Stryn eller Jyväshytte

Glennsingen

Ny medlem
Stryn eller Jyväshytte
I sommar ska du avsätta ett par dagar till lite sommerskidåkning.
Lyd mitt råd och du kommer vara mig evigt tacksam.

Stryn ligger i Norge och är ett sommerskicenter som inte öppnar förrän 25 maj. på några dagar när. Där har du ett paradis och vid den tidpunkten ofta knädjup puderåkning i magnifik omgivning. När man kommer ur tunneln i berget så tror man att man hamnat i Nangijala. Golfströmmen har ofta redan värmt upp denna sida och vegitationen har kommit igång ordentligt.

Bor gör du enklast på camperna nere i dalen. Åkbart till slutet av juli-augusti. Förbered dig på att det ofta kan regna på campen, men det gör väl inget när det, 1000 m högre upp, dimper ner lassvis med puder.

Ett till ställe är Jyväshytte som ligger runt samma glaciär, 5-6 mil fågelvägen. Där har du nordens högsta topp också, Galdhöpiggen på ca: 2500 m. Själva Jyväshytte ligger på 2200 meter och är tillgängligt till fots från liften. 20 min i rask takt. Härlig utsikt därifrån och landskapet påminner om alperna. Ingen inlandsis som dragit fram där inte.

Avsätter du dagar till denna lättilgängliga förlustelse så kommer du att ha minnen för livet....

http://home5.swipnet.se/~w-57687/skildring/stryn.html

~Eder Glennsing~

Stryn eller Jyväshytte
jag är väldigt sugen på stryn men utan körkort så kommer man inte långt.... så jag undrar om det är någon som vet något fint litet företag som arrangerar resor till detta paradis...

Stryn eller Jyväshytte
Självklart är det Stryn som gäller. Juvas är bara platt och har ingen friåkningspotential. Mest landslag som tränar portar.
Stryn har däremot allt du kan önska dig. Otroliga offpistmöjligheter speciellt i år med tanke på snömängden. Bekräftade rykten pratar om över 10 meter. Stor funpark är utlovad och eftersom det är nya ägare i år så räknar jag med att det blir så. Den nye chefen har stor erfarenhet av glaciären till skillnad mot de föregående.
Dessutom finns den naturliga samlingspunkten Folven nere i dalen där allt händer efter skidåkningen. Liveband på helgerna, kall öl, skatepark, trampolin och möjligheter till mountainbike och vattenskidåkning. Midsommar och King of cross helgen efter är de största festhelgerna, men även öppningshelgen är väl värd ett besök.
Liftarna öppnar den 30/5 och säsongen kommer med största sannolikhet att vara augusti ut. Folven pub öppnar den 29/5.
Transport till Stryn är inga problem. Bil är enklast, men från Oslo går det 3 direktbussar per dag. Stannar vid puben och campingen.

För mer info gå in på www.powdercafe.com

Självklart ska ni till Stryn i sommar.
KEEP SKIING
Johan

Tillbaka
Topp