Svår smärta i fötterna - någon som har en lösning?

Jag får extremt ont  under mina fötter,
 främst när jag åker släplift.
Jag får ont på det grönmarkerade fältet på bilden.
Smärtan kommer relativt snabbt och byggs upp allt eftersom.
Första vändan upp i liften går ok (men det är en mindre backe),
andra vändan gör det ont på nivån att jag börjar svettas och nästan hyperventilerar och det påverkar såklart åkningen ned, ibland tar jag ett 3e åk men då håller jag på att avlida och tårarna är ett faktum.

Jag har provat med olika sulor, knäppa pjäxorna hårt, mittemellan, löst, inte knäppt alls och det gör ingen skillnad.

När jag däremot är på större ställen där man kan åka sittlift är smärtan nästan ingenting, så i just skidåkningen är det okej även om jag känner av det på eftermiddagen.
Men i släpliften vill jag bara skjuta mig själv.

Finns det någon som har varit med om samma problem och hur löste ni det i sånt fall?

Det här förtar såklart precis allt roligt med skidåkningen och jag vill/behöver åka skidor 6dagar/v så jag måste hitta en lösning.

Bilagor

• 34571CF3-015E-4DBF-8643-D5C9EEA10734-e1598950281595-1.webp
    34571CF3-015E-4DBF-8643-D5C9EEA10734-e1598950281595-1.webp
    11.7 KB · Besök: 35
Hej! Gissar på att musklerna på dina fötters undersida dras ut. Orsaken är lite knepigare att gissa men kan tex bero på att du flexar anklarna mer än vanligt i släpliften. Då dras musklerna på bilden ut. Har du en mjuk pjäxa som du också flexar igenom så kan du få tryck på fotens ovansida vilket plattar ut foten och drar ut musklerna ännu mera. Eller så är din pjäxa för stor så du glattar omkring i den och spänner dig för det. Eller så är det tvärtom och pjäxan för trång så musklerna drar ihop sig och krampar. Tryckpunkter på fotvalvets sida kan också få undersidan att krampa. Jättesvårt att säga! Om du berättar lite om din åkteknik får vi mer ledtrådar. Kontrollerar du svängarna ändå nere från anklarna eller från knäna och uppåt? Hur mycket eller lite kan du röra på tårna i pjäxan?

För att kunna utesluta eller fördjupa sig i problemet vore det bra om du kan bekräfta att du har rätt storlek på pjäxorna.

Om du är osäker sajälv så prova att ta ur inneskon, köra ner foten i skalet, köra fram foten längst fram och därefter mäta hur långt du har mellan hälen och skalet. Du ska kunna få ner fingrarna emellan men inte mycket mer. Ca 1-1,5 cm.

Hej! Gissar på att musklerna på dina fötters undersida dras ut. Orsaken är lite knepigare att gissa men kan tex bero på att du flexar anklarna mer än vanligt i släpliften. Då dras musklerna på bilden ut. Har du en mjuk pjäxa som du också flexar igenom så kan du få tryck på fotens ovansida vilket plattar ut foten och drar ut musklerna ännu mera. Eller så är din pjäxa för stor så du glattar omkring i den och spänner dig för det. Eller så är det tvärtom och pjäxan för trång så musklerna drar ihop sig och krampar. Tryckpunkter på fotvalvets sida kan också få undersidan att krampa. Jättesvårt att säga! Om du berättar lite om din åkteknik får vi mer ledtrådar. Kontrollerar du svängarna ändå nere från anklarna eller från knäna och uppåt? Hur mycket eller lite kan du röra på tårna i pjäxan?
Pjäxorna är ett par K2 BFC 95 W BOA.
De är för breda så tryck är inget problem, jag har försökt att lösa det genom att bygga på innerskon på utsidan, klippt till sulor av tunna skärbrädor etc för att tigtha till utrymmet, jag kan vifta på tårna.
Jag är inställd på att köpa nya pjäxor, MEN jag har haft samma problem tidigare också med en betydligt tightare pjäxa så jag tror inte att det är så enkelt som att bara köpa en smalare pjäxa. Utan behöver lista ut vad det är som felar för att slippa fler felköp.

Åkteknik.. jadu jag är en glad amatör.
Jag får ut benen en del från kroppen, jag kontrollerar nog svängen med både knäna och lite fötter.
Men jag har svårt med att få det där "rullet" med trycket fram på tårna, lyckas bättre med att få till trycket i mitten och bak.
Kommer på kant men inte hela vägen så inga perfekta carving svängar, ÄN men det är inte så långt ifrån. Några svängar har jag ändå fått till det.
Jag åker med tränare nästan varje dag så målet är att fortsätta bli bättre, men det är svårt när pjäxorna sviker.
Det enda jag vet är att jag vill ha av ett par nya pjäxor (förutom att det inte får göra ont) är att de ska vara lite mer framåtlutade och lite hårdare än vad jag har idag. För det var mina gamla och de var enklare att åka med.

