Surfing i Sverige, hur ofta?

SNUGEN

Ny medlem
Efter att precis ha kommit hem från en tid på Bali där jag totalt fastnade för det här med surfing så väcktes såklart frågan, kan jag surfa här i Sverige?

Den frågan är ju dock rätt lätt besvarad efter en snabb googling, det ska helt klart vara möjligt men dock kvarstår då en fråga, hur ofta?

För att förklara problemet ytterligare, för en person som jobbar mån-fre, 9-18 och har relativt lite flexibilitet, hur stor sannolikhet har man att lyckas pricka in helgdagar med vågor som duger med en longboard? Kan ju även tilläggas att jag bor i Stockholms området så antagligen skulle det primärt vara Torö som majoriteten av tiden skulle spenderas vid.

Sammanfattningsvis, är det värt för en nybörjare med relativt låg flexibilitet i sin tid att införskaffa utrustning eller kommer den bara bli liggandes för att det inte funkar de dagar man är ledig?

Stort tack på förhand för all information!

Hej. Jag har varit i samma situation för några år sedan, efter två resor till Bali blev surf-suget hemma för stort. Jag köpte begagnade grejer av en kompis så ett komplett set med bräda och våtdräkt blev inte alltför dyrt och den investering är något jag definitivt inte ångrar.

Hur ofta du kan surfa på Torö kan jag inte svara på då jag surfar runt omkring Gävle. Men här fungerar det i snitt ca en gång i månaden, allt från endast några timmar under en dag till flera dagar i sträck med vågor. Ditt jobb kommer ställa till det eftersom högsäsong är under hösten och då jobbar du under den tid det är dagsljus. Men jag tycker du ska köpa utrustning, har du tur får du till några fina dagar när du är ledig och sen kommer du troligtvis sjukanmäla dig vid rätt prognos, det är sån grym känsla att surfa i Sverige!
Lycka till!

SNUGEN

Ny medlem
PetterElfsberg sa:
Hej. Jag har varit i samma situation för några år sedan, efter två resor till Bali blev surf-suget hemma för stort. Jag köpte begagnade grejer av en kompis så ett komplett set med bräda och våtdräkt blev inte alltför dyrt och den investering är något jag definitivt inte ångrar.

Hur ofta du kan surfa på Torö kan jag inte svara på då jag surfar runt omkring Gävle. Men här fungerar det i snitt ca en gång i månaden, allt från endast några timmar under en dag till flera dagar i sträck med vågor. Ditt jobb kommer ställa till det eftersom högsäsong är under hösten och då jobbar du under den tid det är dagsljus. Men jag tycker du ska köpa utrustning, har du tur får du till några fina dagar när du är ledig och sen kommer du troligtvis sjukanmäla dig vid rätt prognos, det är sån grym känsla att surfa i Sverige!
Lycka till!
Okej, hade kanske hoppats på lite mer än en dag per månad samtidigt som jag misstänkte att jag kanske var väl optimistisk. En dag på månad, är det för vågor lagom för lite kortare brädor med mindre volym eller gäller det även för longboards generellt i Sverige?

Dekadent

Aktiv medlem
En gång i månaden är ju gravt underdrivet, i alla fall om man ser hur det är härnere i Skåne.
Ett år (för mig och mina polare) kan inbegripa surf 15-20 ggr från slutet av mars fram tills augusti, sen efter det mellan 20-25dagar september tills början av december. Rekordet var under en 10-dagarsperiod 2015 då vi var iväg 6ggr, skolan blev lite lidande.
Vissa (hårdare) grabbar surfar även i januari och februari.

När det kommer till brädor så är extra volym en bra idé - surfar själv en 5,10:a på 33L mestadels av tiden, med avbrott för lagningspauser då det är 7,0:a på runt 46L. Longboard kan man hålla på man med om man vill, men har aldrig känt att jag behövt en 9-10-fotare för att ha kul - bara att lära sig paddla ordentligt.

Flexibilitet är ju viktigt, speciellt under höst/vår då det är dåligt med dagsljus. Min utbildning funkar rätt bra att komma ut med, men går ju inte alltid heller.
Bara att köpa grejer tycker jag, i värsta fall så är det bara att sälja vidare ifall du inte känner att du kommer ut tillräckligt. Inte så att det ligger och blir dåligt direkt.

Håller med
@Dekadent ... köp utrustning och se hur det fungerar! Min erfarenhet är hellre en för stor bräda än för liten, har du en större bräda med mer volym fångar du fler vågor och surf-dagarna blir fler!

SNUGEN

Ny medlem
Tack för er input, blir nog att skaffa fram lite grejer o försöka göra det bästa av det hela!

mans666

Ny medlem
Mitt tips är att flytta till västkusten och byta jobb. Jag får minst 50 dagar/år, men då bor jag några hundra meter från stranden och kan flexa ut när jag vill, hur länge jag vill. Och surfar givetvis året runt. :)

Ska du bara surfa helger kan du mycket väl landa på 10ggr/år, och då får du vara beredd på att köra mindre bra dagar i februari.

Men, det är inte alls så farligt som det låter. En bra vinterdräkt (typ Rip Curl Flashbomb) håller dig sjukt varm.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp