Stukat foten kraftigt, frakturer, kmr ja kunna åka

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Tjennare, 1a september va ja i buligarien och skadade foten nå jevulskt, fick lite frakturer å grejer och foten såg ut som en valpung =/ har gått på kryckor nu i mer än 2 månader och kan gå nån meter utan kryckor nu, men det gör ont, läkaren säger att jag måste bygga upp musklerna igen, har inga muskler, därför gör det ont, för foten är läkt... Men den är fortfarande svullen och min fråga är:
Kommer jag kunna åka skidor i år? Nån som har någon erfarenhet av det här? skulle inte va kul å missa hela skidsässongen =/

Senast ändrad:
Tja men ledsen att jag skrattade då ja läste detta...antar att du inte åka? :-)
Det där med musklerna tar fan tid, har erfarnhet från dessa sakdor..
Men det är din egen smärtgräns som brgränsar åkningen eftersom inte är längre trsigt, men kanske bör kolla ledbandet låter lite av...

Ta det lungt i början men köp en balansbräda snarast för bästa träningen framför tv´n

Jag bröt benet, stukade krafigt foten, med 2 sprickor i foten och en massa slitna ligament o mjukdlera som följd. Detta hände den sista Augusti. Jag fick gå med gips i drygt 6 veckor.
Gipset åkte av den 10:e oktober. Den 14:e började jag jobba igen, lite besvärligt, men gick bra. Och precis som för dig så sa min läkare att jag behöver bygga upp muskler. Vilket för min del har gått rikttigt fort, men man ska nog vara noga med att träna försiktigt. Med min sjukgymnast´s medtckande så började löp nu redan i fredags då denne ansåg att det fanns tillräckligt med muskler för kontrollerad jogg.

Och räknar med att kunna åka för fullt och som vanligt denna säsong. Så med rätt inställning och och med lite vilja så är det nog inga som helst problem.

Skulle nog rekommendera att du går till ett gym 1-2 gånger i veckan och kör på väldigt lätta vikter. Sen som Hekka sa balansbrädan är bra att ha kör det varje dag. Sen är det bra om du försöker stretcha lite lätt också.

Balansbrädan har räddat mig tidigare. Stå på den när du borstar tänderna, lagar mat, ser på tv eller så ofta du kan. Rekomenderar den starkt! Lycka till

Problemet är inte bara foten, utan hela underkroppen. Du har förmodligen inte bara tappat en massa muskelmassa i benet med den skadade foten, utan också spänst och styrka i det andra benet som också har haft en passiv tid. Vill du komma igång så fort som möjligt finns det inga genvägar. Du måste lägga ner en massa tid på träning. Gör som tidigare talare säger och börja lugnt med lätta vikter i gymmet och jobba med balansplatta för att bygga upp små muskler och koordination. Konsultera en sjukgymnast och ta fram ett program med övningar som du kan köra på egen hand. Tala om för honom/henne att du är beredd att jobba mycket för att bli bra snabbt.

Kör sedan lugnt åtminstone i två-tre veckor tills du känner att du har fått ett svar och en grundstabilitet i foten. Öka därefter belastningen och gå succesivt upp till full belastning (jämför med det "friska" benet"). 1-2 gånger i veckan på gymmet är på tok för lite. Jag skulle snarare säga att du bör köra kontinuerligt 2 dagar gym och en dag vila, dvs 4-5 gånger i veckan om du ska få ett snabbt resultat. Var hela tiden aktsam på svullnader och tecken överansträngning. Det är lätt att dra på sig inflammationer och följdskador när man snabbt ökar träningsdosen. Känner du dig sliten så släng in en extra vilodag.

Ett enkelt test som du kan göra när du känner att du börjar bli bra igen är att stå på ett ben och balansera. Sen hoppar du 3 hopp så långt du kan på ett ben och försöker stanna med balans så att du kan stå kvar. Gör samma övning med det skadade benet och med det friska. När du kommer ungefär lika långt med båda har du fått tillbaka spänsten. Det kommer dock förmodligen ta ett par månader innan du är där.

Lycka till med rehabiliteringen!

/MnO

okej, tack så mycket alla för mycket bra svar, men Hekka sa att ja kan glömma skidsässongen, å ni andra låter de som ja kmr kunna åka om ja tränar mycket?
appropå svullnader, min fot är fortfarande svullen runt fotknölarna, och det har ju gått mer än 2 månader och läkarn säger att det har läkt, men då borde ja väll inte ha denna svullnad? Borde jag kolla upp det mer eller ere bara att träna så försvinner svullnaden som läkaren sa?

AshtraYmofucku sa:
Tjennare, 1a september va ja i buligarien och skadade foten nå jevulskt, fick lite frakturer å grejer och foten såg ut som en valpung =/ har gått på kryckor nu i mer än 2 månader och kan gå nån meter utan kryckor nu, men det gör ont, läkaren säger att jag måste bygga upp musklerna igen, har inga muskler, därför gör det ont, för foten är läkt... Men den är fortfarande svullen och min fråga är:
Kommer jag kunna åka skidor i år? Nån som har någon erfarenhet av det här? skulle inte va kul å missa hela skidsässongen =/
men dude, asså om foten e läkt e de bara bra å släppa kryckorna. hur ska du annars kunna få muskler om du inte kan röra den, de e som HEKKA säger asså de e din egen smärtgränns som avgör, om du inte slutar gå med kryckor nu för att de gör lite ont kommer du aldrig få muskler.

blev själv utsatt för samma sak för 1,5 år sedan å nu äntligen e de bra igen, asså de tar tid men du måste kämpa å jobba med de. jag va la lite dum å borde gjort mer sjukgympa men de blev ok endå, fick operera om foten i våras sen dess har det varit bra.

som sagt, säger läkaren att dne e läkt å bara att köra på, KÖR PÅ hehe annars går de aldrig, pjäxan hjälper dig ju lite me ;)

fred ut

jo ja täntke just de, att man kanske skulle släppa kryckorna men ja haltar alldeles för mkt för att kunna gå då, går lite halvt me den nu å tar bara emot lite me kryckorna.. vill släppa kryckorna helt men sjukgymnasten säger att ja ska ha dom :S men inget kan bli värre va? än fast de gör riktigt ont utan kryckor, de e på smärtgränsen

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp