Sustainable skiing brand

Sustainable skiing brand
Hej!
Ska köpa skidor och vill lära mig om vilka märken som är mest fokuserade på hållbarhet- hållbara material, återvinning etc... blir ju ingen skidåkning om vi inte värnar om klimatet, så det känns som att fokuset borde finnas där! Tips?

Sustainable skiing brand
Houdinis kläder är väl av 100% återvunnet material om jag inte missminner mig

Sustainable skiing brand
God tanke! Det bästa du kan göra är troligen att köpa begagnat. Det näst bästa att köpa nytt och använda länge, längre än de nya skidorna är coola. Hyra är också en ganska bra idé troligen. Sen gäller det att tänka på helheten också; hur reser du till åkningen? Tåg är förstås en höjdare, buss helt ok, flyg nja..

Sustainable skiing brand
Jag skulle föreslå att du tittar på lokalproducerade skidor från Åre Skidfabrik med märken som Extrem, CMD, Åsnes m.fl. http://www.areskidfabrik.se/ski-brands/ Småskalig tillverkning med ett som jag uppfattar det bra miljötänk.

Men, som sagt återanvändning genom att köpa begagnat känns ju som rätt väg att gå. Varför inte ett par begagnade Extrem tex.

Vidare tror jag att den största positiva miljöpåverkan du kan göra är att skippa de traditionella skidanläggningarna som är energislukare av rang. Satsa på "toppturer" där du knallar upp på berget för egen maskin och sedan väljer din egen väg utför. Och självklart tar du tåget (eller möjligtsvis bussen) till berget (fjällen) om du nu inte redan är så att säga på plats! :-)

/MM

Sustainable skiing brand
Amplid jobbar med lokal tillverkning och håller sina underleverantörer inom 400km avstånd. Dock i Tyskland. Men som tidigare sagt, bryr du dig verkligen om miljöaspekten så är begagnat det enda rätta! Finns på tok för mycket fina skidor på köp och sälj.

/Fluffy

Tillbaka
Topp