Strategier i liftkön - All is fair..!

fredw

Aktiv medlem
Strategier i liftkön... Värt en egen tråd! Vi svenskar är ju gärna moralistiska kö-fundamentalister på hemmaplan men blir som inoljade vesslor i en liftkö... Talar bara för mig själv! :)

"All is fair in love and war..." Och i liftkön.

1. Hitta bäst inkörspunkt i kön
2. Hitta innerkurvan ytterkurvan
3. Vrida axlarna litet så att man lätt kan "råka" glida förbi (gärna då offret tittar åt ett annat håll).
4. Bli sur på partnern som inte har samma prio (utan som spanar in kö-grannarnas skidkläder/utrustning).
5. Dödssynd: Att liksom grensla en skida hos den som står framför, då har man ju cementerat sin position (plus att den personen framför alltid visar sig vara köns snigel nr 1).
6. Missbruka singelkön (kom igen, du är faktiskt gift och där är din fru...)
7. Låtsas "ramla in" mitt i kön för det var ju precis den vägen man kom ner i backen
8. Stjärntorget special: Gå rakt in långt fram i den lååånga kön där du kommer promenerande upp från parkeringen (särskilt populärt under de galna pandemiköerna vid Åres "Stjärntorg")
9. Slink in under ett rep där det finns en lucka i kön. Funkar bäst genom elegant snabb "parallellsaxning" där du plötsligt obemärkt befinner dig innanför repet. Funkar sämre med "duck-metoden" - du fastnar garanterat i repet med GoPro-fästet hjälmen och får allas ilskna blickar på dig.
10. Låtsas att hon där framme är din mamma och låtsats att hon vinkar fram dig.
11. Dela upp ett stort kompisgäng på flera smågrupper som hela tiden vinkar fram varandra till en grupp som står längre fram i kön. Skickligt genomfört kan detta helt eliminera tråkig kötid. För er, alltså.
12. Valla skidorna väl så man "inte kan hålla emot" om kön lutar framåt/nedåt

Fyll gärna på med fler tips och observationer! :) Och säg inget till danskarna. :rolleyes: ;)

EDIT: fyller på här med värdefulla tips allt eftersom. Har censurerat en del. Se inlägg nedan för credit.

13. att inte krampaktigt alltid åka med sitt sällskap (de kan sakta ner din framfart)
14. Ha inte för mycket hänsyn till folk (ett grundtips som genomsyrar allt)
15. Välj rätt lift.
16. Pick your fights
17. En stav mellan skidorna och en armbåge sätter effektivt stopp för folk bakifrån.
18. Skyll på dina gener (eller hur var det nu..?)
19. "Medveten bakåtgränsling" (jämf. tips 5 ovan): Glid bakåt med ena skidan mellan offrets två skidor (konstigt nog alltid en han). Sedan ett ryck framåt vid lämpligt tillfälle. Gärna i kombination med att råka ge hans ena skida en rejäl knuff bakåt.
20. Undvik hyrskidesmarodörer bakom dig (se också tips 16, 17 och 19)
21. Ha en snowboard och ta den av i kön - enklare att snika fram med brädan i handen.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag är folkskygg, så om det är mer än några minuters kö brukar det bli närmsta vägen till dalnedfarten. Extra fördel: man slipper köer i lunchrestaurangen och i bilen på vägen hem! ;)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ha inte för mycket hänsyn till folk; jag väntade på två tonåringar i helgen som jag trodde skulle in i singelkön men som stod och var hjärndöda tonåringar; istället hann 2-3 personer glida in innan tonåringarna kom på att de inte ska stå som om de ska in i singelkön.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ha inte för mycket hänsyn till folk; jag väntade på två tonåringar i helgen som jag trodde skulle in i singelkön men som stod och var hjärndöda tonåringar; istället hann 2-3 personer glida in innan tonåringarna kom på att de inte ska stå som om de ska in i singelkön.
Aj aj aj, sånt är jobbigt och traumatiskt för en tävlingsmänniska. :ROFLMAO: ;)

EDIT: Den här tråden kommer nog att bli en succé!:)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Känner igen det där. Vid gamla gondolen i Engelberg var det ofta rejäl kö på morgonen. Fanns single line, men alltid några sura gubbar som vägrade släppa fram folk för att nyttja den. 🤬

Praktiskt tips är väl att inte krampaktigt alltid åka med sitt sällskap. Tyvärr ofta såna grupper som släpper iväg halvtomma stolar/gondoler fast det är lång kö. Hjärndött.

pd

Aktiv medlem
Det där med innerkurvan håller jag inte riktigt med om. Där brukar det korka igen så jag håller mig till ytterkurvan och glider förbi. Men det kan säkert variera så det gäller att ha koll på the bigger picture.

Välj rätt lift. I lite större system finns det ofta flera alternativa vägar när man skall förflytta sig. Viktigt att ha koll på vid folkvandringarna i början och slutet av dagen. Hermelinenliften / Björnenliften är ett enkelt exempel i Åre.

