Svår knäskada !

• Trådstartare Trådstartare MnB
  • Start datum Start datum

MnB

Ny medlem
Svår knäskada !
Hej !

När vi var i sälen under v 8 så körde pappa på en sten i hundfjället. så att lår benet gick ner och först krossade knät sen fortsatte ner och splittrade underbenet
Följderna av det blev att han fick ligga på sjukhus först i mora 3-4 dar och sen i örebro i 3 veckor, två operationer en i mora och en i örebro. i mora så fick han en metall skena utan på benet dit satt och i örebro tog dom bort den och satte dit 11 skruv och 3 skenor.

alla ledband minisker och sånt är sönder plus att båda korsbanden är av, det var 8 lr 9 brott på underbenet.

korsbanden kan opereras först om 2 år för då har det andra läck tillräckligt för att man ska kunna göra det. Fram tills dess och ett tag efter så får han tror läkarna hoppa på kryckor.
Han kommer aldrig mera att kunna springa (kanske inte ens gå) lr åka skidor vilket han har gjort under 50 år och under den tiden också varit skidlärare och slalom tränare.

han körde på stenen i hundfjällets failje backe i pisten stenen var inte utmärkt lr nått.

Är skistar skadestånds skyldiga lr nått sånt ?

Pistörerna som hämtade påstår att det var en "vridskada".
Läkarna säger att en vridning omöjligt kan ha orsakat skadan.

Tack på förhand !
Martin

Svår knäskada !
Är du säker på att farsan inte tog en sväng ut i OP:n? Låter väldigt mystiskt med en sten mitt i familjebacken. btw stackars karl!

Senast ändrad:
Svår knäskada !
pistörena har utan tvekan gjort ett misstag...Stenar och hinder i backen som inte är markerade är ganska vanligt tycker jag. Tex en gång så körde jag gärnet i en rätt så brant backe, jag tävlade mot en kompis. Det blev inte allt för många svängar så de gick undan helt plötsligt ser jag att bara ca 2 meter framför mig är det en gräsfläck på ca 50 cm. Jag hinner knappt reagera innan jag är på den. Skidorna tvärnitar och mina bindningar löser ur och jag flyger fort som fan framåt och landar där det planar ut ett x antal meter ner på huvudet. Kändes som om huvudet var i magen...Kunde knappt gå hade tappat luften kraftigt och hade svårt att andas långt efter. Revbenen knäcktes inte men inte långt ifrån det gjorde ont att göra vad som helst i några veckor. Mör var man i veckor...
Men åker gör man väl på egen risk...
Förresten stackars din farsa!

Senast ändrad:
Svår knäskada !
vill bara säga att jag lider med dig, hoppas allt kommer gå bra!! har hoppat runt på mina kryckor i snart 2½månad och en låst ortos runt benet! har exakt 8dagar kvar! wiiieh! jag drog loss korsbandet i dess nedre fäste och drog med en massa benbitar

Svår knäskada !
stackars dig, framförallt din farsa. Jag tror dom är skyldig nånrting men osäker.

Svår knäskada !
Stackars karl. Och jag trodde jag hade seriösa problem men han... jag kommer inte få åka skidor den här säsongen, men han kommer kanske inte stå på ett par skidor igen. Fy fan vad tråkit. Hoppas han blir bra!

Svår knäskada !
Om man får så svår skada i en famljebacke så har han säkert kört fortare än vad som är lämpligt. Lite ansvar får man allt själv ha som skidåkare. Det går ju inte räkna med att allt är helt slätt överallt!
Tragiskt är det ju ändå att din farsa åkt på en så'n smäll. Tror tyvärr inte att de är skyldiga något. Det ska nog hända i USA om det ska bli nå't.

Senast ändrad:
Svår knäskada !
helt klart skadestånd! det har hänt förut att det varit hål mitt i backen!

Svår knäskada !
Jag har för mig att jag läste om nåt liknande för några år sedan. Där handlade det dock om ett dödsfall. Sten mitt i backen som en tjej åkte på och bröt nacken. Där fälldes ägaren av backen för dråp om jag inte har fel.

Svår knäskada !
Stackars pappan! Hoppas det går bra.

Jag tror det Lunkan83 refererar till hände i "Chocken" i Idre, du kan jo söka på det för att få reda på hur processen där fortlöpte. Annars tycker jag ni ska kontakta SLAO, som ju jobbar med säkerhet i liftanläggningarna och höra om de kan ge er råd vidare. www.slao.se

Lycka till!

Svår knäskada !
Hade jag varit dig hade jag först tagit reda på vilka det är som bär det yttersta ansvaret för anläggningens säkerhet samt vad lagen säger om liknande fall(Idre-fallet), som någon nämnde tidigare.

Min flatmate är snart färdigutbildad jurist och sa att det kunde bero på om de varit kumpösa, dvs vårdslösa och typ struntat i att undersöka eller utmärka området... Det bör nog vara svårt att bevisa att de varit det.

Såna stora företag eller organisationer brukar vara rädda för all form av negativ publicitet, jag hade nog ringt och förklarat saken, typ bett om skadestånd eller någon form av förlikning... Kanske nämnt i förbifarten att jag hade en rikstäckande tidning som var lite intresserade av hela berättelsen.

Men detta är bara mina personliga tankar... Lycka till och hoppas din pappa blir bra. Gör ont bara jag tänker på det...

Tillbaka
Topp