Supersaltet som gör minusgrader.

SverigeTomten

Ny medlem
Jag var i labbet idag och testade nya grejer.
Jag hade en liten burk med ett salt som heter Ammonium thiocyante och en annan liten saltburk med Bariumhydroxid - Octahydrat.

Dem här salterna reagerade med varandra så att de smälte samman till en viskös vätska.
När jag kände vid provröret så kände jag att det var extremt kallt och hela röret rykte dessutom.
Snabbt, så drog jag fram min digitala termometer och mätte temperaturen på reaktionen.

Till min glada förvåning så visade termometern -4.9

Recept:
- Ammonium thiocyante (X gram)
- Bariumhydroxid 8-Octahydrat (X gram, dvs samma mängd som Ammonium thiocyante )

Intressant, nästan lika intressant som när jag råkade hälla ut lite natrium i varmt vatten.

haha jobbigt deespin :S

ska fan fråga min kemilärare om det där och försöka få han att tillåta mig att testa

Deespin sa:
Intressant, nästan lika intressant som när jag råkade hälla ut lite natrium i varmt vatten.
Ah du gjorde också det gamla nybörjar misstaget. Ändå rätt nice när man tappar det i toaletten. sjuk oreda det blir.

Häller du salt i vatten blir vattnet kallare, men det gör också att fryspunkten sjunker.

Det är därför det används på vintervägar. Isen smälter, trots att smältvattnet blir kallare än 0 grader.

Så salt går därför inte att använda för att vatten ska bli snö.

Senast ändrad:
nix, då används tösalt som nog är en rejält mycket billigare blandning

Senast ändrad:
Nä, det är nog nåt annat salt, vägsalt kallas det iaf. Salt som används i lab kan ha massa olika sammansättning, men effekten är nog oftast liknande.

Yeah ska testa på kemin =)

Men en snubbe i min klass tar priset, hedde en lampa som översteg 1000grader (kom inte ihåg vad det var för lampa) men han hedde den under vattenkranen och resten kan ni gissa er fram till

Storsnasen sa:
Häller du salt i vatten blir vattnet kallare, men det gör också att fryspunkten sjunker.

Det är därför det används på vintervägar. Isen smälter, trots att smältvattnet blir kallare än 0 grader.

Salt är jonbundna kemiska föreningar som består av positivt laddade katjoner och negativt laddade anjoner sammansatta så att nettoladdningen blir neutral, dvs noll. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Salt)

När man i vardagliga konversationer säger att "salt används för att få is att smälta på vägarna" mm. syftar man oftast på nåt av de "vanligare" salten typ NaCl.
Att säga att alla salter har samma kemiska egenskaper som exempelvis "gör att vatten blir kallare och att fryspunkten sjunker" är därför inte korrekt.

Även om nu det omtalade "supersaltet" har denna egenskap skulle det ju gå att skilja salterna från vattnet (t.ex. genom att lägga saltlösningen i en försluten påse i en vattenhink) och på så sätt kyla vattnet utan att påverka dess fryspunkt.

Sen om detta är särskilt effektivt för att skapa snö är en annan femma...

blizzy sa:
Storsnasen sa:

Salt är jonbundna kemiska föreningar som består av positivt laddade katjoner och negativt laddade anjoner sammansatta så att nettoladdningen blir neutral, dvs noll. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Salt)

När man i vardagliga konversationer säger att "salt används för att få is att smälta på vägarna" mm. syftar man oftast på nåt av de "vanligare" salten typ NaCl.
Att säga att alla salter har samma kemiska egenskaper som exempelvis "gör att vatten blir kallare och att fryspunkten sjunker" är därför inte korrekt.

Även om nu det omtalade "supersaltet" har denna egenskap skulle det ju gå att skilja salterna från vattnet (t.ex. genom att lägga saltlösningen i en försluten påse i en vattenhink) och på så sätt kyla vattnet utan att påverka dess fryspunkt.

Sen om detta är särskilt effektivt för att skapa snö är en annan femma...
Jag visste faktiskt allt det där...men tänkte inte gå in så djupt på det =)

och kväve är typ 200 grader kallt men det har man ingen nytta av (inom skider)

Tillbaka
Topp