Pick your fights! Undvik att åka med stora feta tyskar, eller stora feta gubbar överhuvudtaget. De har inte koll på sina kilon och det slutar ofelbart med att man sitter inträngd och sedan blir fälld vid avstigningen.

Och som sagt hänsyn är bortkastat. Folk som står still eller tittar bakåt har fel fokus så där är det bara att med självklarhet åka förbi.

En stav mellan skidorna och en armbåge sätter f.ö. effektivt stopp för folk bakifrån.

Emmis

Aktiv medlem
Nr 4? kollar in kläderna? tja själv brukar jag också stå där o kolla diskret först höger, sedan vänster.., men det är nog inte kläderna jag kollar in- men jag är säkert annorlunda funtad vs din fru. Eller mer frispråkig.

Iö har jjag mycket att lära då kön kör om. skyller på minaa nordliga, anspråkslösa gener, samt även den norska sidan...

Senast ändrad:

Slaktaren

Medlem
Strategier i liftkön... Värt en egen tråd! Vi svenskar är ju gärna moralistiska kö-fundamentalister på hemmaplan men blir som inoljade vesslor i en liftkö... Talar bara för mig själv! :)

"All is fair in love and war..." Och i liftkön.

1. Hitta bäst inkörspunkt i kön
2. Hitta innerkurvan
3. Vrida axlarna litet så att man lätt kan "råka" glida förbi (gärna då offret tittar åt ett annat håll).
4. Bli sur på partnern som inte har samma prio (utan som spanar in kö-grannarnas skidkläder/utrustning).
5. Dödssynd: Att liksom grensla en skida hos den som står framför, då har man ju cementerat sin position (plus att den personen framför alltid visar sig vara köns snigel nr 1).
6. Missbruka singelkön (kom igen, du är faktiskt gift och där är din fru...)
7. Låtsas "ramla in" mitt i kön för det var ju precis den vägen man kom ner i backen
8. Stjärntorget special: Gå rakt in långt fram i den lååånga kön där du kommer promenerande upp från parkeringen (särskilt populärt under de galna pandemiköerna vid Åres "Stjärntorg")
9. Slink in under ett rep där det finns en lucka i kön. Funkar bäst genom elegant snabb "parallellsaxning" där du plötsligt obemärkt befinner dig innanför repet. Funkar sämre med "duck-metoden" - du fastnar garanterat i repet med GoPro-fästet hjälmen och får allas ilskna blickar på dig.
10. Låtsas att hon där framme är din mamma och låtsats att hon vinkar fram dig.
11. Dela upp ett stort kompisgäng på flera smågrupper som hela tiden vinkar fram varandra till en grupp som står längre fram i kön. Skickligt genomfört kan detta helt eliminera tråkig kötid. För er, alltså.
12. Valla skidorna väl så man "inte kan hålla emot" om kön lutar framåt/nedåt

Fyll gärna på med fler tips och observationer! :) Och säg inget till danskarna. :rolleyes: ;)
Är man i alperna o misstänker tyskar i kön så kör någon variant om liftwaffe och förlorat två världskrig ?

fredw

Aktiv medlem
Det där med innerkurvan håller jag inte riktigt med om. Där brukar det korka igen så jag håller mig till ytterkurvan och glider förbi.

Perfekt nivå-2-tips! Det visste jag ju egentligen. Men ibland glömmer man sig.

En stav mellan skidorna och en armbåge sätter f.ö. effektivt stopp för folk bakifrån.

Just det! Har dock bara testat det några hundra gånger (staven alltså). Funkar utmärkt i kombination med att man inte låtsas om offret. Armbågen har jag aldrig vågat testa, det får bli nästa resa, tack för sund coaching.

Särskild skadeglädje kan uppnås om man gör en "medveten bakåtgränsling" (jämf. tips 5 ovan) genom att försiktigt glida bakåt med ena skidan mellan offrets två skidor (det är konstigt nog alltid en han). Det är litet mindre uppenbart än stavmetoden och då kommer han inte förbi dig så lätt. Se oförstående (eller förorättad) ut vid ev protest. Sedan gör du ett ryck framåt vid lämpligt tillfälle enligt övriga principer. Gärna i kombination med att råka ge hans ena skida en rejäl knuff bakåt.

MKOL

Aktiv medlem
I möjligaste mån undvika att ha hyrskidesmarodörer bakom sig. Ni vet typen som gör allt dom kan för att trycka in sina skidor långt under ens bräda. Påfallande ofta representeras typen av curlad avkomma till moderna akademiker med slapptaskexamen från Södertörns "Högskola".

antikvitet

Aktiv medlem
Separera barn från föräldrar och släpp inte förbi de små sabotörerna. Mamma/pappa måste då stanna upp och invänta avkomman. Läge att smita förbi. Tvärtom funkar naturligtvis också. Ja kanske ännu bättre förresten.

