Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Styrketräning för puderåkning att göra hemma?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Anders_Nilson" data-source="post: 1078422" data-attributes="member: 10760"><p>Det är oklart och jag håller med dig.</p><p>Det som är intressant är hur man lägger upp sin träning och var man har sina svagheter, hjärta/lungor eller styrka?</p><p>Att träna är ju att anpassa kroppen efter rådande omständigheter.</p><p>Ser man till skidåkare inom alpint så tror jag att de flesta tränar för mycket styrka och för lite spänst (alltså explosivitet och reaktion i kombination med styrka) och det gör att man faktiskt ökar skaderisken istället för att minska den.</p><p>Men åter till vad som borde tränas; eftersom skidåkning är komplext så får man anpassa sig efter det, blir man trött efter 10 min åkning så kanske man måste jobba på tröskel och sin teknik, tekniken får man ju träna i backen men att öka på sin kapacitet går ju bra hemma oxå, vill man orka göra 300svängar så kan man ju faktiskt träna på att göra 300 squat-jumps, plättlätt.....</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Anders_Nilson, post: 1078422, member: 10760"] Det är oklart och jag håller med dig. Det som är intressant är hur man lägger upp sin träning och var man har sina svagheter, hjärta/lungor eller styrka? Att träna är ju att anpassa kroppen efter rådande omständigheter. Ser man till skidåkare inom alpint så tror jag att de flesta tränar för mycket styrka och för lite spänst (alltså explosivitet och reaktion i kombination med styrka) och det gör att man faktiskt ökar skaderisken istället för att minska den. Men åter till vad som borde tränas; eftersom skidåkning är komplext så får man anpassa sig efter det, blir man trött efter 10 min åkning så kanske man måste jobba på tröskel och sin teknik, tekniken får man ju träna i backen men att öka på sin kapacitet går ju bra hemma oxå, vill man orka göra 300svängar så kan man ju faktiskt träna på att göra 300 squat-jumps, plättlätt..... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Styrketräning för puderåkning att göra hemma?
Tillbaka
Topp