STS Reseledarkurs - vil veta allt!

alpanna

Ny medlem
Hej!

Jag heter Anna och undrar ifall det är någon som ska åka ner på reseledarkurs till Bad Gastein i december? Eller har ni varit på en kurs med STS innan? Jag behöver veta om det verkligen är så dåliga jobbchanser som det sägs. Berätta allt som har varit dåligt, jag vill vara förberedd!!!

Hur många får jobb?
Hur stor erfarenhet har reseledarna?
Måste man dricka varje kväll?
Hur mycket får man sova?
Hur jobbigt är det?

Jag vet att jag har postat det här inlägget i det andra forumet, men jag är desperaaaat!

Det är inte så många som får jobb....

STS har kurser under 4 veckor. Det är väl ca 40 (enligt min mailista var det 36 st på min kurs fast jag tror nga saknade mail) personer per kurs... Dvs totalt 160 stycken... Den kursen jag gick fick (vad jag vet) 4 personer jobb... Samtliga tjejer har jag för mig. Tror inte att någon kille fick jobb faktiskt... Chansen är väl ca 10%...

Det är dock en lärorik och kul kurs.

Man måste inte dricka massor, vill man ha jobb bör man inte göra det.. Som reseledare får man inte dricka alls, eller väldigt lite... Händer det en olycka måste man kunna arbeta direkt.

Man får inte sova mycket alls... Det är ganska tufft... Max 6 tim per natt i snitt... Aktiviteter varje kväll... Räkna med en arbetsdag på minst 14 tim... Sedan tillkommer läxor (uppgifter att lösa)... Dom kan vara knepiga... Det är jobbigt... Man är ganska slut i slutet av veckan... Var utvilad innan du åker... Det är ett bra tips...

De flesta reseledarna arbetar flera säsonger och dom som arbetat tidigare har ju alltid förtur framför nya...

Vill du ha jobb så bör du:

1 Vara väldigt positiv hela tiden.
2 Ha lätt för att samarbeta med andra (alla andra, även dom "besvärliga")
Visa att du är storsint och bråka inte med andra.
3 Ha gott omdöme (dvs inte vara berusad etc...
4 Fördel om du kan språk men det är inte nödvändigt om du regerar på ovanstående 3
5 Inte vara alltför ung eller alltför gammal... Lite livserfarenhet skadar inte.

22-25 är nog optimalt men du kan få jobb om du är yngre också... Det är nog svårare om du är äldre!

Man bör lösa dom uppgifter man får utan att fråga reseledarna för mycket... Fråga hotelpersonal och lokalbefolkning mm...

Ta initiativ (vettiga initiativ, bjud på dig själv)

hej!

Chansen ær faktiskt lite større æn 10 prosent men som du sæger alla får inte jobb.
Men jag vet att infør denna sæsong søker STS ganksa många nya guider då flera av de gamla rævarna har slutat. jag en av dem.

Vad gæller språk så har det en del med vart man hamnar att gøra om man e flyttande i tyska tex så får man førmodligen en tysktalande ort franska får en fransk osv.
Men det har vældigt lite att sæga om helheltomdømet som gør att du får jobb.

Tycker faktiskt att jonas tips va de bæsta du kunde få.
var dig sjælv och vissa det bjud på dig men spela inte øver det kommer du se flera som gør, det ser man ganska fort.

Håller absolut med om att ska søka information på andra stællen æn hos kursledarna.
de har alla svaren men de ær intresserade av att se att du kan hitta informationen nån annan stans.
lita inte på all info du får från bummarna som ær dær nere, de har en tenden satt hitta på lite.

Ha grym kurs
patzy

Jag tror att du har större chans att få jobb utan att gå kursen om du kan dokumentera skidkusnkap och lite serviceerfarenhet. Ring till fler arrangörer än STS. Langley är ju klart bäst arbetsmässigt. De har bäst guider.

Tillbaka
Topp