Streetboard

Calle_P

Ny medlem
Streetboard
alla som är intresserade att kunna åka och träna snowboard på sommaren måste glida in på www.streetboards.se snabbare än en höna skiter.

Efter 15års arbete och tester har man tillslut lyckats bygga den ultimata snowboarden för asfalt. Jag tappade bildligt hakan, kunde inte tro mina ögon. Trotts alla växthus effekter varmare vintrar och mindre snö så har äntligen ett hopp för oss stackars snowboard fantaster kommit. Streetboarden har redan slagit igenom i resten av Europa, redan 2005 hölls mästerskap där rodeos och 1080 inte var helt ovanligt. Så nu gäller det att vara snabb för skandinavien ligger långt efter och konkuransen är ännu inte hård. Och i sommar kommer detta vara den största nyheten.

Johan en god vän till mig har nyligen fått in en kontainer med brädor bara för att kunna pressa priserna, ta channsen äntligen slipper man tveka mellan flowboards, longboards mountainboards och annat halvdant nu finns något man kan lita på ska ge det man sucktar efter. Ren och klar sommar snowboard, byggt för tunga grejer skapad åt dig!

frågor? ös på;)

Streetboard
känns inte lika kul som skateboard enligt mig, plus att det känns rätt farligt att inte kunna hoppa av brädan. Ser ut som det enda det här kommer leda till är många knäckta handleder.

Streetboard
beror ju på vad man definierar som kul. själv söker jag möjligheten att kunna köra de stora saker och trick som jag gör på snowboard utan snö. då 350 dagar om året numera är snöfria under sthlm måste man ha ett alltenativ för att kunna utveckla sitt snowboard åkande (resorna blir ju inte gratis). skateboard räcker tyvärr inte till när det gäller de stora sakerna. och att kunna komma upp i 30km/h på planmark utan att sparka är ju bara det fett värt;)

Streetboard
jo, missuppfatta mig inte och tro att jag dissar den, ser ut som det närmsta man kan komma snowboard på sommarn. Men tycker bara att den ser rätt obehaglig ut att åka. hur kan man komma upp i 30 km/h förresten? :). Är en fin ide, men jag håller mig nog till skateboarden :)

Streetboard
Det ser ju kul ut men kan nog bli rätt farligt om man provar för stora grejer innan man kan (eftersom man inte kan kliva av brädan). Såg inte dumt ut hur som helst.

Streetboard
Streetboarding uppfanns för nästan 20 år sedan och har utvecklats från en sammanslagning av skateboarding och snowboarding till en unik extremsport.
Brädan ser ut som större skateboard med bindningar som på en snowboard.
Streetboarding är en stads-snowboard som fungerar utmärkt på gatorna och i skateparkerna.
Det är en beroendeframkallande sport med hängivna åkare.
Sporten är idag etablerad i flera länder Bl.a. Storbritannien, frankrike, tyskland, Spanien, ryssland, Sydkorea, Australien och USA

Varför streetboarding?

Det är en rolig och beroendeframkallande sport som tack vare den senaste designen ger möjligheten att upptäcka och skapa unika rörelser och tricks.
Du kan åka I alla olika stadsmiljöer
Gatorna, ramper/skateparker, drop offs., Ledstänger eller nedför backarna.
streetboarding har en stark attraktion pga. sin mångsidighet, detta innebär att du kan
Använda brädan på det sätt du vill inom denna sport.
Det beror helt på vad som intresserar just dig!
Känslan av att åka på slät mark eller åka nedför, grinda, hoppa eller bara friåka är otrolig. Det ger dig också en möjlighet att kombinera precis som du vill inom denna sport.

Streetboarding har visat sig vara en fantastisk möjlighet för snowboardåkare att träna på sin teknik och balans under sommarhalvåret

Streetboarding är på många sätt likt snowboarding.
Brädan lockar också dem som gillar brädsporter eller bara vill prova på något fräscht och innovativt.

Streetboard
Rörelserna & Känslan

• Att bara röra sig framåt på brädan är givande och när du på en streetboard pressar dig själv in i dessa speciella axelsystem för du brädan smidigt framåt.

