STS instruktörskurs

Emmapemman

Ny medlem
STS instruktörskurs
Hej!
Är det någon som har gått/hört något om STS skidinstruktörskurs. Den låter himla kul men jag vill gärna veta mer! Hur svårt/lätt är det t ex att få jobb eller praktik efter kursen? Är det bara Friluftsfrämjandets eller SPS kursen som gäller om man vill jobba i fjällen eller kan det gå med denna i bagaget också? Vad jag har förstått så är det norska arrangörer (”Sommer som Vinter Studiesenter” vilka är medlemmar i den Norske skidskole samt Norges skidförbund)av kursen. Någon som har hört något om dem? Vore jätteglad om ni som har hört något- litet som stort- tog er tid och skrev några rader!

STS instruktörskurs
Är själv antagen till denna kurs men ställer mig något tvekande då 8495 kr är mycket för en veckokurs i december som är till självkostnadspris. En bekannt gick utbildningen för 4-5 år sedan; hon hade väldigt roligt men saknade delvis seriositet och valuta för pengarna. Den som varit med på denna kurs på senare tid får gärna vädra sin tankar kring hur det hela upplevdes.

STS instruktörskurs
Hej!
Blir tyvärr ingen kurs för min del. Tycker att det är lite mycket pengar särskilt med tanke på att det verkar vara svårt att få jobb sen vad jag har förstått på kommentarerna på andra delar av forumet. Lägger då hellre pengarna på att åka skidor istället. Blir nog några veckor i Alperna som glidare! Hoppas du får det kul på kursen om du bestämmer dig för att åka!

STS instruktörskurs
Jag kan ju kontra lite med att det är två olika kurser.
Hur som helst, jag är tveksam om den här kursen ger en full behörighet att utöva skidläraryrket till fullo. Antagligen är det friluftsfrämjandet som gäller i första hand. Jag skickade ett mejl till STS och har fortfarande inte fått något svar så tyvärr bryr de sig för lite om sina sökande för att verka jätteseriöst.

Mitt tips är att lägga er surt förvärvade kulor på något ni alla EGENTLIGEN vill göra, ÅKA SKIDOR. (För vem fan vill lära femåringar åka skidor i februari när årets dump just kommit??)
En säsong i taget, slavjobb där emellan. Livets lott.

STS instruktörskurs
Dr Snow.. du har fått detta om bakfoten.
STS instruktörskurs är ingen skidlärarutbildning.
Det är en reseledarutbildning.
Du tänker troligtvis på SPS www.bliskidlarare.nu Sveriges Professionella Skidlärare ?

STS instruktörskurs
tjenis.
som det tidigare är sagt så är STS ingen instruktörskurs.
pröva på www.frilufts.se eller www.bliskidlärare.nu
så får du en utbildning värt namnet och pengarna.

kör så det ryker och ryker det inte kör ändå:)

STS instruktörskurs
Faktiskt så har STS en reseledarkurs och en instruktörskurs. Det är bara att gå in och kika på deras hemsida om ni är skeptiska. Däremot tror jag att ni har rätt i att man nog ska satsa på någon mer allmänt känd utbildning om man nu vill bli skidlärare...jag harvar nog vidare som guide eller bummare om jag åker ner i vinter. Beror på jobbläget här hemma...

STS instruktörskurs
Precis. Emmapemman, känns som det är så man får göra... Åka ner och leva det oglamorösa livet som full time-bummare.

Nej, jag tänkte på S T S.
Och jag ifrågasätter verkligen dem när det gäller "instruktörskursen", det står nämligen ingenting om vilken status man bibehåller. Kanske är det en intern kurs som enbart gäller STS resor, dvs man fungerar som reseledare/skidlärare.

Ja ja, det blir iaf ingen säsong i år eftersom jag inte har några pengar... Och hur brutalt suger inte det om jag får fråga?

STS instruktörskurs
Överlag väldigt tveksam när ett företag tar betalt för att utbilda folk och sen därifrån väljer dem de vill ha.

8,5` verkar väldigt mycket pengar! Närmare en fjärdedel av min hela reskassa för en säsong!!! Skrämmande...

Åk ner och åk tre veckor med charter istället!

STS instruktörskurs
8500 är inte billigt men inte heller svindyrt. Räkna bort kostnaderna för det du räknade upp, vilket är cirka 6500 så har du 2000 för utbildningen. Och den tillhandahålls av ett resebolag...(jag tycker det smakar skit i munnen så att säga...) Jag tror att arbetsgivare gör skillnad på den kursen och den som Friluftsfrämjandet ger. Friluftsfrämjandet har ett rykte som professionella utbildare. Själv hade jag aldrig hört talas om STS kurs förrän jag läste om den på deras hemsida för några veckor sedan.

Och nej, det är ganska blekt med skidlärarutbildningar i Sverige. Om man är riktigt seriös så ska man nog kika runt lite i alperna och höra sig för. Det finns säkert nåt guldkorn där nere.

STS instruktörskurs
ingen har funderat på att STS kan sälja en hel massa resor under en tid då förhållanden kan vara rätt dåliga? resan går inte direkt under högsäsong..

jag tror att STS fyller ut sina tomma bussar och samtidigt får tilfälle att hitta nya ledare.. men enligt mina kompisar får väldigt få faktiskt något jobb. de andra har betalat rätt mycket pengar för dålig åkning i december! och som merit tror jag väl inte att denna kurs smäller sådär jätte högt..

STS instruktörskurs
dyrt men nyttigt och var nog den galnaste och roligaste veckan jag har haft...(skidinstruktör utb. 2001) du kan ju räkna med att inte få jobb på sts men det vill du inte heller för det enda de gör é att jobba dygnet runt inte ens after ski kan de hänga av sig sina gula overaller.... åk dit och ha kul sen kan du ju jobba hos Luige och pflaum om du vill vara snygg....de gjorde jag!
ha dé så kul/ anna
...se upp för alla galna norskor och norrmän + krampusarna som e helt livsfarliga!!! du förstår nog om du far dit...

STS instruktörskurs
Jag hade ett par kompisar som gjorde instruktörutbildningen förra året med STS. Den sades inte vara bra plus att de som fick jobb där nere direkt efter, var först och främst norrmän. Jobben de fick var typ kindergarten lärare.

STS instruktörskurs
STS skidlärarkurs är idag ett samarbete mellan norsk skidskola och STS och det är möjligt att det ger jobb i Norge. I Sverige har denna utbildning ännu inte fått fotfäste, vilket innebär att den inte med säkerhet ger arbete. Både Främjandets (www.frilufts.se) och SPS (www.bliskidlarare.nu) är mer inarbetade i Sverige och de leder till jobb i Svenska fjällen. Det finns två andra varianter också om man vill satsa på en seriös skidlärarutbildning. Swedish College of Travel and tourism i Orsa (www.orsa.se/scott/) eller Svenska Skidlärarlinjen i Åre (www.skidlararlinjen.se). Båda dessa utbildningar leder med säkerhet till jobb (såvida du sköter dig under utbildningen!). Båda utbildningarna samarbetar med både Främjandet och SPS och rekryterar instruktörer därifrån.

Ola Rockberg
Utbildningsansvarig
Svenska Skidlärarlinjen

STS instruktörskurs
Bara för att späda på den negativa kritiken vill jag säga att jag själv var på väg ner med STS. Det låter som guld och gröna skogar men i själva verket tror jag att det är ett smart sätt att lura ner hoppfulla ungdomar till försäsongen... Inte för att jag är gammal och vis men efter lite undersökning och efterforskning kom jag till den slutsatsen.

STS instruktörskurs
Den kursen man går igenom med STS är en första liten kurs som leder till skidlärare så småningom. Någon examen eller certifiering är det inte tal om utan det är ett första litet steg mot att så småningom kunna kalla sig skidlärare. Den skulle nog kunna jämföras med det första kurssteget hos SPS eller Främjandet här i Sverige. I rimlighetens namn borde du inte kunna få jobb på en kommersiell skidskola i Alpvärlden. Såvida du inte knackar på dörren precis samma sekund som flera ordinarie skidlärare ringt och sagt att de är sjuka. (man ska aldrig säga aldrig!). Jag kan inte säga hur seriöst det hela är eftersom jag inte har total insikt i norsk skidlärarutbildning. Det jag definitvt vet är att kursen bara är en dörröppnare mot skidläreriet ....!

STS instruktörskurs
Jag har ringt och pratat med STS... låter som kursen kommer bli grymt kul och lärorik. Hoppas ni som hoppar av inte kommer ångra er! Snart bär det av!!

STS instruktörskurs
har gâtt SPS utbildning i snowboard, känns som det var ett bra val! folk som âker ner med sts kan nog va lite blâ ögda(inte för att jag vill dra alla över en kam) men hur mânga fâr Jobb???!!! statistiken ljuger int!

go with the flow!!greetings from swiss engelberg!

STS instruktörskurs
Hejsan ! Ja är också sugen på att gå den men vet ej vart man kan gå den ? är det någon som vet det? // Christian

STS instruktörskurs
För de som undrar:

STS Alpresor har ingen egen skidskola så vi som företag anställer inte skidlärare. Däremot så rekommenderar Den Norske Skiskole (som utbildar) och kursledarna de främsta på kursen till skidskolan i Bad Gastein. Alla deltagare som godkänt genomför kursen får diplom/licens efteråt. Kursen är internationellt certifierad med ISIA (International Ski Instructor Association) och berättigar dig att söka jobb på alla skidskolor i världen. Kursen är Steg 1 (av 4) och berättigar till att söka arbete som Steg 1 skidlärare.

Det brukar inte vara särskilt svårt att få jobb som skidlärare i Alperna eller de Nordiska fjällen. Både vi och Den Norske Skiskole som vi arrangerar kursen tillsammans med har gott om kontakter som vi gärna förmedlar.

I priset ingår resa t.or., hotellövernattning, halvpension (frukost och middag), liftkort 6 dagar. Grundpriset är 8.995 kr. Vilket tål att jämföras med båd SLAOs och Friluftsfrämjandets utbildningar som hålls på dom svenska kullarna.

/Richard Wilke, STS Alpresor.

STS instruktörskurs
richie_wilke sa:
För de som undrar:

STS Alpresor har ingen egen skidskola så vi som företag anställer inte skidlärare. Däremot så rekommenderar Den Norske Skiskole (som utbildar) och kursledarna de främsta på kursen till skidskolan i Bad Gastein. Alla deltagare som godkänt genomför kursen får diplom/licens efteråt. Kursen är internationellt certifierad med ISIA (International Ski Instructor Association) och berättigar dig att söka jobb på alla skidskolor i världen. Kursen är Steg 1 (av 4) och berättigar till att söka arbete som Steg 1 skidlärare.

Det brukar inte vara särskilt svårt att få jobb som skidlärare i Alperna eller de Nordiska fjällen. Både vi och Den Norske Skiskole som vi arrangerar kursen tillsammans med har gott om kontakter som vi gärna förmedlar.

I priset ingår resa t.or., hotellövernattning, halvpension (frukost och middag), liftkort 6 dagar. Grundpriset är 8.995 kr. Vilket tål att jämföras med båd SLAOs och Friluftsfrämjandets utbildningar som hålls på dom svenska kullarna.

/Richard Wilke, STS Alpresor.
Najjs att dra igång en mer än 7 år gammal tråd ;)

Är ni inte snabbare än så på att hitta hit? ;)

Tillbaka
Topp