Stranda, tips, råd och samåkning!

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Jag hittar ingen tråd för Skandinaviens bästa skidområde*, så jag startar en :)
just nu ser prognosen galen ut: typ 30cm nysnö varje dag så långt prognosen sträcker sig.
Jag tänkte ta ledigt några dagar nästa vecka och dra dit. Finns plats i bilen från Östersund.
hör av dig om du vill hänga på!

Hoppas på att tråden kan leva vidare för framtida samåkning mm.

*För er som aldrig varit i Stranda: kopiösa mängder snö. Fantastisk skogsåkning. 800 meter liftburen fallhöjd (upp till 1200m om man åker ner till stan och tar bilen tillbaka). Sunnmörsalperna runt om bjuder även på toppturer i världsklass.
Problemet är bara att det krävs många timmar i bilen för att komma dit....

Det låter intressant med Stranda. Tänkte åka någonstans i slutet av vecka 6, nästa vecka. Brukar det vara mycket folk i Stranda då? Finns det några prisvärda boenden? (Borde jag åka till Österrike istället?)

Det låter intressant med Stranda. Tänkte åka någonstans i slutet av vecka 6, nästa vecka. Brukar det vara mycket folk i Stranda då? Finns det några prisvärda boenden? (Borde jag åka till Österrike istället?)
Min erfarenhet av Stranda (20 år sen sist): mycke folk på norrmännens sportlov v8 och v9. Annars är det lugnt i veckorna, lite mer folk på helgerna (i januari ha de inte ens öppet på veckodagar).

Österrike eller Stranda?
Beror på utgångspunkt och snöprognos. 🎿

Vad säger @STORPOTATEN ?

Min erfarenhet av Stranda (20 år sen sist): mycke folk på norrmännens sportlov v8 och v9. Annars är det lugnt i veckorna, lite mer folk på helgerna (i januari ha de inte ens öppet på veckodagar).

Österrike eller Stranda?
Beror på utgångspunkt och snöprognos. 🎿

Vad säger @STORPOTATEN ?
Han säger att det ser ut att bli tung snö? :confused:
1643901705111.png

Tack för snörapport! Kan man kanske räkna med att det kommer som snö högre upp? Annars såg det inte så bra ut.

Jag har inte varit där sedan 90-talet! Känns som det är dags igen. Bara positiva minnen av skidåkningen. Långa fina åk :-) Minns att det var en anläggning till på vägen mot Ålesund. Mindre men också bra!

Jag vill minnas att det regnat nere i Stranda varje gång jag varit dit. Samtidigt har det varit grym åkning uppe på anläggningen ❄️❄️❄️
Det är mitt minne också, förutom något enstaka magiskt tillfälle med nordvästan i januari.
Jag måste säga att jag blir lite sugen att återbesöka Stranda, har inte varit där sen säsongen innan Covid så det börjar bli hög tid igen! Räknar du med att dra nu till helgen Ivo del Scandi?

Det är mitt minne också, förutom något enstaka magiskt tillfälle med nordvästan i januari.
Jag måste säga att jag blir lite sugen att återbesöka Stranda, har inte varit där sen säsongen innan Covid så det börjar bli hög tid igen! Räknar du med att dra nu till helgen Ivo del Scandi?
jag tänkte egentligen dra till veckan (mindre folk då). Men det beror på om jag får med mig någon (och när de kan i så fall)
Jag är rätt flexibel och kan nog dra redan i helgen (just nu ligger frugan nerbäddad i covid. hon måste piggna på sig lite först..)

Jag blev seriöst intresserad, och kollar upp möjligheterna med några skidkompisar (och min offpistälskade fru). Vi har några saker mitt i veckan som vi måste ta hänsyn till, men det ser lovande ut. Det såg ut som det var som varmast mån-tis också, och att det sen blir lite kallare. Har du koll på att liften går i veckan?

Jag blev seriöst intresserad, och kollar upp möjligheterna med några skidkompisar (och min offpistälskade fru). Vi har några saker mitt i veckan som vi måste ta hänsyn till, men det ser lovande ut. Det såg ut som det var som varmast mån-tis också, och att det sen blir lite kallare. Har du koll på att liften går i veckan?
Liftarna går varje dag sen första februari. Jag var där i helgen som var. Goretex-kläder är att rekommendera 😅 I lördags regnade det på morgonen men sen slog det om och blev riktigt bra.

Även om gondolen står på Roalden så har man riktigt fin åkning på Furset-sidan. Snöar det så snöar det banne mig rejält.

Litet tips: Kan vara smart att checka in vegvesen.no om ni ska köra dit när det ska snöa mycket. I söndags tror jag nästan alla fjällövergångar var stängda i typ hela Norge. Kör man t.ex från Åre så dubbelkolla så att Dovrefjell inte är stängt. Då får man köra via Molde och 3st färjor istället för 1.

Kommer man söderifrån så kontrollera så att det inte är stängt vid Stryn. Då får man köra via Dombås och Åndalsnes.

Fjellsætra?

Jag ska åka till Stranda i mars-april, boende via Airbnb.
Fjellsetra (Sunnmørsalperne skiarena) ligger ju typ 15min från Stranda. Fint där också men kanske inte går att jämföra med Stranda. Väldigt fina längdspår dock. Funderar på om det är Ørskogsfjellet hen menar? Ligger ju på vägen till Ålesund. Finns för övrigt ett Alpepass man kan köpa, då ingår t.ex Stranda, Fjellsetra och Ørskog bland annat.

Istället för att komma iväg till Stranda så blev jag liggande i Covid 🤢

Nu ser det ut att komma massa snö igen.
Någon som är sugen på att dra iväg efter den 26 feb och stanna några dagar?

Jag utgår från Östersund. Har plats i bilen och känner området hyfsat väl.
Vi ordnar boende beroende hur många som hänger på och vilka dagar vi kommer iväg.

Häng på?!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp