Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Storlek lavinryggsäck
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="eriC1" data-source="post: 1067573" data-attributes="member: 59831"><p>[USER=14475]@LawndartGustav[/USER]</p><p>Nu får vi nog lugna oss lite, att inte packa ner en dunjacka när man är ute i grupp och åker kortare offpiståk nära system är inte riktigt samma sak som att köra utan exempelvis mobil och första hjälpenkit. Jag känner väldigt få som packar en dun/syntetjacka på såna åk. Sen om man nu hamnar i en lavin och blir nerkyld, eller bryter benet så får man väl ta sin extra underställströja, och dra sin värmereflekterande filt från FH-kitet över sig i väntan på fjällräddningen. Säkert kan nog någon av dina polare låna ut plagg också. </p><p></p><p>Trådskaparen frågade efter "Tänkte därför kolla om någon vet hur pass mycket man för plats med på 18L,<strong> ryms hudar och vattenflaska etc utöver lavinutrustning?</strong> "</p><p></p><p>Därför svarar jag efter de förutsättningarna där jag förstår det som att trådskaparen ville ha råd om vilken säck hon ville ha för den typ av åkning hon beskriver. Eftersom hon bara säger lavinutrustning och hudar antar jag att det mestadels är offpiståkning nära skidsystem och troligtvis i större sällskap och någon gång då och då kortare turer som hon kommer att göra. </p><p></p><p>Att göra en solotur i Jotunheimen i januari är en annan sak, då förstår jag att man får tänka både en och två gånger vad som kan gå fel, och vad jag kan göra för att klara omständigheterna när det går fel. Då skulle jag packat mer saker som skulle hålla mig varm och energinivån uppe. </p><p></p><p>Hannahelvf- Ta med det du kommer ha i din ryggsäck+lite till, och åk till en butik som har ryggan, och prova sen vad du tycker att du behöver för storlek. Och vet du med dig att du kommer göra mycket åk där du är långt från system, där du behöver mycket käk, dunjacka, sele, stegjärn osv så köp inte 18 L.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="eriC1, post: 1067573, member: 59831"] [USER=14475]@LawndartGustav[/USER] Nu får vi nog lugna oss lite, att inte packa ner en dunjacka när man är ute i grupp och åker kortare offpiståk nära system är inte riktigt samma sak som att köra utan exempelvis mobil och första hjälpenkit. Jag känner väldigt få som packar en dun/syntetjacka på såna åk. Sen om man nu hamnar i en lavin och blir nerkyld, eller bryter benet så får man väl ta sin extra underställströja, och dra sin värmereflekterande filt från FH-kitet över sig i väntan på fjällräddningen. Säkert kan nog någon av dina polare låna ut plagg också. Trådskaparen frågade efter "Tänkte därför kolla om någon vet hur pass mycket man för plats med på 18L,[b] ryms hudar och vattenflaska etc utöver lavinutrustning?[/b] " Därför svarar jag efter de förutsättningarna där jag förstår det som att trådskaparen ville ha råd om vilken säck hon ville ha för den typ av åkning hon beskriver. Eftersom hon bara säger lavinutrustning och hudar antar jag att det mestadels är offpiståkning nära skidsystem och troligtvis i större sällskap och någon gång då och då kortare turer som hon kommer att göra. Att göra en solotur i Jotunheimen i januari är en annan sak, då förstår jag att man får tänka både en och två gånger vad som kan gå fel, och vad jag kan göra för att klara omständigheterna när det går fel. Då skulle jag packat mer saker som skulle hålla mig varm och energinivån uppe. Hannahelvf- Ta med det du kommer ha i din ryggsäck+lite till, och åk till en butik som har ryggan, och prova sen vad du tycker att du behöver för storlek. Och vet du med dig att du kommer göra mycket åk där du är långt från system, där du behöver mycket käk, dunjacka, sele, stegjärn osv så köp inte 18 L. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Storlek lavinryggsäck
Tillbaka
Topp