Surfa jorden runt!

Beach

Ny medlem
Surfa jorden runt!
Hej. Jag skall resa jorden runt med start Thailand i början av Januari 2011. Prel. resplan är sedan ner vidare sydost-asien, Bali, Australien och sedan över till Kalifornien för att fortsätta neråt Mexiko, Costa Rica, Peru...

Jag är ett longboard-freak så mellan longboardingen vill jag lära mig surfa. Förstår att de flesta länderna jag angett ovan är surf-länder men jag kommer resa under resp. sommartider så jag undrar om det ens kommer finnas vågor. Måste vara hemma innan Augusti 2011. Är denna rutten helt fel, och isf. är det någon som har några bättre förslag? Som sagt, måste börja med Thailand. Tacksam för svar.

Surfa jorden runt!
ingen dunderkoll här, men bali är bra för surf året runt, dock är deras sommar (nov-mars) betydligt blötare och inte lika stort swell, men det är nog bara bra antar jag. tänk på att det är östkusten du ska surfa på, då vindarna blåser från väst den delen av året. kolla även in lombok.

australien har jag fått uppfattningen att de har mestadels skitsurf den perioden, det är väl inte förrän i april någon gång det kickar igång? kalifornien har skitsurf på våren, dåliga vindar den tiden, men om det kommer sydswell är det grymt, men gå upp tidigt så du slipper vinden. samma gäller för mexico.

costa rica är mars-september störst vågor, men också blötast klimat.

kör hårt!

Surfa jorden runt!
JWester tack för ett bra svar.

~100 loppor i budget med allt. Kanske blir mer beroende på hur slapp man är på jobbet dom sista månaderna :)

Senast ändrad:
Surfa jorden runt!
körde östkusten i Oz från feb - apr och det finns surf var inte orolig för det, kan vara så att swellet är jävligt ojämnt ibland så det kan bli långa dagar också men vafan det är bara att ta en too heys och kicka tillbacka.
Snackar vi Oz så tycker jag inte att du ska röra dig ovanför "byron bay" då surfersparadis inte är så mycket att ha, och sen börjar barriärrevet komma ivägen högre upp, undantag är noosa som faktiskt hade helt ok surf. Sydney är bra att flyga till och sen röra sig upp till byron under veckorna. Sen beror mycket på hur mycket du surfat innan och hur mycket du vill satsa. Hyr en bil så kan du åka till spots utanför städerna som har mindre crowd.
100 loppor får du mer än ett år på bali för.

Surfa jorden runt!
Tja,

är nybörjare våg surf (alltså verkligen nybörjare, typ prövat ca 10 gr sammanlagt). jag landar i Thailand 1 feb och ska oxså jorden runt i 7mån. Vad sägs om att kanske hyra ett hus i Bali 2 mån. tror det blir sjukt billigt, om man placerar sig lite utanför Kuta. där finns det bra surf ställen, kanske ragga upp fler folk till huset inom kort. Jag tänker göra andra saker än att enbart surfa, men kul att fördriva tiden

Alla: Även andra som har liknande planer är välkommna med input :)

Surfa jorden runt!
knuet sa:
Tja,

är nybörjare våg surf (alltså verkligen nybörjare, typ prövat ca 10 gr sammanlagt). jag landar i Thailand 1 feb och ska oxså jorden runt i 7mån. Vad sägs om att kanske hyra ett hus i Bali 2 mån. tror det blir sjukt billigt, om man placerar sig lite utanför Kuta. där finns det bra surf ställen, kanske ragga upp fler folk till huset inom kort. Jag tänker göra andra saker än att enbart surfa, men kul att fördriva tiden

Alla: Även andra som har liknande planer är välkommna med input :)
spenderade våren på bali och kan säga så mycket som att surfen är absolut inte den bästa under den här perioden! du kan garanterat få surfa varje dag! men, räkna med att få fara runt över ön(som iof är jävligt liten) för att hitta dagens surf. Om du ska hyra villa kan jag rekomendera Legian, sitter typ ihop med kuta. Ligger en hel del villor med privata pooler osv där!

Bali har ju regnperiod under de här månaderna! detta är dock inget som störde oss då majoriteten av regnandet sker på nätterna!

hälsa bounty och sky garden!

Surfa jorden runt!
Hammpus: vad för typ av villa samt vad fick du betala per månad för allt (inkl. el o internet)? Har du några bra länkar att skicka på områden hus i Leigan?

Hur var det att bo där overall? Om man inte bara vill surfa 24/7?

bounty as in Bounty rum?

later

Surfa jorden runt!
knuet sa:
Hammpus: vad för typ av villa samt vad fick du betala per månad för allt (inkl. el o internet)? Har du några bra länkar att skicka på områden hus i Leigan?

Hur var det att bo där overall? Om man inte bara vill surfa 24/7?

bounty as in Bounty rum?

later
jag bodde själv inte i villa! jag bodde på hotellet Gora beach inn mitt i kuta( som jag för övrigt kan rekommendera om du vill ha billigt och bra, både de svenska tjejerna och boendet :-)..)
jag var på besök hos några som bodde i en villa, vet inte hur mycket dom gav om jag ska vara ärlig :/ legian sitter typ ihop med kuta där allt händer. samma strand osv.. dock rekommenderar jag att du inte bor i kuta/legiantrakten hela balivistelsen då bali är så mycket mer än de sjuka partylivet och dom jobbiga försäljarna.. för övrigt är mushroombay i Nusa Dua ett favoritspot när vågorna på västkusten är ostabila! ca 30 minuter supertrimmadhyrmoped ifrån kuta!

Bounty, as in bounty discotheque!!

Surfa jorden runt!
ahh, ok. kollade upp Gora Beach inn, det kostade ju ca 35 sek för singel. vet du om det var doorm style och var det stökigt där, dvs om man ska ta d cool en natt , svårt att sova?

sry för alla frågorna

tack för all info, verkligen snällt.

trevlig helg!
:)

Surfa jorden runt!
knuet sa:
ahh, ok. kollade upp Gora Beach inn, det kostade ju ca 35 sek för singel. vet du om det var doorm style och var det stökigt där, dvs om man ska ta d cool en natt , svårt att sova?

sry för alla frågorna

tack för all info, verkligen snällt.

trevlig helg!
:)
njae de är oftast inte för stökigt för att kunna ta en chill kväll! men de är efterfest i poolen mer eller mindre varje natt.. dock är det bara ett fåtal bungalows som har direkt anslutning till poolen, resten av rummen störs inte! riktigt skön atmosfär på de stället! jag skulle inte boka något på förhand, skulle bara ta en taxi in till kuta centrum, (poppies lane. 1 alt poppies lane. 2 och bara kolla var dom har lediga rum. bara att kolla hur standarden är, duger den och dom ger dig ett bra pris är det bara att ta de. duger de inte är de bara att gå in i dörren bredvid och fråga där! :)

Tillbaka
Topp