Storlek Scarpa vs Technica?

skidmannen

Aktiv medlem
Hur stämmer storleken mellan Scarpa och Technica?
Min fot är exakt 280 mm lång. Jag brukar ha 44,5 i vanliga skor.
På Scarpa passar strl 280 (44.5) (275 och 280 är samma skal) perfekt, ett finger bakom hälen i tomt skal, det funkar precis.

Technica 280 och 285 är samma skal. Enligt Technicas size chart motsvarar det 43 1/3 och 44.
Vad tror ni, passar Technica Mondo 285 på mig? (Det är Zero G jag kikar på)

Har haft Scarpa Freedom tidigare i storlek 285. Har Tecnica Zero G tour pro nu i samma storlek 285 och det passar mig kanon på längden, dock var Tecnican smalare i lästen för min lite bredare fot så fick köra lite bootfit och trycka Tecnican lite på bredden. Nu passar dom perfa. Väger nästan inget och prestandan nedför är ju riktigt bra på dom.

Har haft Scarpa Freedom tidigare i storlek 285. Har Tecnica Zero G tour pro nu i samma storlek 285 och det passar mig kanon på längden, dock var Tecnican smalare i lästen för min lite bredare fot så fick köra lite bootfit och trycka Tecnican lite på bredden. Nu passar dom perfa. Väger nästan inget och prestandan nedför är ju riktigt bra på dom.
Tackar. Jag har haft Scarpa TX (NTN) i 285 (samma skal som 290) och den var skön men för stor. Har 280 nu och dom sitter som gjutna, hade inte kunnat vara mer än nån mm kortare men funkar att tura med ändå. Technica 280-285 kanske är säkrast ändå om man ska gå med dom.

Jag har Scarpa TX Pro och samma mondo point (MP) storlek i tecnica cochise och tecnica zero G. I min erfarenhet funkar samma MP-storlek bra men det beror mer på Din fot än våra andras. (Fast det är klart, nu har ju flera ovan i princip sagt samma sak så det kanske går, beroende på hur petig du är med passformen)

Personligen behöver jag vara petig med passformen så mina svar nedan utgår från det och erfarenheter i butiker genom åren:

Mitt tips är köp pjäxor i en butik du vill ha en relation med om du inte vet precis vad du behöver och vet att du inte behöver trycka pjäxan alls eller trycker själv. (Jag får inte det intrycket eftersom du frågar på freeride) Annars visar sig nätköpet dyrt och struligt i längden.

Det har bara under tiden jag råkar ha varit hos diverse butiker genom åren vandrat in många och sagt att de behöver hjälp med pjäxor som fått betala extra för tryckningar eller som har köpt ytterligare nya pjäxor. Det mesta annat kan man köpa på nätet.

Tillbaka
Topp