Surfing i sydvästra Frankrike

Jooihi

Ny medlem
Jag har i sommar planerat att åka på semester i sydvästra Frankrike. Jag har aldrig surfat förut och vill lära mig det. Nu funderar jag på om det är bäst att boka via något företag som t.ex. Surfakademin under en vecka så att jag får chansen att lära mig ordentligt, eller det jag funderar mest på, är vad som finns för alternativ väl där nere att ta lektioner? Blir det billigare att boka något när man är på plats? Jag vill helst inte bara hyra en bräda och lära mig själv utan jag skulle vilja få någon slags lektion åtminstone.

Jag ska åka med andra personer men det är egentligen bara jag som är superpeppad på att lära mig surfa.
Var är bästa stället att åka till? Jag har hört mycket bra om Biarritz, men att det även är väldigt mycket folk i vattnet där. När på sommaren är bäst att åka, då tänker jag både vädermässigt och på att det inte är alltför mycket folk.

Om det är någon som varit i det området och kan ge tips tar jag jättetacksamt emot!

Var påväg till Biaritz under ett tågluffsvarv för ett par somrar sedan men avvek för att det var för satans dyrt. Att fixa boende i närheten utav breaks verkade inte vara alltför lätt med rimliga priser i åtanke. På sommaren lär det dessutom vara knökfullt.

Om det är just sydvästra Frankrike som lockar så kan jag väl tipsa om Hossegor - världskänt och vad jag förstått rätt bra och lite mindre "riviera" än Biaritz självt.

Om du är öppen för andra alternativ så är San Sebastian, i närheten av Bilbao, ytterligare en möjlighet - i samma hörn utav Biscaya men mindre franskt och lite mer genuint. Bra surf är det på båda ställena, knappast någon skillnad för en nyfrälst surfare.

Kan även rekommendera Peniche, Portugal, där jag hängde runt och surfade förrförra sommaren i ett par veckor. Billigt, trevligt och skönt folk och garanterat nybörjarvänliga vågor under sommarmånaderna. Claire och Duncan på Peniche Surf Lodge(eller något i den stilen) där jag bodde styrde också gärna upp lektioner, utrustning samt lift till stränder som låg längre bort. (Deras son, skön kille, verkar ha fått sitt break som surfproffs förra året med). Galet fräscht, trevligt och billigt(18E/natt i 5-bäddsrum). Flyg till och från Lissabon går skapligt lätt att hitta för ett par hundralappar.

Ska också passa på att nämna att de riktigt hårda/korkade(samt med heldräkt)- läs jag, surfar i Sverige nästan året om. Inte alls lika bra eller trevligt som på kontinenten, men skapligt för nybörjare kan jag tänka mig om man står ut med 10-ish grader varmt vatten och snålblåst. Riktigt kul för oss med lite vana som har kroppsvärme över. 12 m/s onshore så är det gejm!

Senast ändrad:
Boende får vi ser hur vi fixar, ska nämligen dit med pojkvän och hans familj och de är från Frankrike så de har lovat kolla upp olika boende alternativ. Men självklart ju billigare, ju bättre, så länge det går att bo där.

Tack för alla tipsen! Ska definitivt kolla upp de ställena lite närmare. Alla håller ju sig ungefär i närheten och vi kommer ha bil så man kanske ser bättre på plats också.

Haha, jag hade jättegärna surfat även i Sverige, men där jag bor är det lite svårt eftersom närmaste vatten är fruset (i alla fall för tillfället) och inte har några vågor whatsoever :) Men har faktiskt kollat upp på att testa i Sverige också men med flyg och boende ner till södra Sverige känns det lika bra att fara någonstans varmare när man lika är ute och flyger ;)

Tillbaka
Topp