Styrketräning för puderåkning att göra hemma?

Bikeaholic

Medlem
Inför detta årets puderresa så hade det varit skönt att komma lite bättre förberedd än förra gången.
Inte kul när man vill åka hela dagarna, men benen tar slut efter några åk :P

Har ni några bra tips på övningar att göra hemma? Jag kommer cykla mountain bike 2-3 gånger i veckan och klättra 2-3 gånger i veckan, men antar att det inte riktigt täcker allt.

Mvh Matthias

Försvarets FMTK har många bra övningar, tyvärr sjukt buggig och långsam app. Annars går det rätt bra med "the basics" - ta på dig en rygga fylld med vattenflaskor, kör benböj, sumoböj, utfall, upphopp, vadlyft, telemarkshopp etc. Sen hjälper core ordentligt med skidåkningen också, men det antar jag att du kör som kompletterande till klättringen.

Enbensböj (pistolsquats) och är det för lätt så köper du en balansbräda och kör på den.

Den här är en av dom absolut bästa övningarna inför skidsäsongen och är mycket enklare att göra än den ser ut. Ett tips är att börja vid en ribbstol så du har något att hålla i dig i.

havreboll sa:
Den här är en av dom absolut bästa övningarna inför skidsäsongen och är mycket enklare att göra än den ser ut. Ett tips är att börja vid en ribbstol så du har något att hålla i dig i.

+1 på denna!
Lär ju stärka varenda led och muskel från bålen till stortån.
Ska börja med denna dirre!

Om puderåkning är ansträngande gör du fel (eller har möjligen fel skidor mm, men allt över kanske 100 mm funkar - bli ingen materialåkare - det är töntigt).

la_grave sa:
Om puderåkning är ansträngande gör du fel (eller har möjligen fel skidor mm, men allt över kanske 100 mm funkar - bli ingen materialåkare - det är töntigt).
Blir man trött kan man ju bara ringa efter en helikopter? Elle?

havreboll sa:
la_grave sa:
Do you even åker puder? #stickuphillice
Duger Alaska? Finns ju saker runtomkring som är jobbigt, typ fastna på en inte tillräckligt brant yta eller gå på hudar, men då är ju lösningen att åka brantare etc, inte styrketräna. Blir man trött på några åk beror det på att man kompenserar dålig teknik med styrka (jag begår samma misstag när jag klättrar klättervägg och blir fullständigt slut på ett par försök) men då ska man ju fokusera på att höja tekniken, inte på att höja styrkan.

la_grave sa:
Duger Alaska? Finns ju saker runtomkring som är jobbigt, typ fastna på en inte tillräckligt brant yta eller gå på hudar, men då är ju lösningen att åka brantare etc, inte styrketräna. Blir man trött på några åk beror det på att man kompenserar dålig teknik med styrka (jag begår samma misstag när jag klättrar klättervägg och blir fullständigt slut på ett par försök) men då ska man ju fokusera på att höja tekniken, inte på att höja styrkan.

Senast ändrad:
Tack för ännu fler bra tips! :)

Pistol squats är säkert bra, men är det inte lite för mycket styrka och lite för lite uthållighet man får av det? Det som havreboll tipsade om tror jag mer på.

Får åka och köpa mig en medicinboll!

havreboll sa:
Bara för att förtydliga; en grym övning för balans och små stabiliserande muskler och helt kass ur ett rent styrkeperspektiv :D
Det man kan skilja på, och kanske fundera på hur man ska träna är;
- Styrka
- Snabbhet/explosivitet
- Balans
- Uthållighet
Sen får man skilja på central och lokal kapacitet.
Alla delar är värda att träna var för sig och susammen
Läs mer på https://alpintraningslara.se/
- anders

la_grave sa:
Gillar la_graves input i detta fall. Det som gör trådskaparen trött verkar ju uppenbart vara just svag teknik pga. att han inte har åkt mycket skidor tidigare. Fysiken lär inte vara något problem om man har Bikeaholic som användarnamn. För en inte så avancerad skidåkare så kan det också vara väldigt viktigt att ha tillräckligt lättåkta skidor.

Bra kondition och muskeluthållighet är ju ändå väldigt positivt oberoende av hur bra man åker.
Bra tips i denna tråd.

Senast ändrad:
Anders_Nilson sa:
havreboll sa:
Bara för att förtydliga; en grym övning för balans och små stabiliserande muskler och helt kass ur ett rent styrkeperspektiv :D
Det man kan skilja på, och kanske fundera på hur man ska träna är;
- Styrka
- Snabbhet/explosivitet
- Balans
- Uthållighet
Sen får man skilja på central och lokal kapacitet.
Alla delar är värda att träna var för sig och susammen
Läs mer på https://alpintraningslara.se/
- anders
Såklart, jag ville bara ge input på övningar som många andra missar. Tror att dom flesta är helt på det klara med att köra knäböj med stång osv är saker som ger "ren" styrka i benen. Dock behöver man som skidåkare annan styrka än bara dom stora muskelgrupperna och även en hel del balans för att inte knän osv ska ta stryk. Så ta det inte som att den övningen är lösningen på hela försäsongsträningen utan se den (och andra övningar) som ett komplement som tillsammans bygger upp en bra skidåkarkropp.

