Surfakademin

vikke_m

Ny medlem
Surfakademin
Tjena alla på freeride!
Jag var i biarritz en vecka med surfakademin och surfade!
Det var hur najjs som hälst Peter Jens Henrik och Anton som är ledarna är riktigt sjysta och har en riktigt cool stil speciellet Jens
Jag rekomenderar värkligen alla som vill surfa att åka till antingen biarritz eller costa rica med surfakademin för att man lär sig riktigt mycket, man får låna surfbräda och våtdräkt och åker till olika spots där dom bästa vågorna är och surfar och chillar och har kul!
Surfakademin äger och jag kommer garanterat att åka tillbax till antingen biarritz eller costa rica med dom!
Kolla in deras coola t-shirtar och hoodies ochså som dom bara säljer 100 stycken av och pengarna går till surfrider foundation!

ha det bra!

Surfakademin
Hej,

Gjorde en vecka i Biarritz med Surfakademin sommaren 2014, och det positiva är att man har ett häl inarbetat koncept där man delar in gruppen (vi var totalt över 20 personer uppdelade i två VW Transporter och morgon respektive eftermiddagsskift - dvs. antingen så träffades man kl. 07 och var tillbaks kl. 13 eller så träffades man kl. 14 och var tillbax kl. 20) där all utrustning finns på plats. Kommer jag då åka med SA igen? Nej, jag tror inte det...

Vi surfade i Spanien (San Sebastian) alla dagar vilket gjorde att vi spenderade minst tre timmar åkandes till och från stranden varje dag. Även om Anton och hans flickvän Mirja var grymma (de höll i den "duktiga" gruppen av tre) RSS var de övriga instruktörerna väldigt unga och främst "sköna typer" som var där för att surfa och leva ett skönt liv (minst 10 år yngre än snittåldern i gruppen). Av/pålastaning av brädor var t.ex. väldigt oorganiserat även om SA borde ha väldigt mycket rutin, den pedagogiska förmågan var sisådär som bäst och en av instruktörerna var så skön att alla former av feed-back/kritik resulterade i omedelbar irritation. Det fanns få möjligheter att träffa "den andra gruppen" (de som surfade em. när vi surfade morgon) och flera olika hotell med våningssängar användes. Jag hörde någon som sa att Costa Rica var bättre organiserat, men jag kommer själv inte ta reda på det - håller då t.ex. Xtravel högre eftersom de har bättre koll över helheten...

Surfakademin

@submariner

Jag blir lite nyfiken på och förvirrad av din kritik.

Men anledningen till att du inte vill åka med "Surfakademin" är bland annat att ilastning av brädor i en bil var oorganiserad? På vilket sätt är kan en sådan vara oorganiserad respektive organiserad? På vilket sätt behöver den vara organiserad?

Våningsängar på hotellen? Var detta en överraskning? Kommuniceras inte boendestandard ut någonstans?

Vilken typ av feedback gav ni till instruktören? Så jag kan ställa den i relation till den typ av kritik jag brukar ge fransmän när jag tvingas interagera med dom.

Surfade den andra gruppen hela natten?

Tog upp dessa förtydliganden av fyra anledningar, ett - jag har nästan och uteslutande hört gott om Surfakademin, två- jag tycker att om man ska kritisera personers näringsverksamhet så är det viktigt att mottagare av kritiken är med på vad som menas, tre - jag har inget bättre för mig och fyra - jag börjar väl bli gammal.

Fråga:
Fanns möjlighet att delta eller i alla fall skåda eldshower om kvällarna?

Senast ändrad:
Surfakademin
Hej,

Om instruktörerna vecka in och vecka ut under fyra-fem månader lastar brädor av/på bussen fem dagar i veckan så inbillar jag mig - skadad av projektledarerfarenhet - att någon form av system skulle kunna utvecklas för att göra det hela så effektivt som möjligt och undvika att man behöver leta efter spännband och mellanlägg dag efter dag. Eftersom jag faktiskt är på semester och SA "glömt" informera om att man åker till och från stranden under tre timmar dagligen för att få surfa (tydligen fullt med surfskolor i Biarritz) blir iaf. inte jag superimponerad av attityden "det tar den tid det tar"...

Jag jämför med Xtravel och UCPA guider, och även om jag inte säger att SA var dåligt var det inte heller något anmärkningsvärt bra ur ett pedagogisk eller organisatoriskt perspektiv. Det kanske beror på att de - utöver Anton och Mirja - som ansvarar för den dagliga verksamheten är strax över 20, ute på i mina ögon ett typiskt "efter gymnasiet" äventyr eller, som någon av instruktörerna uttryckte dett, "Jag hade surfat en del med SA och blev biten, började hänga med dem och när en instruktör blev sjuk fick jag frågan om jag ville ta över gruppen och på den vägen är det..." En av deltagarna som åkt med dem tidigare nämnde teorin att Biarritz får klara sig lite själva nu när de är "up and running" - true or false, who know?

Svar: Eldshower är inget jag minns, iaf. inte från Biarritz och SA :D

Surfakademin

@jibberisch
@submariner

Tja!

Var oxså i Biarritz i juli i år och kan bara hålla med
@submariner.

Om man åker till Biarritz på surfresa tror man ju att man ska få surfa i just Biarritz när förutsättningarna finns. Men icke. Det visade sig att bara 4st franskasurfskolor får andvända dom två stränderna för sina skolor, och inga andra. Så att det är en "mobil" surfcamp som det står på SA's sida beror ju till den största delen att dom inte får bedriva verksamhet i just Biarritz.

För mig och polaren var det namngivna hotellet när vi bokade fullt. Det hotellet som vi fick ,var inte bra .
Det var inte ens svensk vandrarhemsstandard. om man jämförde med det hotell vi skulle bott på var det en stor skillnad. Påtalade detta på plats för SA, dom skulle prata med sina chefer. Har har inte hört något än. Även mailat. Inget svar. Betalade ju samma pris som dom andra borde få ett svar iallafall.

Vi surfade i Spanien (zarutz) varje dag. 25min väster om San Sebastian. Väl i vattnet var det hur bra som helst. Anton och Mirja var bra och peppande som instruktörer. Kunniga och bra.

Men rent logistiskt var det jävligt struligt. Ta VW bussen, åka till Zarutz, leta efter parkering där. Varv på varv. Byta om vid bilen där vi hittat parkering. Sen börja knata iväg med brädan under armen. Kunde ju vara en långpromenad . Vissa orkade inte bära fick vi som orkade springa tillbaks ohjälpa. Det är som
@submariner säger rent logistiskt skulle det gå att ordna med någon form av bärsele av någon form.

Sen efter surf var det likadant. Det skulle lastas ,det blev kaos varje dag. Spännremmar var borta, mellan lägg likaså. Instruktörer var borta, köpte kaffe/glass eller bara försökte hitta " inre frid"

Tröttnade efter andra dagen , så jag o polarn tog tag i lastningen efter surf. Så det hände något.

Nä det blir nog inte SA någon mer gång. För mycket flum. Men är du 18-20 år och det är din första resa. Kör bara. När man är 38 vill iallafall jag ha lite mer uppstyrt och kvalité.

Surfakademin
Aloha

Tack för er sakliga feedback. Vi har som mål att alla som reser med Surfakademin skall älska upplägget och vara supernöjda och därför lyssnar vi noggrant på vad ni säger. Vi tar gärna diskussionen vidare, men kanske smidigare på mejlen - jagvillsurfa@surfakademin.se - eller på telefon 0733-414472 alternativt +1 760 704 7788.

Jens & Peter

Tillbaka
Topp