Bultfeber

Aktiv medlem
Staven på "hens" bindning som bromsar kön, gärna i kombination med att man står på "hens" skida så den lättare löser ut när det blir framvikt.

Stav som sätts framför. Gör inte det med teleskopstavar, dom är löjligt svaga för ett knä vid skarven. Kan vara bra att veta.... Och utnyttja

Christiam

Aktiv medlem
Effektivt men risk för ilska är att kliva på skidåkares häldel så pjäxan åker ur. Förvånansvärt många tar så lång tid på sig att kliva i att du hinner smyga förbi.
Dock skulle jag inte våga detta idag men på 90 talet när gemene man trodde att alla brädåkare var knarkare med kniv så funkade det.
Kids don’t try this in your local hill.

fredw

Aktiv medlem
men på 90 talet när gemene man trodde att alla brädåkare var knarkare med kniv så funkade det.
Kul att några överlevde in på 2020-talet! 😉 Ja brädåkare är svåra att stoppa i kön där de lömskt drar förbi. Ofta är de på ett irriterande gott humör. Varför? Inga pjäxor som klämmer??
Man kan låtsas ramla på dem. Eller spetsa nån sladdrig fångrem med staven. Eller spetsa något annat. 😉

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Kul att några överlevde in på 2020-talet! 😉 Ja brädåkare är svåra att stoppa i kön där de lömskt drar förbi. Ofta är de på ett irriterande gott humör. Varför? Inga pjäxor som klämmer??
Man kan låtsas ramla på dem. Eller spetsa nån sladdrig fångrem med staven. Eller spetsa något annat. 😉
Fångrem? Jag har inte sett sådana på 2000-talet, och även på 1900-talet bara i Sverige.

madness

Aktiv medlem
Sladdrig fångrem finns bara på nybörjare och folk som inte är stilmedvetna.
Kan bli ett problem med att trilla in i snowboardåkare, vi är ganska snabba på att flytta oss, så du hamnar på backen, och vi åker ifrån dig med lite glada miner för vi kom förbi dig i kön.

Men ett tips, man kan råka putta in folk, skidåkare, i danskanätet så skidor och stavar fastnar, och med lite glada hejarop glider man därifrån på sin snowboard.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Hm, 2 personer i en 180 personers Twin Liner vid lunch.
20230202_134031.jpg
Kvalar det in som bäst strategi?

antikvitet

Aktiv medlem
Hm, 2 personer i en 180 personers Twin Liner vid lunch. Visa bilaga 22730 Kvalar det in som bäst strategi?
Är inte det där lite av ett Alexanderhugg? Eller att lösa ett problem genom att helt enkelt undvika att hamna i situationen? Naturligtvis det allra bästa sättet.

Om jag strikt går på förutsättningen att det måste finnas en liftkö för att kunna tillämpa den föreslagna strategin/taktiken/operativa aktiviteten blir den spännande följdfrågan; Hur lyckades du med att få en nästan tom kabin när det var en rejäl liftkö?

edit: Aha! Brädåkare.... då förstår jag.

JAndersB

Aktiv medlem
Är inte det där lite av ett Alexanderhugg? Eller att lösa ett problem genom att helt enkelt undvika att hamna i situationen? Naturligtvis det allra bästa sättet.

Om jag strikt går på förutsättningen att det måste finnas en liftkö för att kunna tillämpa den föreslagna strategin/taktiken/operativa aktiviteten blir den spännande följdfrågan; Hur lyckades du med att få en nästan tom kabin när det var en rejäl liftkö?

edit: Aha! Brädåkare.... då förstår jag.
Kan ju ha funnits en kö. Otvättat underställ kan göra under. White trash people 😀

StefanAaroe

Aktiv medlem
Min strategi är att åka med en riktigt förvirrad familj som gärna ställer sig ingången till liften och gör en plan. Det blir en effektiv propp då alla andra tror att kön börjar där. Brukar hinna med åtminstone ett varv innan någon tar mod till sig att säga till dem att de proppar igen liftkön. :D

Betrakta varje snöfläck som inte är övertäckt av någon form av alpin utrustning som en plats i kön som det är fritt fram för den som behagar att lägga beslag på. Var mer dansk än svensk i kön - dansken tittar bakåt efter sina följeslagare och viftar fram dem - "här framme är våran plats", den svenska gruppen tittar bakåt efter den ensamme eftersläntraren och säger "släpp förbi de här så vi kommer i samma vagn".

farsan56

Aktiv medlem
Dåligt underlag för en sån studie just nu när det bara är att glida in i liften 😃
Men kom hit v9 och gör undersökningen själv, ska med intresse läsa resultatet 😉

pd

Aktiv medlem
Dåligt underlag för en sån studie just nu när det bara är att glida in i liften 😃
Idag när jag gång efter annan gled fram till liften i singelfilen, alltså helt utan kö, så kunde jag inte annat än förundras över vilka flockdjur de där människorna är som väljer den vanliga kön. Nu var den kön inte jättelång, men säkert tre fyra minuter i alla fall.

Topp