Sen vet jag inte riktigt det här med La_graves inlägg. Även om han har en poäng i att teknik kan väga upp styrka till stor del så är det nog svårt att se det som att man helt kan byta ut teknik som styrka. Med det resonemanget hade ju ett skelett med skidteknik kunnat åka bra utan att bli trött. Det finns såklart en avvägning mellana dessa två och man kommer till en punkt där enbart styrka eller enbart teknik inte längre räcker för att göra personen mindre trött under åkningen.

havreboll sa:
Sen vet jag inte riktigt det här med La_graves inlägg. Även om han har en poäng i att teknik kan väga upp styrka till stor del så är det nog svårt att se det som att man helt kan byta ut teknik som styrka. Med det resonemanget hade ju ett skelett med skidteknik kunnat åka bra utan att bli trött. Det finns såklart en avvägning mellana dessa två och man kommer till en punkt där enbart styrka eller enbart teknik inte längre räcker för att göra personen mindre trött under åkningen.
Det är oklart och jag håller med dig.
Det som är intressant är hur man lägger upp sin träning och var man har sina svagheter, hjärta/lungor eller styrka?
Att träna är ju att anpassa kroppen efter rådande omständigheter.
Ser man till skidåkare inom alpint så tror jag att de flesta tränar för mycket styrka och för lite spänst (alltså explosivitet och reaktion i kombination med styrka) och det gör att man faktiskt ökar skaderisken istället för att minska den.
Men åter till vad som borde tränas; eftersom skidåkning är komplext så får man anpassa sig efter det, blir man trött efter 10 min åkning så kanske man måste jobba på tröskel och sin teknik, tekniken får man ju träna i backen men att öka på sin kapacitet går ju bra hemma oxå, vill man orka göra 300svängar så kan man ju faktiskt träna på att göra 300 squat-jumps, plättlätt.....

Gå in på Mathias Hargins blogg där finns filmer där han tränar speciellt för skidåkning. Har provat själv och det är hur jobbigt som helst. Hargin om någon vet vad sk försäsong är.

Försöker också själv försäsongsträna för att åkandet och framför allt turandet skall vara mera njutbart. Har också åkt med dålig kondition/övervikt/bakfylla men aldrig upplevt att åkandet skulle vara tungt. Och nu talar vi inte om mjölksyra som bildas då man trycker på rejält i pist. Om man är i dåligt skick måste man anpassa åkningen(det betyder inte att det nödvändigtvis går långsamt) och om man så vill, välja stunderna då man vill bränna på. Det kan inte Hargin göra därför att han måste svänga på bestämda ställen och ta sig ner så fort som möjligt. För att lyckas med det så bra som möjligt måste han vara i toppskick och träna därefter.

Här var det ju frågan om puderåkning och där har ju faktist tekniken och att man har rätt skidor väldigt stor vikt om man vill njuta energisnålt, och det vill man ju eller....

Många bra råd här.

Jag åkte skidor första gången förra vintern, och blev helt frälst. Efter hela livet på bräda så sålde jag den direkt när jag kom hem från resan, och nu vill jag bara åka skidor.

Så gällande teknik har jag nog mycket att lära. Första veckan på skidor var hur rolig som helst, men hemsk gällande orken. Jag försökte köra hårt och fort direkt dock, och vi snackar inte om trötthet efter 10 min. Jag fick mjölksyra efter 10 sekunder :P
Efter två veckor kunde jag njuta lite mer av åkandet, och tycker det gick rätt fort nerför pisten/offpisten, men fortfarande skulle jag bara kunna drömma om att köra i 10 min. Efter 2 minuter så är jag rejält slut i benen.
Jag kommer träna en del uthållighet och styrka i vinter, men får nog hoppas på att man får ordning mer på tekniken nästa gång man åker iväg då. Att kunna köra i 10 min utan att bli trött hade varit hur grymt som helst :D

Bikeaholic sa:
Många bra råd här.

Jag åkte skidor första gången förra vintern, och blev helt frälst. Efter hela livet på bräda så sålde jag den direkt när jag kom hem från resan, och nu vill jag bara åka skidor.

Så gällande teknik har jag nog mycket att lära. Första veckan på skidor var hur rolig som helst, men hemsk gällande orken. Jag försökte köra hårt och fort direkt dock, och vi snackar inte om trötthet efter 10 min. Jag fick mjölksyra efter 10 sekunder :P
Efter två veckor kunde jag njuta lite mer av åkandet, och tycker det gick rätt fort nerför pisten/offpisten, men fortfarande skulle jag bara kunna drömma om att köra i 10 min. Efter 2 minuter så är jag rejält slut i benen.
Jag kommer träna en del uthållighet och styrka i vinter, men får nog hoppas på att man får ordning mer på tekniken nästa gång man åker iväg då. Att kunna köra i 10 min utan att bli trött hade varit hur grymt som helst :D
Vart blir du trött. Här handlar det troligen om teknik då du väl inte blir trött på snowboarden efter 10 sek?

Då känns det som att du åker med för mycket bakåtvikt. Inte ens med sjuk ovana vid skidåkning blir man trött så snabbt. Däremot bakåtvikt kombinerat med ovana kan trött ut en riktigt snabbt även om jag tror att dina 10 sek var en liten överdrift ;)

@boikeaholic Det klassiska felet att åka med bakvikt är ganska nära till hands i så fall, leder snabbt till en djävulsk mjölksyra i benen hur noggrann du än varit med försäsongsträningen.

Det kan nog stämma, även om jag tänker på att försöka ha så mycket framåtvikt jag kan och försöker få fram armarna. Något mer man kan tänka på?

Tillbaka
Topp