Storlek lavinryggsäck

hannahelfv

Medlem
Storlek lavinryggsäck
Hej!

Ska införskaffa en lavinryggsäck inför säsongen och har fastnat för Haglöfs ABS Vojd 18/30L. Det enda jag är fundersam över är storleken, 30L känns väldigt stort då jag är 155cm lång.

Tänkte därför kolla om någon vet hur pass mycket man för plats med på 18L, ryms hudar och vattenflaska etc utöver lavinutrustning?

God fortsättning!

Senast ändrad:
Storlek lavinryggsäck
hannahelfv sa:
Hej!

Ska införskaffa en lavinryggsäck inför säsongen och har fastnat för Haglöfs ABS Vojd 18/30L. Det enda jag är fundersam över är storleken, 30L känns väldigt stort då jag är 155cm lång.

Tänkte därför kolla om någon vet hur pass mycket man för plats med på 18L, ryms hudar och vattenflaska etc utöver lavinutrustning?

God fortsättning!
utöver själva lastvolymen ska du framförallt kolla så att du får rätt storlek/höjd/längd på ryggan dvs avståndet mellan axelremmarnas infästning och midjebältet. Om du bara ska få ner hudar och en vattenflaska så är 18 liter säkert inga problem, men om det ska ner käk, förstärkningsplagg mm. så kan nog 18 liter vara lite väl i minsta laget. Sedan så kan det vara bra att komma ihåg att det är den total packvolymen som anges, så varenda litet fack och skrymsle är medtaget......

bon ski
/C

Storlek lavinryggsäck
Hudar är typ det klumpigaste som finns att packa. Särskilt när de ska packas ner på någon blåsig topp och -10, då vill man (jag) bara trycka ner dem. 18 l låter lite. Det känns som tröja/jacka, sond, spade och vattenflaska. Jag har ett rep med mig också (8,5 mm x 50 m) , och då är mina 35 l fullproppade.

Storlek lavinryggsäck
Jag har en 18 liters VOJD och jag är fan förvånad över hur mkt man ändå kan pressa ner i den, till skillnad från vissa andra ABS ryggor med liknande kapacitet som jag sett.

Jag får i: Sond, Spade, Hudar, 1 liters vattenflaska, 1 macka, 1 33cl bärs, extra strumpor, extra underställ, extra handskar, Twix, Första hjälpen.

För långa turer med stegjärn/yxa och liknande får jag ta en annan väska, men till all "normal" offpistskidåkning/kortare turer, funkar 18 liter om man är duktig på att packa. Hade jag fått bestämma hos Haglöfs hade jag gjort en 25 liters Vojd istället för 18, men jag antar att dom har tänkt på två grupper av människor, "turister" och guider.

Senast ändrad:
Storlek lavinryggsäck
30L kommer inte bara för stort för dig, förutsatt, som Carl säger, att säcken sitter bra på dig. Däremot tycker jag Eric har missat förstärkningsjacka i sin packlista, vilket äter volym. Min erfarenhet är också att det märkt 18L aldrig räcker ordentligt, det blir bara kompromisser (som att skippa förstärkningsjacka). Kör den större modellen om den sitter bra på dig.

Storlek lavinryggsäck
Vattendroppe sa:
30L kommer inte bara för stort för dig, förutsatt, som Carl säger, att säcken sitter bra på dig. Däremot tycker jag Eric har missat förstärkningsjacka i sin packlista, vilket äter volym. Min erfarenhet är också att det märkt 18L aldrig räcker ordentligt, det blir bara kompromisser (som att skippa förstärkningsjacka). Kör den större modellen om den sitter bra på dig.
Jag håller med om att du bör prova väskan innan. Tycker du 30 L sitter bra så kör, skiljer ju inte jättemycket i pris och vikten är inte mycket att tala om. Men jag är ganska säker att du kommer tycka att väskan känns rätt stor på dig iom. din längd. Kommer du aldrig ha med grejer utöver det jag skrev, kommer du aldrig fylla 30 liter.

Jag har aldrig behövt packa ner extra jacka när jag turar. Om det är jävligt kallt när jag turar tar jag av mig mellanlagret och hänger på väskan, turar sen i skalet och underställ. Annars turar jag alltid i enbart underställ och hänger skalet utanpå väskan isåfall. Om större delen av din skidåkning kommer göras nära liftar, eller kortare turer/hajker, då kommer du knappt fylla 18 liter om du inte tar å packar som en kratta, och 30 liter kommer kännas lite klumpigt. Kom ihåg att en 30 liters abs väska är rätt mycket större än en vanlig skidsäck. Min 18 liters Vojd känns ungefär lika stor på ryggen som min 35 liters Skrå lite ihopfälld.

Jag förstår verkligen om du köper 30 liter om du tänkt ha med systemkamera, stegjärn, mycket käk, dunpuffen eller liknande, för då går det verkligen inte med 18 liters utan att hänga saker utanpå. Nackdelen med 18 litarn är dock att det inte finns så mycket fack på den, och där är 30 litarn bättre utrustad.

En annan nackdel med att ha en stor väska som inte är fullpackad är att dina kompisar som klätt sig för finska vinterkriget på vårturen kommer fråga om du kan ta deras extra underställ, dunpuff eller blöta tumvantar.

Senast ändrad:
Storlek lavinryggsäck
eriC1 sa:
Jag har aldrig behövt packa ner extra jacka när jag turar. Om det är jävligt kallt när jag turar tar jag av mig mellanlagret och hänger på väskan, turar sen i skalet och underställ.
[...]
En annan nackdel med att ha en stor väska som inte är fullpackad är att dina kompisar som klätt sig för finska vinterkriget på vårturen kommer fråga om du kan ta deras extra underställ, dunpuff eller blöta tumvantar.
... Vilket fungerar utmärkt ända till den dagen nånting händer så du måste spendera en natt på berget och upptäcker att de utan förstärkningsjackor har förfrysningsskador nästa dag, medans de med förstärkningsjackor har klarat sig. Eller den dagen du åkt lavin och gärna har något varmare på dig i väntan på räddningsinsats. Eller för den delen ramlat och skadat dig och väntar på dito. Visst, det går att välja bort, men det är lite som att välja bort första hjälpen och att inte ha plats för det i ryggan är helt klart en kompromiss.

Och att folk frågar väger ju inget, bara vänligt tacka nej. Har du dessutom förstärkningsjackan med dig riskerar du inte heller att behöva äta upp det senare om vädret slår om, eller det blir senare än tänkt! ;)

Storlek lavinryggsäck
Vattendroppe sa:
eriC1 sa:
Jag har aldrig behövt packa ner extra jacka när jag turar. Om det är jävligt kallt när jag turar tar jag av mig mellanlagret och hänger på väskan, turar sen i skalet och underställ.
[...]
... Vilket fungerar utmärkt ända till den dagen nånting händer så du måste spendera en natt på berget och upptäcker att de utan förstärkningsjackor har förfrysningsskador nästa dag, medans de med förstärkningsjackor har klarat sig. Eller den dagen du åkt lavin och gärna har något varmare på dig i väntan på räddningsinsats. Eller för den delen ramlat och skadat dig och väntar på dito. Visst, det går att välja bort, men det är lite som att välja bort första hjälpen och att inte ha plats för det i ryggan är helt klart en kompromiss.

Och att folk frågar väger ju inget, bara vänligt tacka nej. Har du dessutom förstärkningsjackan med dig riskerar du inte heller att behöva äta upp det senare om vädret slår om, eller det blir senare än tänkt! ;)
+1
Väldigt naivt säkerhetstänk måste jag säga
@eriC1. Det kan ju stå för dig men du behöver inte rekommendera andra att ha en väska där du inte får plats med det normala, vilket i grunden innebär extra underställ och förstärkningsplagg, extra vantar.

Storlek lavinryggsäck

@LawndartGustav
Nu får vi nog lugna oss lite, att inte packa ner en dunjacka när man är ute i grupp och åker kortare offpiståk nära system är inte riktigt samma sak som att köra utan exempelvis mobil och första hjälpenkit. Jag känner väldigt få som packar en dun/syntetjacka på såna åk. Sen om man nu hamnar i en lavin och blir nerkyld, eller bryter benet så får man väl ta sin extra underställströja, och dra sin värmereflekterande filt från FH-kitet över sig i väntan på fjällräddningen. Säkert kan nog någon av dina polare låna ut plagg också.

Trådskaparen frågade efter "Tänkte därför kolla om någon vet hur pass mycket man för plats med på 18L, ryms hudar och vattenflaska etc utöver lavinutrustning? "

Därför svarar jag efter de förutsättningarna där jag förstår det som att trådskaparen ville ha råd om vilken säck hon ville ha för den typ av åkning hon beskriver. Eftersom hon bara säger lavinutrustning och hudar antar jag att det mestadels är offpiståkning nära skidsystem och troligtvis i större sällskap och någon gång då och då kortare turer som hon kommer att göra.

