Surf på Bali!

iche

Medlem
Surf på Bali!
Tjena!
Undrar om nån har något bra tips på ett bra surfspot på bali. Helst lite mildare (är nybörjare):D
Har hittat nåt som kallas Impossibles, är det bra?;)

Surf på Bali!
Hela stranden vid kuta upp mot legian är bra att träna på om man är nybörjare.
Varför tror du att det kallas Impossible ?

Surf på Bali!
Jag skulle kolla på Sanur-sidan. iofs är det reefbreaks, men de är lite mildare för nybörjare än Kuta. Framförallt är det mindre hets i line-up och en allmänt softare attityd mot 'kooks'...

Surf på Bali!
Jag var där i en månad. Åk till Balangan Beach som ligger bredvid Dream Land. Ca 1½ timme från Kuta. Lycka till!

Surf på Bali!
Kuta är helt klart bäst för nybörjare pga. att det är beachbreak. Sen kan du fortsätta med exempelvis Kuta Reef (Båtar ut till revet går från Kuta Beach) och Dreamland som brukar vara rätt snällt. Annars kan jag rekomendera Lombok, mycket mindre folk än på Bali och bra nybörjarsurf vid Grupuk som har ett antal bryt. Surfs up!

Surf på Bali!
efter 4 månaders surfande med flickvän på bali så kan jag nybörjarspotsen;)

faktum är att impossibles på litet swell och högvatten erbjuder grymma nybörjarvågor! första peaken (50 m från stranden) går att ta som en höger, alltså in mot padang-padang-stranden, och revet är täckt av sand och sjögräs. var där tidigt på morgonen innan impossibles surf school har hittat dit bara... se upp med starka strömmar när det börjar bli lågvatten också.

samma går för kuta beach, grymma nybörjar-peakar på litet swell och mellan till hög-vatten. var där en kvart innan solen går upp (ca 6.15) så får du både vara för dig själv och så slipper du solen och vinden. resten av dagen är meningslös ärligt talat.

på litet swell kan du även åka till canggu, och gå 200 meter söderut från cafeet och huvudbrytet, till "old man's". slappare peak med bra vänstervågor men även en kortare höger. lugn attityd och djupt med sten/sand botten.

ett fjärde alternativ är balangan beach på högvatten och litet swell, då blir det små kraftlösa vågor som bryter vid cafeet längst till höger uppifrån sett på stranden. relativt grunt och sten/dött rev under, men med booties är det lugnt.

kuta reef/middles/airports skulle jag nog inte åka till som nybörjare, alltid sjukt mkt folk oavsett förhållanden, möjligtvis kuta reef tidig morgon på litet swell och mid-high tide. rätt lurig peak dock och många överrasknings-set, inte så kul en km ut till havs.

att lära sig surfa på bali handlar om att ha koll på högvattnet, och vara sjukt morgonpigg. glöm att försöka ha kul över huvud taget efter klockan 9 på morgonen, alldeles för mycket duktiga surfare på de kändare spotsen. de jag listade här ovan brukar dock inte attrahera bättre surfare (förutom kuta beach och reef), så där får man trängas med likasinnade i alla fall.

ha så kul!

Surf på Bali!
Skall till Bali i fyra veckor i maj 2012 för första gången. Vill prova surfing, också för första gången. Har läst tipsen på nybörjarspots här men vill gärna ha lite tips på trevligt, billigt boende, billiga ställen att hyra bräda samt alla andra tips som kan komma till nytta ex surfskola osv.

/Gustav

Tillbaka
Topp