Stort snowboardfodral med plats för skidor också!

Rydellen

Ny medlem
Lufthansa har nya jobbiga regler gällande extrabaggage på flyg över atlanten och klassifiserar nu allt genom vikt och längd. Spelar ingen roll om det är skidor eller inte..
ETT "medium" size bagage som är 15-30kg och/eller över 1.41m långt kostar 80euro en väg!
Istället för att ha ett snowboardfodral och ett skidfodral tänkte jag bunta ihop allt och skicka som ett bagage. En ( kanske två ) snowboard samt ett par skidor ska ju iaf inte väga 30kg så det bör inte vara några problem. Men jag behöver en snowboardväska som är ovanligt lång ( 190 ) samt har stor volym så jag får plats med allt.
Vet någon om det finns fodral till bräda som är så långa eller råkar någon ha ett gammalt sunkigt ovadderat fodral hemma som kan funka? Kommer rulla in allt i bubbelplats så det är inget krav på vaddering.

Hur ska ni andra som ska över i vinter göra med extra bagaget? Blir sjukt dyrt om man tar separata väskor med. OCH, det går inte byta ett av dina "vanliga" 23kgs bagage mot ett annat större bagage eftersom "vanligt" bagage har krav på yttermått.

Vad har flygbolagen för krav på "paketering"? Kan jag rulla in i plast bara och skicka det så? ELler måste det vara täckt på något sätt? tygväska etc..?

// Emil

Technica har en bra o stor skidväska med hjul för 2 par skidor ("all equipment bag" tror jag den heter), tar du av bindningerna på brädan går det nog i 2 skidor o en bräda. jag flög hem med en sådan för några veckor sedan o det funkade bra, blev klart lite övervikt att betala (150 dollar) men det är billigare än att skicka med posten.

he de skoj i det stora landet, själv blir det alperna igen.

Dakine har noen store skifuderal...Der får du plass til hvertfall 2 par ski pjaxor og ski klær...

Har just köpt mig en Dakine Concourse dubble, 200cm lång och man får plats med 2 par lagom feta skidor i den.. Har provat med ett par mojos och ett par pro rider´s.. Sen har den även massa andra fack för kläder etc etc. går lös på 1600:-.. Har hjul och allt annat viktigt..

Köp ett gammalt hederligt skidfodral nylon. Packar hur mycket som helst (ledigt 3 par skidor plus pjäxor, stavar och lite skrot), kostar en tjuga på loppis.

Rad-air har en svinbra boardbag som är byggd för långa brädor(rymmer en 2 meters snowboard och en hel del annat) Kostar 200€...

Jag brukar trycka ner tre brädor, två par bindningar, ett par boots, två par skidor, ett apr pjäxor, ett ryggskýdd, ett rövskydd, en hjälm, två jackor och två par bralllor i min.

Om de lipar om att den är tung är det bara att förklara för dem att du är skid/brädproffs på heltid, och ditt leverne handlar om sakerna du har med dig.
Då brukar de hålla käften...

Om det inte funkar får du lita till dni urringning, vilken antagligen inte är så imponerande om du är kille...

HEAD MONSTER WHEELIE SKI BAG

När vi var nere i MonteRosa för ett par säsonger sedan lastade vi "allt" i den. Vi åkte med Ryan Air då och på den tiden tog de betalt enbart per extra sportpaket (ingen viktbegränsning). Året efter blev det en viktgräns;)

Ride on,

Tillbaka
Topp