Att göra en solotur i Jotunheimen i januari är en annan sak, då förstår jag att man får tänka både en och två gånger vad som kan gå fel, och vad jag kan göra för att klara omständigheterna när det går fel. Då skulle jag packat mer saker som skulle hålla mig varm och energinivån uppe.

Hannahelvf- Ta med det du kommer ha i din ryggsäck+lite till, och åk till en butik som har ryggan, och prova sen vad du tycker att du behöver för storlek. Och vet du med dig att du kommer göra mycket åk där du är långt från system, där du behöver mycket käk, dunjacka, sele, stegjärn osv så köp inte 18 L.

Senast ändrad:
Storlek lavinryggsäck
LawndartGustav sa:
Väldigt naivt säkerhetstänk måste jag säga
@eriC1. Det kan ju stå för dig men du behöver inte rekommendera andra att ha en väska där du inte får plats med det normala, vilket i grunden innebär extra underställ och förstärkningsplagg, extra vantar.
Wot? Extra underställ? Hur många äger ens ett extra underställ? Jag gör det men har aldrig tagit med mig det ut (och jag har 37 l). Visst kan vädret slå om snabbt men tänkte du då i brist på sikt ägna tiden åt att byta underställ?

Samma sak med extra vantar? Är det för att undvika olyckor pga förlorade vantar? En extra innerhandske kan väl vara skönt om man skulle råka fylla handsken med snö men bättre än att ha extrapar med handskar är "senilsnören". Extra handskar har jag haft med mig till och från, men har aldrig behövt använda dem själv, däremot har jag lånat ut dem till ett par gånger till folk som tappat och inte haft just senilsnören.

Storlek lavinryggsäck
eriC1 sa:
@LawndartGustav
Nu får vi nog lugna oss lite, att inte packa ner en dunjacka när man är ute i grupp och åker kortare offpiståk nära system är inte riktigt samma sak som att köra utan exempelvis mobil och första hjälpenkit. Jag känner väldigt få som packar en dun/syntetjacka på såna åk. Sen om man nu hamnar i en lavin och blir nerkyld, eller bryter benet så får man väl ta sin extra underställströja, och dra sin värmereflekterande filt från FH-kitet över sig i väntan på fjällräddningen. Säkert kan nog någon av dina polare låna ut plagg också.
Men du tar med hudar till ett sånt åk? I find your logic lacking... Hur som helst, en välkonstruerad 30L-säck går utan problem att komprimera till 18L, så jag har svår att se argument för att skaffa en 18L egentligen.

Storlek lavinryggsäck
Jag började själv med en 18-liters vario. "Växte" ur den efter en säsong, köpte en 25-liters zip-on som jag hade i två säsonger, Nu använder jag min 35-liters säck dagligen istället. Sen beror det på vad man menar men liftnära offpist, att åka mellan några pister för att sedan ta liften tillbaka upp, eller åka ner baksidan av systemet i fråga och sedan ta sig tillbaka.

men standardpackning för mig brukar vara-
spade
sond
stighudar
vattenflaska 1L
chockladbar(s)
lite mat
down-jacka
ett par tunna handskar ( om man ska tura)
räddningsfilt
första-hjälpen kit
nöd-bivack säck
radio
solskyd/latschenkiefer
multi-tool

Även att man kanske inte har någpt stprt planerat under en dag, kanske det ändras under tiden man är ute, det där lite längre åket utanför systemet som inte bruakr se bra ut, verkar vara riktigt bra, eller om någon skadar sig utan att vara i direkt anslutning av liftsystemet så är det bra att kunna hjälpa till direkt medans man väntar på skidpatrull.

Storlek lavinryggsäck
Vattendroppe sa:
eriC1 sa:
@LawndartGustav
Men du tar med hudar till ett sånt åk? I find your logic lacking... Hur som helst, en välkonstruerad 30L-säck går utan problem att komprimera till 18L, så jag har svår att se argument för att skaffa en 18L egentligen.
Hudar är ju rätt bra att ha med även de dagar du inte tänkt tura när du är ute och kör offpist, och jag tror du vet varför.