Ett oventenskapligt tips är att hänga på stavarna en stund i liften.

Annars är det nog en kombination mellan skaftvinkel, flex och innersula som drar isär musklerna.

Hur känns det om du står en längre stund barfota utan pjäxor?

Pjäxorna är ett par K2 BFC 95 W BOA.
De är för breda så tryck är inget problem, jag har försökt att lösa det genom att bygga på innerskon på utsidan, klippt till sulor av tunna skärbrädor etc för att tigtha till utrymmet, jag kan vifta på tårna.
Jag är inställd på att köpa nya pjäxor, MEN jag har haft samma problem tidigare också med en betydligt tightare pjäxa så jag tror inte att det är så enkelt som att bara köpa en smalare pjäxa. Utan behöver lista ut vad det är som felar för att slippa fler felköp.

Åkteknik.. jadu jag är en glad amatör.
Jag får ut benen en del från kroppen, jag kontrollerar nog svängen med både knäna och lite fötter.
Men jag har svårt med att få det där "rullet" med trycket fram på tårna, lyckas bättre med att få till trycket i mitten och bak.
Kommer på kant men inte hela vägen så inga perfekta carving svängar, ÄN men det är inte så långt ifrån. Några svängar har jag ändå fått till det.
Jag åker med tränare nästan varje dag så målet är att fortsätta bli bättre, men det är svårt när pjäxorna sviker.
Det enda jag vet är att jag vill ha av ett par nya pjäxor (förutom att det inte får göra ont) är att de ska vara lite mer framåtlutade och lite hårdare än vad jag har idag. För det var mina gamla och de var enklare att åka med.
Ok! Frågade eftersom de flesta skidåkare faktiskt står i en bättre position i släpliftar uppför än när de åker utför. Alltså med stängd vrist och höften framåt uppför till skillnad från öppen vrist och för mycket böj i knäna och rumpan bakåt utför. Då får man ju en annan belastning på fotens undersida när man åker släplift. Men du kan väl be din tränare åka bakom dig i liften och kika på om du står annorlunda än när du åker utför?

Det här låter ju som du kanske borde söka medicinsk hjälp för, det kan ju vara nån åkomma i botten som får detta att uppstå? Jag tänker att det bör kontrolleras att du inte har nån inflammation eller liknande, det finns mycket i fötterna som kan få spel om man fått smällar eller tryck.

Sen till funderingen om pjäxan: rätt passform är A och O, liksom att spänna åt när man åker och spänna upp när man kommer ned. Kanske pjäxa med gå-läge kan vara nåt för att du ska kunna stå rakare I liften?

Riktiga gjutna sulor låter också som något du borde ha.

Det där minns jag att jag hade en del (men inte alltid) problem med förr, och just bara vid släpliftsåkning. Jag vet inte heller vad det berodde på men det jag vet om den pjäxan var att den var en storlek för stor samt alldeles för mjuk flex. Problemet försvann när jag köpte andra pjäxor. (K2 Recon & Mindbender 120)

Jag har blivit tillsagd av sjukgymnast att massera senan med en tennisboll eller liknande för att hon kunde känna att den var irriterad. Man har bollen under foten och rullar med lagom tryck på. Jag sökte för annat problem när hon upptäckte det, men det är tydligen vanligt och behöver hjälp för att läka. Kan vara värt att prova, och om det är fel där borde du vara öm för tryck.

Det där minns jag att jag hade en del (men inte alltid) problem med förr, och just bara vid släpliftsåkning. Jag vet inte heller vad det berodde på men det jag vet om den pjäxan var att den var en storlek för stor samt alldeles för mjuk flex. Problemet försvann när jag köpte andra pjäxor. (K2 Recon & Mindbender 120)
Haha japp. Har haft samma problem men undvek att ta upp det för att det inte skulle bli för mycket anekdotisk bevisning. Men hade pjäxor som satt väldigt bra fast flexen blev till slut för mjuk och då började det bränna under foten. Särskilt i knapplift. Men blev bra när jag skaffade styvare pjäxor!

I många fall går det att åtminstone ge lite vägledning för att felsöka vad problemet faktiskt är. I detta fall är det alldeles för många premisser att ta i beaktning att du behöver uppsöka en duktig bootfitter, givet att problemen endast uppstår i samband med skidåkning. Uppstår det också i andra sammanhang behöver du vård

Tack för input!

Igår tog jag en vända förbi de närliggande butikerna som säljer pjäxor och provade några få då utbudet är väldigt skralt häromkring.

Försökte känna efter och visualisera hur jag önskar att det ska kännas, men det är ju en sak att stå i dem och något helt annat att åka i.

