Sultan 85-94?

• Trådstartare Trådstartare flowerpower
  • Start datum Start datum
F

flowerpower

Guest
Sultan 85-94?
Undrar över skillnaden/likheten på Sultan 85 och 94an som dykt upp i år. Har haft ett par 85or i 172cm längd som var suveräna där det var uppkört och i pisten.Men kände att mina 80 kilo och 179cm var för mycket för offpisten.
94an är ju bredare överlag samt med lite Rocker. Hur mycket måste jag gå upp i längd på 94an för att få lite mera flyt i Svenskt puder(20-30 cm)Vill inte få alltför mycket förlorat i pisten,tror ni att 184 blir för långt?
Åker 70/30 dvs mest i pist men vill åka mera offpist överlag.

Sultan 85-94?
Med 9 mm extra i midjan jämfört med 85:n och lite rocker i toppen så borde 178 cm passa bra om du fortfarande vill åka mest i pist och ha en del sväng i skidorna. Men vill då åka större svängar och lite mera rätt ner så passar 184 cm ok. Men jag hade rekommenderat dig 178 cm.
Enligt mig är Sultan 94 en utav de absolut mest intressantaste nyheterna i år och de ser riktigt lovande ut.
Vad har du tänkt för bindning? Ska du även använda dom till att tura med?

Sultan 85-94?
Sultan är ju väldigt mjuk vilket gör den lite svåranvänd i pist när man måste koncentrera sig och vara på hugget. Dock är den suverän i offpisten där man kan drömma sig bort. Så det beror ju på hur du prioriterar, men säger du 30/70 så är den nog i mjukaste laget. Dock blir den ju väldigt lekfull.
När det gäller bredd skulle jag satsa på 120an, mer flyt och man känner sig tryggare i drömmarna utanför pisten.
Längd så är vad jag vet alla 2m som är standard? Eller har jag fel? Hur som så ser jag ingen nackdel i att köra i längsta laget då man får mer frihetskänsla.
Det skulle vara att rekommendera att kolla upp ifall du kan få möjlighet att testköra och sedan bestämma dig, annars har du många olika alternativ här:

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=sultan

Senast ändrad:
Sultan 85-94?
HAha Fiberjocke ska blanda in lite Talalaylatex i Kaffet nästa gång du kommer förbi:)
Blir nog bara några toppturer upp på Nordals så vikten på kittet är inte så viktigt.Px 12 eller Griffon blir det nog.
Velar emellan 178-184.När jag köpte 85an förra året så köpte jag 172 som sagt och det blev för kort.Men 94an med lite rocker i år(samt bredden) får mig att tro att 178 kanske räcker.
Eller finns det några bättre skidor för mig? Klurar på en begad Woodo Child med.Kanske då i 172 för där ska det tydligen finnas bärighet så det räcker för Svenska förhållanden.

Sultan 85-94?
Klämde på ett par sultan 94 i 178 idag och de har ingen rocker alls, ja om man inte menar att de få extra mm som möjligtvis främre kontaktpunkten är tillbakaflyttad om man helt klämmer ihop skidornas spann (som är rejält!).

Sultan 85-94?
Jag har själv ett par Sultan 85:or i 184 längd. Jag använder dem i första hand som lite bredare pistskidor och inget annat. Anser att dom är riktigt roliga och bra bett även i hårdare underlag. Har varit iväg och klämt och känt på 94:orna och kan säga att dom har absolut ingen rocker så vitt jag kunde se. Kan inte tänka mig att någon säljare kommer att påstå detta heller.

94:an känns precis som 85:orna i flexen. Du får en helt enkelt en mer varierande skida av 94:an i 178 längd men det du vinner utanför tappar du i pisten. Jag hade haft kvar 85:orna och satsat på ytterligare en skida för lite mer offpist. Tror att du kommer att få mer ut av det istället för att köpa ett par nya allround varje år. Så har du två olika och har dubbel glädje.

Sultan 85-94?
Har själv ett par sultan 80 178 samt ett par Pro rider 190,,,(väger ca 85kg 183cm)
Kände och klämnde på ett par Sultan 94 i helgen,,, och tror att du skall se efter ngt annat, det var mkt spann på dom (mer än på mina Pro rider). Det finns ingen alls rocker på Sultan 94..
Om du skall gå på ett par skidor som allround så skall du nog gå på dina Sultan 85 och längden 184. Du får mer stabilitet både i och utanför pist och du kan dra på lite mer utan att det blir fladdrigt,,,.
Jag kör med mina Sultan 80 (178cm) och jag själv väger ca 85kg i pist ,, Inga problem i offpisten (men går naturligtvis inte jämföra med Pro Ridern,,,, men då pro ridern tappar i pist,,,) men man får arbeta lite mer/olika.

Sultan 85-94?
Testade ett par Scott Crusade idag i Kåbdalis(179cm) funkade helt ok i pisten ,dock inte lika bra som mina sultan 85or som har bättre isgrepp (iofs halvslöa kanter på Crusaden)Åkte sedan över till (den ännu inte öppnade) pisten bredvid där det var 25-30 cm puder:) Och blev positivt överaskad över att skidan under inga omständigheter ville sjunka ner med nosen.Undrar om Sultan 94orna kommer att funka lika bra i offpisten som Crusaden? Vad tror ni?
Gazza1,tror du att 94orna kommer att vara mycket sämre i 178cm jämfört med 85orna i 184cm? Hoppas innerst inne att 85orna och 94orna ska likna varandra i pisten,då blir valet lättare:)
Dubbla par skidor har jag klurat på ibland men vill helst bara ha ett par.

Sultan 85-94?
Har skidorna mer spann än gundes längdskidor bör man titta på något annat om tanken är att dom ska åkas någon annanstans än i pisten och inte ens där är det schysst med massa onödigt spann att trampa igenom. Har du hittat någon form av rocker på ett par sultan 94 så har du antagligen glömt en stav mellan skidorna när du pressat ihop det påtagliga spannet eller letat väldigt länge och inbillat dig att du sett något som inte finns.

Sultan 85-94?
somebody sa:
Har skidorna mer spann än gundes längdskidor bör man titta på något annat om tanken är att dom ska åkas någon annanstans än i pisten och inte ens där är det schysst med massa onödigt spann att trampa igenom. Har du hittat någon form av rocker på ett par sultan 94 så har du antagligen glömt en stav mellan skidorna när du pressat ihop det påtagliga spannet eller letat väldigt länge och inbillat dig att du sett något som inte finns.
...några rekommendationer för 80% pist?

Sultan 85-94?
e_kjellgren sa:
Som liknar sultan 85, nej inte alls faktiskt då jag aldrig har sett skidan på annat än bild. Sultan 94 klämde jag lite på och konstaterade utan att ha åkt den att nä, fel att utala sig utan att testa kanske men en massa spann är sällan trevligt.

Sultan 85-94?
Det är många som talar om hur långa dom är när dom ska välja längd på skidor för att få bärighet i lössnö, vilket är närmast fullständigt irrelevant.
När man står still är bärighet = tryck per kvadratcentimeter (inget annat spelar då nån roll).
När man åker spelar skidans mjukhet och längd framför foten osv en viss extra roll för flytet, hur lång man själv är spelar naturligtvis ingen roll för detta.

Ett par förenklade snabba exempel(i det här exemplen är skidorna lika bred hela vägen):
Åkare 75kg, skida 85mm bred, 172cm lång =>0,051kg/cm2
åkare 75kg skida 85mm, 184cm lång =>0,047kg/cm2
åkare 85kg, skida 85mm, 184cm lång =>0,054kg/cm2

Slutsats: vikten har ENORM betydelse, där en 75kg:s åkare har bättre flyt på en 172cm lång skida än vad en 85kg:s åkare har på en 184cm skida.
10% mer i vikt och du behöver 10% större yta på skidorna, en 82,5kg:s åkare behöver alltså ca 17,2cm längre skidor för att få samma bärighet som en 75kg tung åkare (eller en skida som är 10% bredare =94mm ;-) )

Så, det där var lite enkel teoretisk tjafs.....men det kan vara bra att tänka på när ni väljer skidor och bärighet/flyt spelar roll.

Senast ändrad:
Sultan 85-94?
Köpte ett par Scott Crusade i 179cm längd härliga skidor, efter 2 helger i Kåbdalis så känns valet helrätt för mig:)

Sultan 85-94?
Okey okey kamma er lite Det finns ingen rocker på 94an.Läste lite för fort, det står så här på leverantörsbeskrivningen.
Skidans följsamhet och bärighet på mjuka underlag understöds av ett riktigt brett brätte med progressiv tip-rocker på 230 mm, som hjälper till att lyfta upp skidan ovanpå snötäcket för ett grymt flyt i djupare snö.
Blev lite lurad där;) Eller?

Sultan 85-94?
Stefans sa:
Det är många som talar om hur långa dom är när dom ska välja längd på skidor för att få bärighet i lössnö, vilket är närmast fullständigt irrelevant.
När man står still är bärighet = tryck per kvadratcentimeter (inget annat spelar då nån roll).
När man åker spelar skidans mjukhet och längd framför foten osv en viss extra roll för flytet, hur lång man själv är spelar naturligtvis ingen roll för detta.

Ett par förenklade snabba exempel(i det här exemplen är skidorna lika bred hela vägen):
Åkare 75kg, skida 85mm bred, 172cm lång =>0,051kg/cm2
åkare 75kg skida 85mm, 184cm lång =>0,047kg/cm2
åkare 85kg, skida 85mm, 184cm lång =>0,054kg/cm2

Slutsats: vikten har ENORM betydelse, där en 75kg:s åkare har bättre flyt på en 172cm lång skida än vad en 85kg:s åkare har på en 184cm skida.
10% mer i vikt och du behöver 10% större yta på skidorna, en 82,5kg:s åkare behöver alltså ca 17,2cm längre skidor för att få samma bärighet som en 75kg tung åkare (eller en skida som är 10% bredare =94mm ;-) )

Så, det där var lite enkel teoretisk tjafs.....men det kan vara bra att tänka på när ni väljer skidor och bärighet/flyt spelar roll.
Ännu en teoretiker, längden på skidan spelar stor roll för flytet. Ditt exempel förutsätter att det är samma tryck över hela skida, vilket det inte är. Ju längre skidan är desto mindre tryck blir det längst fram vilket underlättar för spetsarna att hålla sig över snön. Dessutom bör den högre tyngdpunkten på en lång åkare resultera i mer tryck framtill (såvida han/hon åker med bakvikt givetvis) på skidorna, därmed spelar åkarens längd in på valet av skidlängd.

Sultan 85-94?
Utter sa:
Ännu en teoretiker, längden på skidan spelar stor roll för flytet. Ditt exempel förutsätter att det är samma tryck över hela skida, vilket det inte är. Ju längre skidan är desto mindre tryck blir det längst fram vilket underlättar för spetsarna att hålla sig över snön. Dessutom bör den högre tyngdpunkten på en lång åkare resultera i mer tryck framtill (såvida han/hon åker med bakvikt givetvis) på skidorna, därmed spelar åkarens längd in på valet av skidlängd.
Eeeh, nu skrev jag ju att mitt exempel gällde vid stillastående (och att längd och flex spelade in vid åkning...för att inte tala om form...rocker!)...men mitt exempel är fortfarande delvis är relevant vid åkning.....fast ....skitsamma, glöm det...min poäng var att bredden på skidorna är oftast enklare att öka så att det ger en väsentlig skillnad på flytet än längden på skidorna.
Kort sagt, om man jämför liknande skidor så är det lättare att få ökat flyt genom att ta lika långa sultan 94 i stället för att öka längden på sina sultan 85, eller??
Förutom det så trodde ju jag som amatör att det gällde att stå centrerat på skidorna vid offpiståkning (och mestadels annars också), så vad längden på åkaren då har med trycket på spetsarna att göra får du gärna förklara??

Sultan 85-94?
Provade Sultan 94 184 cm i lördags i Björnrike på perfekt pistunderlag. Dels på manchester och även på 5-10 cm nysnö med underliggande manchester. Väger man som jag 95+ är dessa skidor alldeles för fladdriga. Det var mer eller mindre omöjligt att få dem att carva utan att framdelen studsade. Undvik om ni är tungviktare och åker med bra tryck. På söndagen provade jag Crusade 189 cm. De fungerade även på hårt packad snö. Risken är nog dock att de inte fungerar särskilt bra på is, man fick jobba mycket för att få dem att fästa i branterna.

Sultan 85-94?
e_kjellgren sa:
somebody sa:
well well.. hade lagt en beställning på ett par Sultan 85 172 med Salomon STH-16 på skidbutiken, men ändrade idag ordern till ett par 178 cm långa efter attha läst alla rekommendationer.

Spännande!

Tillbaka
Topp