Jag personligen hade nog inte köpt en 18 liters idag, men då är jag 187 cm och den större väskan fördelar sig lite bättre på en längre person, samt att när man ändå har en ABS så känns det lite fel att lämna den hemma och ta den vanliga Skrå 35 när man ska göra längre turer med mer packning och säkerhetsutstyr. Men faktum är att det är jävligt skönt att ha en liten smidig väska som man ändå får plats med det mesta (förutom loftjacka då ;)), när man är ute en 6-7 timmar efter snöfall och köttar åk nära systemet.

Jag menar inte att man ska köra utan allt det ni skriver i eran packning, men jag tror majoriteten av svenska säsongare som kör offpist kommer ha spade, sond, vatten, hudar, snickers och nåt första hjälpenkit i sina ryggor, om dom nu inte ska ut och klättra och sova i nåt gammalt lifthus på väg upp till nån 4k topp. Det är jävligt bra om man kan få plats med allt det ni skriver som bivacksäck och dunjacka, men hur långt ska man dra det. Ska alla ha sele rep och broms och några kilar, utifall man tar fel couloir ner från sitt spanade åk? Ska man alltid förbereda för värsta möjliga scenario, även fast man kör liftnära eller sitt gamla favvoåk på baksidan ner mot byn?

Vad jag menar i slutändan är att Hanna som frågade om storlek på Vojden kommer tycka Vojd 30 är en jävligt stor väska på sina 155 cm. Den är rätt lång och även om man kan komprimera den lite kommer den högst troligen kännas rätt klumpig och kanske även sitta fel på hennes rygg då axelremmarna kan hämta för högt om höftbältet ska sitta korrekt. Men jag råder henne att prova, jag har inte hört med haglöfs om rygglängden skiljer sig på 18 och 30.

Senast ändrad:
Storlek lavinryggsäck
Beroende av kunskap så kanske man får se hur man skall svara.....
Att ha en rygga som sitter bra är a och o....sen 18 liter låter inte optimalt för en offpist tur...beroende var man är....
Jag har åkt med all från 26 liter till 40 liter. ....
Med vilja o våld funkar nog 30-35liter för att ha med:
Spade,
Sond
Första förband
Stig hudar
2 liter vatten
Ett par snickers eller mindre matsäck
Extra handskar
Extra Googles med annan lins
Förstäckningsplagg av primaloft
Multiverktyg
Extra rem...
En termos på 0,5 liter.

Så...ta inte för liten...ju mer offpist du åker...ju mer beroendeframkallande är det.....o ju längre bort vill du :)

Storlek lavinryggsäck
Beroende av kunskap så kanske man får se hur man skall svara.....
Att ha en rygga som sitter bra är a och o....sen 18 liter låter inte optimalt för en offpist tur...beroende var man är....
Jag har åkt med all från 26 liter till 40 liter. ....
Med vilja o våld funkar nog 30-35liter för att ha med:
Spade,
Sond
Första förband
Stig hudar
2 liter vatten
Ett par snickers eller mindre matsäck
Extra handskar
Extra Googles med annan lins
Förstäckningsplagg av primaloft
Multiverktyg
Extra rem...
En termos på 0,5 liter.

Så...ta inte för liten...ju mer offpist du åker...ju mer beroendeframkallande är det.....o ju längre bort vill du :)

Storlek lavinryggsäck
Har mammuts ride on 30L. Packar spade, sond, 0,6L vatten, stighudar, extra vantar, tunn dunjacka, snickers, extra lins, lunch (1-2 baguetter.) funkar fint för mig, åker offpist, utgår från liften och sedan ut i terrängen. Skinnar kortare sträckor.

Storlek lavinryggsäck
En allmän fundering. Hur mäter tillverkarna, ger 30 liter lavinryggsäck samma packvolym som en 30 liter vanlig skidryggsäck. Dvs. minskar patroner och ballong den tillgängliga volymen?

/MM

Senast ändrad:
Storlek lavinryggsäck
Mountain_Man sa:
En allmän fundering. Hur mäter tillverkarna, ger 30 liter lavinryggsäck samma packvolym som en 30 liter vanlig skidryggsäck. Dvs. minskar patroner och ballong den tillgängliga volymen?

/MM
om jag har förstått saker och ting rätt så mäts packvolymen genom att man packar ryggsäckens alla fickor, skrymslen och vrår med typ flörtkulor tills det tar stopp, sedan plockar man ut alla igen och stoppar dom i en mätkolv eller liknande för att få fram packvolymen.....

/C

Tillbaka
Topp