Med hem följde iaf ett par K2 Mindbender 95 W Boa.
De känns betydligt tightare utan att klämma, och dessutom sitter de skönare i vaden och plösen än de tidigare så det bör kunna minska onödig spänning.
Innerskon är betydligt stabilare och dessutom lite högre än de andra så trots att det är samma flex som mina andra så känns dessa styvare.

Nu har jag teståkt, har ett par gamla formgjutna sulor i (som behöver bytas ut då formen på mina fötter ändrat sig) och smärtan kommer i liften, men det är nog faktiskt lite bättre ändå om än inte tillräckligt bra.
Men oj så ovant det kändes att åka med 😅

Så tightare och iaf upplevt styvare pjäxa verkar vara en del av lösningen iaf 😊.

Jag ska dock ringa VC på måndag för det är nog något ortopediskt som spökar också och de bör kunna hjälpa till med en remiss till ortopedteknik för att fixa en riktigt bra sula.

Så vi får se hur det utvecklar sig.
Men jag tar gärna emot fler tankar och funderingar som kanske skulle kunna spela roll på vägen för att åtminstone hitta ett läge som är hanterbart.

Tack för input!

Igår tog jag en vända förbi de närliggande butikerna som säljer pjäxor och provade några få då utbudet är väldigt skralt häromkring.

Försökte känna efter och visualisera hur jag önskar att det ska kännas, men det är ju en sak att stå i dem och något helt annat att åka i.

Med hem följde iaf ett par K2 Mindbender 95 W Boa.
De känns betydligt tightare utan att klämma, och dessutom sitter de skönare i vaden och plösen än de tidigare så det bör kunna minska onödig spänning.
Innerskon är betydligt stabilare och dessutom lite högre än de andra så trots att det är samma flex som mina andra så känns dessa styvare.

Nu har jag teståkt, har ett par gamla formgjutna sulor i (som behöver bytas ut då formen på mina fötter ändrat sig) och smärtan kommer i liften, men det är nog faktiskt lite bättre ändå om än inte tillräckligt bra.
Men oj så ovant det kändes att åka med 😅

Så tightare och iaf upplevt styvare pjäxa verkar vara en del av lösningen iaf 😊.

Jag ska dock ringa VC på måndag för det är nog något ortopediskt som spökar också och de bör kunna hjälpa till med en remiss till ortopedteknik för att fixa en riktigt bra sula.

Så vi får se hur det utvecklar sig.
Men jag tar gärna emot fler tankar och funderingar som kanske skulle kunna spela roll på vägen för att åtminstone hitta ett läge som är hanterbart.
Nu har jag ju varesig sett dig åka eller är sjukgymnast eller läkare så ta det här med tio nypor salt!

Men eftersom du kan åka utan att få ont i samma pjäxor du får ont av i liften så gissar jag på att du belastar foten annorlunda i de två fallen. Och i liften på så sätt att du flexar anklarna mer än i backen. För då drar du ut musklerna under fötterna mer som krampar. Prova att stärka fötterna och anklarna med tåhävningar och tålyft (typ omvända tåhävningar) och med gummibandsövningar samt stretcha vaderna. ”Asian squats” är bra. För om du får bättre rörlighet i vaderna ner till hälen så kommer ju inte musklerna under fötterna sträckas ut lika mycket när du flexar anklarna.

PS. När jag gick från pjäxor med 14,5 graders forward lean till 16 grader plus spoiler så kändes det direkt i vaderna och under fötterna. Med övningarna ovan blev det bra igen!

Senast ändrad:
En bra formgjuten sula är viktigt. Jag har haft mycket problem med smärta/kramp i fötterna förut och en sak som hjälpte (förutom sulor) var hälkilar. Jag gillar den mjuka varianten som också blir lite stötdämpning vid smällar. Dom avlastar fotbladet så hälen tar lite extra belastning.

Värt att testa kanske.

Är det lika illa om du åker ensam i släpliften som när du åker med någon?

Dina problem på undersida fot påminner lite om mina egna som jag haft. För mig kändes det som att det "brann" under foten.
Jag träffade en person i en pjäxbutik i chamonix. Han bad mig ställa mig barfota på en bänk i "skidåkarposition". Han såg omgående att mina hälar åkte upp från bänken. Han slipade till några klossar och la dom under hälarna under innerskon i pjäxan. Pjäxan blev lite trång på ovansidan av foten men smärtan under foten försvann.

Påminner litet om min brorsons problem. Han var ”tågångare” i barndomen och fick litet kort hälsena på ena sidan. Därmed svårt att få ner hälen. Tror också han åker med hälkilar numera. Kanske ett sidospår i denna tråd men ganska lätt att testa hälkilar utan stora utgifter eller ingrepp på pjäxan.

Hur spänner du pjäxorna? De två främre spännarna kommer ju trycka/pressa din fot mot sulan vilket kan ge de besvär du beskriver. Jag spänner -aldrig- de två spännarna över foten - de ligger typ löst. Övriga två maxar jag istället + power strap.

Tillbaka
Topp