• Systemet gör att åkaren aldrig behöver gå av brädan eller släppa på bindningarna utan kan röra sig fritt framåt med rätt teknik kan du nå 32 km/h på slät mark, du kan till och med åka uppför backar med denna teknik.
• Stannar gör du lätt genom att vända brädan sidleds, du kan stanna på sekunden!
• Det är också lätt att kontrollera farten i en backe genom att skära som man gör på en snowboard, du lär dig även snabbt att åka nedför och kontrollera farten.
• När du väl lärt dig tekniken har du total kontroll över brädans hastighet och riktningen du färdas i.
• Känslan av att åka framåt är väldigt flytande och tillfredställande, den kräver endast en liten ansträngning.
• Att vara fastspänd ger åkaren känslan av att vara ett med brädan.

Streetboard
Vad kan du göra med en Streetboard?

• Att lära sig hoppa är lätt.
• Du lär dig svänga som med en snowboard.
• Du kan hoppa som du gör med en snowboard tack vare bindningssystemet.
• Brädan är lätt att hantera i luften då den väger så lite.
• Att grinda eller att göra en glide är lättare än med en skateboard tack vare det bredare utrymmet mellan hjulen och den stora ytan.
• Tack vare bindningarna är tricknivån högre, nya åkare kan hoppa nästan direkt utan att behöva lära sig en ollie.
• När åkarna utvecklas lär de sig snabbt att grinda och att göra 360's.
• Medelmåttiga åkare hanterar trick som 360's, hoppa nedför trappor, smith grinds och även 540's i miniramp.
• Avancerade åkare hanterar ledstänger över 20-35 trappsteg, rodeoflips och även switchrodeos i ramper.
• Freestyle nivån kommer ifatt snowboarding redan med 1080's och backside rodeos, streetboard åkare har också börjat kombinera flips och grinds med backflips även rodeo 5050's i en halfpipe.
• Streetboard åkare kombinerar skateboard och snowboard trick, möjligheten att uppfinna egna trick ses också som lockande inom denna sport.

Hoppas allt är KLART för ALLA efter denna MEGA session ( skrivkramp).. Visst du kan inte göra OLLIES kickflip eller treflip , men vem bryr sig. Som Snowboard åkare vill man balans träna på sommaren och vad kan vara bättre än en Streetboard., säg mig det efter att du kollat runt på youtube..

För den som fortfarande tvivlar ta och kolla in "peepshow" på www.streetboards.se här är några jysta rails session att dregla på !!

Så FRAM med rälsen och kör HÅRT i sommar ! -- SÅ SWEET

Senast ändrad:
Streetboard
Bräderna kommer imorn 13/4 ;)... kolla även in årets första freebord event i jönköping. Jag ska köpa min streetboard där:). Om man är sugen får man självklart komma och låna saker och vara med trots att man inte har någon bräda( lånar gärna ut både min freebord och kommande streetboard). Kolla in forumet på www.freebords.se för mer info eller kontakta mig;)

Streetboard
hah nu har jag kört ett tag. Och det är fett kul!.. grymt skönt att bara glida fram. Sen nu när jag fått fason på själva åkandet både switch och vanligt så ger det en grym snowboard känsla. Skönt att äntligen kunna glida runt och göra softa layback 180´s och 360´s på marken utan snö.:)

Streetboard
Har beställt min nu :D Men har åkt på min polares, grymt kul måste jag säga :D har bara åkt några timmar men tar ju lätt 180 och 360 i fart :P

Streetboard
lite sugen på att inskaffa en streetboard. Men är det så roligt som det verkar att vara? Hur funkar den när man kör street, jobbigt att knäppa av sig hela tiden? Ramp som att åka pipe?

Streetboard
Flusy_91-/facepalm.

Men! Streetboard ser iaf jävligt kul ut, hoppas man får se någon som åker irl och kanske testa det någon gång här i Sverige!

Streetboard
jo tror med man kan göra feta bails. Men man får väll ha lite skydd eller något. Verkar som detta funnits länge men inte är så upptäckt i sverige

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp