Sundsvall och kramfors + åka skidor?

fillegs

Ny medlem
hej!

undrar vart man åker skidor om man bor i sundsvalls eller kramfors trakten? och om de har park?

Södra berget är Sundsvalls enda riktiga backe om man inte bara vill köra park. De har faktiskt SM i CV't om jag inte missminner... Det är förövrigt den man ser om man tittar nerifrån stan.

Hur är backen då? Jo, riktigt bra! Brant och trevlig så det går att släppa på. Till skier's right brukar de lokala ghettokidzen bygga taskiga hopp och släppa upp avloppsrör för diverse jibbing. Fick grym uppkörd puderåkning där runt nyår 05/06. Var enda åkaren med skidor över 90mm så de flesta värmde sig i stugan med choklad medans jag njöt av snön som dumpade!

Det finns även en backe i Härnösand med lite prylar att åka på, ifjol beställde dom bla en C-box, en battleship och ett S-rail från northernrails. Innan det hade dom en flat-box och 2 enkinkade rails. Bigjumpet är inte det bästa men förhoppningsvis så ska vi bygga en fet jordhög nu i sommar, så att användningen av snö minskas.

Jag tror de har en backa i kramfors-omrodet, vet inte hur bra den ar, aldrig okt dar. Har for mig att de ska ha en half-pipe ockso (enligt rykten). Som sagt, har aldrig okt dar personligen, men jag har vanner dar. Min gissning ar att de har en eller tvo backar, antaligen ett mindre hopp ockso (10 meter? max?).
Om du har lust kan du kontakta mig so tar jag reda po mer ;)

//Jesper

Sundsvall:
Det varierar lite på säsongen vart det är bäst att åka. Riktig park hittar du inte men det finns ok möjligheter till hjärnskakningar i alla backar (dock kan det vara avsevärt mkt bättre i olika backar vid olika tidpunkter alltså). Alla backarna är små och relativt obranta. Det är möjligt att Södra har haft SM men det enda jag minns är DH-SM och eftersom det går fint att cykla nedför Södra med en hardtail så skulle jag nog inte säga att det är en bra slalombacke...

De 2 bästa tipsen enligt mig är:
Försäsongs-puderåkning i Klövsjö (40cm, du och dina polare, samt 5 pers som övar carving...).
Sidsjöbacken på våren, platt som tusan men rätt ok sommarskidåkningskänsla.

Hasselabackarna ligger på 55km avstånd från Sundsvall, ca 45min bilfärd.

https://www.freeride.se/resort/resort.php?id=40

Helt klart den bästa anläggningen på rimligt dagstursavstånd från Sundsvall. Det är förvisso inte fjällen, men ändå helt OK för en dags åkning med sina 310 fallmeter och 7 liftar. Några hopp och rails brukar alltid finnas också.

/JN

I närheten av Kramfors har jag inte riktigt lika bra koll. Men jag gissar att Hallstaberget i Sollefteå är den bästa anläggningen i närheten av Kramfors.

https://www.freeride.se/resort/resort.php?id=649'

Har aldrig vart där och åkt skidor, bara passerat stället med bil, så jag kan inte uttala mig om kvaliten på åkningen. 305 fallmeter är dock hyffsat och det borde inte vara mer än kanske 40-50km från Kramfors.

/JN

Skidåkningen i dessa trakter är inge vidare, överlägset är dock Hassela men det ligger som sagt en 5 mil sydväst om sundsvall.
Annars skulle jag säga att Hallstabacken i Sollefteå är de bästa valet för att få lite skidåkning. Bättre fallhöjd än Sundsvallsbackarna om hela backen är öppen. Sen har dom en till backe bredvid men den har aldrig vart öppen och pistad under tidan jag bott i Sollefteå, men de få dagarna under året som de kommer någon dm nysnö kan det bli något skönt åk där. Hoppen är väl sådär men dom blir bara bättre och bättre för varje säsong och med det ökande intresset att jibba. Halfpipen som några tidigare har nämt har dock inte vart i bruk dom senaste åren och kommer troligtvis inte vara de nu till vintern heller.
Sollefteå 12 mil norr om Sundsvall.

Tillbaka
Topp