Stryn 2013 - gå på tur

carlmart

Medlem
Stryn 2013 - gå på tur
Besökte Stryn för femte gången förra året, men första gången med utrustning som tillät lite längre turande än promenaden över kammen till baksidan. Hann även med en bestigning av Galdhöpiigen från Juvass. Ett kul litet äventyr med mer exponerad åkning än förväntat. Kan rekommenderas för er med rätt utrustning och kunskap (glaciär).

I år återvänder jag mfl i slutet av maj, runt öppningen för en veckas åkning och turande. Efterlyser tips på turer i anslutning till Stryn Sommerskicenter (liftburet + tura) men också i området runt omkring (ex mot Geiranger), runt Juvass samt andra områden som ligger ok till för att ta sig till eller passera på vägen dit eller hem.

ha en fortsatt fin vinter.

Stryn 2013 - gå på tur
Dalsnibba är en riktigt schysst tur vid fint väder. Sväng av mot Geiranger precis innan sista tunneln före Stryn. Kräver dock två bilar. En som tar er till toppen (dvs 0 meters approach!) och en nere i dalen/snögränsen. Magnifik utsikt ända ner till fjorden. Iof är det förbi Stryn men Sunnmöre och Romsdalen är grymma topptursområden.

Stryn 2013 - gå på tur
OlManRiver sa:
Dalsnibba är en riktigt schysst tur vid fint väder. Sväng av mot Geiranger precis innan sista tunneln före Stryn. Kräver dock två bilar. En som tar er till toppen (dvs 0 meters approach!) och en nere i dalen/snögränsen. Magnifik utsikt ända ner till fjorden. Iof är det förbi Stryn men Sunnmöre och Romsdalen är grymma topptursområden.
Gärna mer info om denna turen :) Kartlänk?

Stryn 2013 - gå på tur
Hej

En mycket enkel tur är också att stiga av liften och gå upp till vänster. Därifrån kan man se toppen Kvitlenova. En enkel tur på ca 40 minuter med härlig öppen åkning som slutar i SS Norway och lite skrååkande ner mot liften.

Håller med om att Dalsnibba är kanon. Behövs dock inte mer än en bil men någon måste köra ner runt berget och får alltså inte vara med.

Stryn 2013 - gå på tur
Hej,
Tack för era inspel. Har kört båda tidigare. Dalsnibba är one of a kind och Kvitlenova fick flera besök förra året :)

Tack för tipsen ändå.

Calle

Stryn 2013 - gå på tur
JohanKristofers sa:
Här är karta över Dalsnibba: http://ut.no/map/page/maptool/177411
Ut.no funkar ju dödsfint att planera turer med också... bara att klicka och zooma.
http://gis.ngi.no/skredkart/ är också fin. Kryssa i "Bratte områder" och zooma in så ser man brantheten i backarna på ett översiktligt sätt.
Tack för denna :)

Vi gjorde denna förra i slutet av april 2012;
Midstolhyrna 1771 möh. Vi parkerade bilen på parkeringen vid Skjerdingsdalssaetra 608 möh.
Med strålande väder & perfekta förhållande så tog denna nästan hela dagen.
Sjukt fint åk hela vägen ner från toppen :)

http://ut.no/map/page/maptool/169361?zoom=13&lat=61.963973162240805&lng=7.2138118743896475

Stryn 2013 - gå på tur
instämmer även jag med dalsnibba - ett stort litet äventyr!

om jag minns rätt: vid foten/uppfarten till dalsnibba nere vid vägen så ligger ett café/typ av turist-hytte där jag sett folk, på vänster sida av vägen ner mot geiranger, tura upp mot den toppen/kamen. dock oklart ifall lutningen är tillräckligt god.

kan rekommendera en skidfri tripp till kusten å surf-byn hoddevik. jäkligt speciell å lugnande landskap/miljö. dock lite krut i vågorna där på sommaren - om man vill surfa.

Stryn 2013 - gå på tur
@ limegreen
Den kammen funkar bra. Ligger ju en sjö där mellan fjället och vägen. Lookers left från turistcentret blir det brantare & brantare med ett par korridorer på travers (som jag tror tyvärr har tagit ett svenskt skidåkarliv om jag inte missminner mig) och mer till lookers right är det snällare lutning.
Jag åkte där sista dagen i Juli 2012 då fjällsidan ner mot Geiranger var helt bar. Hade inget att klaga på vad gäller kvalitén med tanke på tiden på året.

Senast ändrad:
Stryn 2013 - gå på tur
Kan någon beskriva åket från Dalsnibba mer i detalj? Hur svårt är det 1-5? Behövs guide? Behövs guide för att åka baksidan på Strynefjellet?

Stryn 2013 - gå på tur
hafjell sa:
Kan någon beskriva åket från Dalsnibba mer i detalj? Hur svårt är det 1-5? Behövs guide? Behövs guide för att åka baksidan på Strynefjellet?
Generellt sett:
Har du lite koll behöver du guide.
Har du mer koll, och investerar tid för att undersöka området och rådande förhållanden innan du drar på tur, så går det fint utan.

Det är en del människor som åkt ner i glaciärsprickor i området under årens lopp, och i år är det ganska lite snö på fjället -> mer exponerat på många ställen, så ta det försiktigt vad du än bestämmer dig för att göra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp