Surf i Marocko - sommaren 2013

MarkHolmni

Ny medlem
Jag och mina 2 kompisar funderar på att bila ned från Sverige till Marocko i sommar. På vägen kommer vi antagligen stanna i Frankrike och Portugal. Huvudtanken med resan är att lära oss surfa och vi undrar nu om det är några där ute som är sugna på att följa med och göra denna resa till en sjuhelvets jävla karavan av glada svenskar som är sugna på att surfa och allmänt må som knugar. Vi har funderat lite på hur länge man ska vara borta och kommit fram till att två månader vore det bästa, men eftersom vi jobbar efter "Hop-on-hop-off"- principen så får man självklart välja hur länge man vill vara borta, huvudsaken är bara att man följer med.
Vi har en bil som vi tänkte modifiera till någon form av husbil så att man kan sova i den när man tar sig ned längst den marockanska kusten, sen är vi dock väldigt öppna med att ta in på hostel, hyra en villa eller dylikt om man hittar ett ställte som man gillar extra mkt. Just nu är resan på ett planeringsstadium, så känner du att du vill åka med så hojta till så kan vi lägga upp en plan för årets kanske FETASTE event som stureplansgruppen hade uttryckt det. Tankar,åsikter och roliga youtubeklipp är alla välkomna. Vi vet typ vart vi ska och vi ska komma dit, Skaru Mää ellör?

Väl mött
/Mark, Johan och Magnus B

tjena sofie! tanken är att dra typ i början av juni och sen vara borta minst en månad för det tar ju ett tag att bila ned till marocko :)

Tror i ärlighetens namn att ni bör läsa på lite bättre om surfförutsättningarna i Marocko.

Säsongen sträcker primärt höst-vår. Surfet är ganska kass efter april.

Ett bättre, ehuru dyrare, alternativ är frankrike-portugal.

Biarritz är ett ypperligt ställe att lära sig smurfa på.

(Har gjort 3 vintrar i Marocko, så jag har lite koll;)

ja har kollat lite på hur det ser ut och vet att det är små vågor, men det är typ perfekt för oss eftersom vi är nybörjare. Men säger du att det är värdelöst eller?

Vill minnas att den dominanta sommarvinden är västlig, vilket innebär att det dominant är onshore. Funkar väsentligen bättre om man brädseglar (vindsurfar) än om man surfar.

Därmed inte sagt att ni inte kommer att hitta vågor.

Men, merparten av de europeiska surfarna håller sig till europa på sommaren (som iofs också kan vara on/off när det gäller tillförlitlighet med vågor).

Hade, om jag velat lära mig att surfa, nöjt mig med franska västkusten och möjligen spanska baskien, som första sommarvända.

Stormrider guiderna och Magic Seaweed är emininenta källor till information kring olika länders surfförutsättningar.

surfsverige.se ett ypperligt forum (eller ja, så bra ett surfforum blir i sverige;)

easyD har helt rätt här,, men vad jag är nyfiken pa hur man har tänk när man vill bila till Marocko?? hur som helst till Marocko flyger man,, bila fran sverige till franska atlantkusten fran Bretange till Spanska Baskien är helt OK,, även om sommaren kan va skit,, fast är man borta 4v eller mer hittar man bra vagor
http://magicseaweed.com/
Bästa och tillförlitligaste länken enligt min erfarenhet

Hör av er när d börjar närma sig... för jag har onte riktigt planerat min sommar och e jag i spanien kanske en roadtrip söderut kan sitta fint :) facebook? :)

Tillbaka
Topp