färgat.(0 till 1)
r1 Reflektion på inre yta.

Så med en dubbellins blir ljuset i ögat (R2, A2, r2 är för inre glaset)
R1 * A1 * r1 * R2 *A2 *r2

Min gissning är att det man ser är reflektionen i R1 då konstruktionen här för hög R1 i förhållande till A1.
Reflexen tillbaka till ögat om vi följer ljusstrålen.

R1 * A1 * r1 * T2 *RB *T2 * r1 *A1 *R1 *A1 *r1 *T2

Lite förenklingar
r1 = Betraktas som ~1
R2 *A2 *r2 = T2 (Transmissionen) Betraktas som ~1
RB = Reflexen av ansiktet eller ramen B som i bild

Då har vi kvar
R1 * R1 *A1* A1* A1 * RB

En förenkling av reflexkvaliteten kan vara ett signalbrusförhållanden mellan vad man vill se och den störande reflexen. Också med med förenklingen att ljustet som genererar RB är samma riktning som vi tittar.

1/ (R1 *A1 *A1* RB)

För att få så lite tillbaka på ögat ska altså R1 vara lågt och A1 så högt som man kan åstakomma och ändå ha bra ljusgenomsläpp.

Sen kan man krångla till det ytterligare med våglängdsselektiviteten i spegel och glas men det ändrar inte slutsatsen.

Senast ändrad:
Hej!
Så du menar att det är spegelpålägget på yttre glaset som mest skapar reflektionen och inte den blanka ytan på inre glaset?
Tveksam till om det inte är det inre ändå eller båda, för det finns där om än svagare på mina gamla Cebes och den Oakleylins som är mera rosa och som faktiskt inte har nån spegelbeläggning på utsidan. (Ingen aning om varför Oakley lagt spegel på alla andra linsfärger för Flight Deck men inte detta det näst ljusaste, men alltså tex på det ljusaste Rose Iridium.)

MVH
Thobbe

Hej!
Så du menar att det är spegelpålägget på yttre glaset som mest skapar reflektionen och inte den blanka ytan på inre glaset?
Tveksam till om det inte är det inre ändå eller båda, för det finns där om än svagare på mina gamla Cebes och den Oakleylins som är mera rosa och som faktiskt inte har nån spegelbeläggning på utsidan. (Ingen aning om varför Oakley lagt spegel på alla andra linsfärger för Flight Deck men inte detta det näst ljusaste, men alltså tex på det ljusaste Rose Iridium.)

MVH
Thobbe

Hej!

MVH
Thobbe

ThobbeT sa:
Hej!

MVH
Thobbe
Naturligtvis har man denna effekt i alla reflektioner. Frågan är bara vilken som är störst och vad man märker. Det jag skrev är baserat på mina 4st Anon linser. Men jag har inte räknat igenom alla fall och eventualiteter.

Har haft samma problem med Smith IOX Sensor mirror linsen vid dåligt ljus. Har nu bytt till Giro Agent med Vivid Infrared som dåligt ljus lins och har inte alls kvar problemet

Hej!
Man kan då undra vad har Giro gjort för att undvika reflektionerna?
Giro Vivid infrared släpper igenom 62%. Oakley Prizm Snow Hi Pink Iridium släpper igenom 46%. Är ju rätt imponerande om Vivid infrared är så ljus och reflektionerna inte är störande.
Ser du någon tydlig skillnad i formen på dessa jämför med de som inte var lika bra?
Vilken färg har linsen?
Thobbe

ThobbeT sa:
Hej!
Man kan då undra vad har Giro gjort för att undvika reflektionerna?
Giro Vivid infrared släpper igenom 62%. Oakley Prizm Snow Hi Pink Iridium släpper igenom 46%. Är ju rätt imponerande om Vivid infrared är så ljus och reflektionerna inte är störande.
Ser du någon tydlig skillnad i formen på dessa jämför med de som inte var lika bra?
Vilken färg har linsen?
Thobbe
Jag tror inte att det är något som de har gjort. Det jag märker (har inte ens märkt detta tidigare) är att avståndet mellan lins och ansikte verkar spela roll. Det kan helt enkelt vara så att vissa googles har linsen på ett avstånd som, från ditt ansikte (detta blir då individuellt), inte skapar reflektioner. Det krävs även att du fokuserar på insidan av linsen istället för på det du tittar på utanför dina googles.

Jag ser t.ex inte mitt ansikte utan kan, om jag står i ett visst ljus och tittar i periferin, se mina ögon återspeglas. Mina Smith I/o där linsen är närmare ansiktet har inte detta. Sen märker jag också att om jag tar ut linsen och håller den på olika avstånd så ändras återspeglingen.

Om detta stör dig så är det nog bara att testa olika googles tills du hittar någon som inte spelar ansiktet på ett sätt du finner störande. Exempelvis har jag kört Hi-pink och Rose i sådär 160 dagar utan att ens märka detta fenomen.

Senast ändrad:
Har noterat exakt samma sak på just Oakley Flight Deck med Hi Pink. Teståkte nämnda goggles och lins i dåligt ljus och irriterade mig på reflektionerna i linsen. Jag såg bl.a ramen på gogglesen speglas i linsen på insidan.
Fenomenet minskar med Oakleys mörkare linser, men finns fortfarande kvar lite. Med risk för att låta bakåtsträvande och old-school, så är mina Canopy med H.I. Yellow oslagbart bra i jämförelse. Jag var helt inne på att byta till Hi Pink, men backade efter att ha testat.

Vissa säger att de inte ser reflexerna, men jag hävdar att de alltid finns där och det handlar om att tänka/inte tänka på dem.

Satsar på goggles från Sweet Protection.

Hej igen!
Jag har nu landat detta för nu och har ungefär den här inställningen:
1. Alla skidglasögon (googles) har den här blänkeffekten i varierande grad.
2. Prova är vad jag bestämde mig för efter alla goda råd och erfarenheter ovan i tråden och ett telefonsamtal med Alpingaraget.
3. Mina mer eller mindre subjektiva tänk just nu är:
3.1. Blänket varierar mellan märken och form på linsen och ytbehandling osv. men finns alltid där i någon grad.
3.2 Beroende på linsens böjning etc så hamnar blänket lite olika så det stör rakt fram eller i andra tittvinklar.
3.3 Jag fann att cylindriska linser var bättre än de (snyggare) sfäriska.
3.4 Det gäller att inte tänka för mycket på att det blänker, den som klarar det störs nog mycket mindre.
(Jag är inte duktig på det just nu).
4. Jag testade ett stort antal olika idag på Alpingaraget och gav till slut upp och tog ett beslut och landade på en Smiths Squad (cylindrisk) med en extra gul lins för svagt ljus som följer med och en mörkare originallins. (Så bökiga att byta lins på som denna och även nämnda Flight Deck är, så kommer jag nog aldrig byta lins utan ha helt skilda).
5. Anstränger mig för att inte tänka på det här :-) i kommande åkning.
6. Om det finns någon som har Flight Deck och inte bryr sig om ovanst. diskuterade fenomen och vill köpa min oanvända (i princip använd en dag och knappt vidrörd) extralins Hi Pink Iridium, så finns den till salu till ett bra pris. Bor i Uppsala är ofta i Storkholm.
MVH
Thobbe

Tillbaka
Topp